SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Historia muzyki |
Kod przedmiotu | 03.2-WA-EASMP-HMU-Ć-S14_pNadGenHDUU9 |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
- zapoznanie studentów z podstawowym faktami i wiadomościami z zakresu historii muzyki w kontekście historii powszechnej i historii kultury
- zaznajomienie z twórczością muzyczną w perspektywie historycznej, z reprezentatywnymi dla poszczególnych epok kierunkami, stylami i dziełami muzycznymi,
- nabycie umiejętności rozpatrywania zjawisk w ramach ich wzajemnych oraz zewnętrznych wobec nich uwarunkowań i kontekstów
- pobudzanie i rozwijanie wrażliwości estetycznej,
- inspirowanie i przygotowanie do samodzielnego korzystania z wiedzy o muzyce i pogłębiania swej kompetencji w dziedzinie muzyki.
- II, III, IV semestr – zaliczony semestr poprzedni
Wykłady:
1. – 2. Muzyka polska – średniowiecze, renesans
KLASYCYZM
3. – 4. Ku klasycyzmowi – drogi kształtowania się nowej stylistyki
5. – 6. Klasycyzm w muzyce. Klasycyzm wiedeński. Wyznaczniki stylu klasycznego.
7. - 9. Formy instrumentalne (sonata, symfonia, koncert, kameralistyka)
10. – 12. Gatunki wokalno-instrumentalne
13. Początki kształtowania się publicznego życia muzycznego. Mieszczańska kultura muzyczna.
14. – 15. Muzyka polska – barok, klasycyzm
Ćwiczenia
1. – 2. Kształtowanie się klasycznego zespołu orkiestrowego. Początki muzyki symfonicznej.
3. – 5. Symfonia klasyczna: Mozart, Beethoven
6. – 8. Koncert fortepianowy, koncert skrzypcowy: Mozart, Beethoven
9. – 10. Elementy stylistyki klasycznej. L. van Beethoven: Sonata fortepianowa f-moll op. 2 nr 1 (cz. I), c-moll op. 10 nr 1 (cz. I), c-moll op. 13 (cz. I)
11. – 14. Opera klasyczna. W.A.Mozart, Czarodziejski flet
15. Kolokwium (klasycyzm)
Wykład konwencjonalny, ćwiczenia, praca z dokumentem źródłowym (partytura, nagranie, artykuł)
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia – zaliczenie z oceną. Ocena semestralna wynika z ocen uzyskanych podczas zajęć oraz ocen z kolokwiów.
1. J. M. Chomiński, K. Wilkowska-Chomińska, Historia muzyki, cz. I i II
2. J. M. Chomiński, K. Wilkowska-Chomińska, Historia muzyki polskiej, cz. I i II
3. U. Michels, Atlas muzyki, cz. I, W-wa 2002, cz. II, W-wa 2003
4. D. Gwizdalanka, Historia muzyki, t.I-I Kraków 2 5 - 2011 \5. T. Zieliński, Style, kierunki i twórcy muzyki XX wieku
6. A. Schmidt, Historia jazzu, t. I-III
7. E. Fubini, Historia estetyki muzycznej, Warszawa 1998
8. R. D. Golianek, Muzyka programowa. Idea i interpretacja, Poznań 1998
9. M. Tomaszewski, Chopin. Człowiek, dzieło, rezonans, Kraków 1998
M. Perz, Mikołaj Gomółka, Kraków 1981
M. Perz, Sztuka „sekretnej chromatyki” w melodiach Mikołaja Gomółki, M 1988/4
F. Wesołowski, Wprowadzenie do retoryki muzycznej, cz.1, w: Zeszyty Naukowe M we Wrocławiu, 1979/21; cz.2, tamże 1980/23
H.H.Eggebrecht, C.Dahlhaus, Co to jest muzyka? Warszawa 1992
N.Harnoncourt, Muzyka mową dźwięków, Warszawa 1995 N.Harnoncourt, Dialog muzyczny, Warszawa 1998
Encyklopedia Muzyczna PWM, Część biograficzna, red. E.Dziębowska, Kraków 1979-2012
J.M.Chomiński, K.Wilkowska-Chomińska, Formy muzyczne, t. I-V
Zmodyfikowane przez dr hab. Rafał Ciesielski, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 06-01-2017 13:00)