SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Tendencje w sztuce współczesnej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Tendencje w sztuce współczesnej
Kod przedmiotu 03.6-WA-MalP-TSZW-W-S14_pNadGenYWQM8
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Malarstwo
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Wojciech Kozłowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z głównymi tendencjami w sztuce współczesnej, ich usystematyzowanie i usytuowanie w obrębie całości kultury współczesnej, uświadomienie znaczenia okresu powojennego i radykalnych zmian, którym uległy sztuki wizualne. Przedmiot zaznajamia studentów z różnorodnością postaw i zindywidualizowaniem praktyki artystycznej.

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

Najważniejsze zjawiska i artyści decydujący o kształcie sztuki nowoczesnej; Kazimierz Malewicz i rola duchowości w sztuce; wielkie totalitaryzmy europejskie i ich wpływ na sztukę; Marcel Duchamp i zmiana sposobu uprawiania sztuki; ruch Fluxus i artyści z nim związani; Joseph Beuys – każdy człowiek artystą i rzeźba społeczna; Marina Abramović – performance jako medium sztuki; Młoda Sztuka Brytyjska – nowy pop-art; Sztuka w Internecie i z Internetu; intermedialność i interaktywność sztuki elektronicznej; street art i jego komercjalizacja; polska sztuka krytyczna jako reakcja na przemoc władzy; świat sztuki i konsekwencje jego struktury dla bycia artystą; ostatnie 5 lat sztuki.

Metody kształcenia

Metoda podająco-systematyzująca z elementami konwersatorium.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Test końcowy z zakresu wykałdów i obowiązkowych lektur.

Literatura podstawowa

Cynthia Freeland, Czy to jest sztuka, Poznań 2004

Sarah Thornton, 7 dni w świecie sztuki, Warszawa 2011 •

Piotr Krakowski, O sztuce nowej i najnowszej, Kraków 1984

Anda Rottenberg, Sztuka w Polsce 1945-2005, Warszawa 2006

Jerzy Kaczmarek, Joseph Beuys, Od sztuki do społecznej utopii, Poznań 2001

Karol Sienkiewicz, Zatańczą ci, co drżeli. Polska sztuka krytyczna, Kraków - Warszawa 2014

Art Now, red. Ute Grosenick, Kolonia 2012

www.obieg.pl

www.e-flux.com

www.magazynszum.pl

Literatura uzupełniająca

Gregor Muir, Lucky Kunst. Rozkwit i upadek Youn British Art, Kraków - Warszawa 2013

Anna Markowska, Dwa przełomy, Toruń 2012

red. Artur Żmijewski, Drżące ciała, Bytom-Kraków 2006

red. Grzegorz Borkowski, Adam Mazur, Monika Branicka, Nowe Zjawiska w sztuce polskiej po 2000, Warszawa 2007

red. Philip Jodidio, Architecture Now 3, Kolonia 2008

red. Philip Jodidio, Architecture Now 4, Kolonia 2010

Łarisa Żadowa, Poszukiwania i eksperymenty, Warszawa 1982

Barry Schwabsky, Vitamin P. New Perspectives in Painting, London 2004

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Wojciech Kozłowski (ostatnia modyfikacja: 21-08-2016 22:11)