SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Literatura muzyczna |
Kod przedmiotu | 03.2-WA-EASMP-LIT-Ć-S14_pNadGenJD6GB |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
zapoznanie studentów z kanonem literatury muzycznej od średniowiecza do współczesności w powiązaniu z kontekstem estetycznym i podstawowymi zagadnieniami techniki kompozytorskiej,
- zaznajomienie z dziełami reprezentatywnymi dla poszczególnych epok, stylów muzycznych i wybitnych twórców,
- nabycie umiejętności rozpatrywania zjawisk i dzieł muzycznych w perspektywie historycznej, z uwzględnieniem ich tradycji gatunkowych i relacji pozamuzycznych
- pobudzanie i rozwijanie wrażliwości estetycznej,
- zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi analizy dzieła muzycznego i problematyki analitycznej
- inspirowanie i przygotowanie do samodzielnego korzystania z wiedzy o muzyce i pogłębiania swej kompetencji w dziedzinie muzyki
- I semestr - zdany egzamin wstępny
- II, III, IV semestr – zaliczony semestr poprzedni
KLASYCYZM
J. Haydn: symfonie /G-dur nr 94, D-dur nr 104/
W.A. Mozart: symfonie /Es-dur KV 543, g-moll KV 550, C-dur KV 551/, koncerty fortepianowe /d-moll KV 466/, koncert skrzypcowy A-dur KV 219, koncert klarnetowy A-dur KV 622, Czarodziejski flet, sonaty fortepianowe /A-dur KV 331, C-dur KV 545/, Eine kleine Nachtmusik KV 525, Requiem KV 626
L. van Beethoven: symfonie /I C-dur, III Es-dur, V c-moll, VI F-dur, IX d-moll/, koncerty fortepianowe /III c-moll, V Es-dur/, koncert skrzypcowy D-dur, sonaty fortepianowe /cis-moll op. 27 nr 2 „Księżycowa”, c-moll op. 13 „Patetyczna”, C-dur op. 53 „Waldsteinowska”, f-moll op. 57 „Appassionata”, As-dur op. 110/, sonaty na fortepian i skrzypce /F-dur „Wiosenna” op. 24/, uwertury: Egmont, Coriolan
Ćwiczenia, praca z dokumentem źródłowym (partytura, nagranie)
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie z oceną.
Ocena semestralna wynika z ocen uzyskanych podczas zajęć oraz oceny z kolokwium ze znajomości literatury muzycznej (test z progami punktowymi).
1. J.M.Chomiński, K.Wilkowska-Chomińska, Historia muzyki, cz. I i II
2. J.M.Chomiński, K.Wilkowska-Chomińska, Historia muzyki polskiej, cz. I i II
3. U.Michels, Atlas muzyki, cz. I, W-wa 2002, cz. II, W-wa 2003
4. D.Gwizdalanka, Historia muzyki, t.I-IV Kraków 2005 - 2011
5. T.Zieliński, Style, kierunki i twórcy muzyki XX wieku
6. A. Schmidt, Historia jazzu, t. I-III
1. Encyklopedia Muzyczna PWM, Część biograficzna, red. E.Dziębowska, Kraków 1979-2012
2. J.M.Chomiński, K.Wilkowska-Chomińska, Formy muzyczne, t. I-V
3. E.Fubini, Historia estetyki muzycznej, Warszawa 1998
4. H.H.Eggebrecht, C.Dahlhaus, Co to jest muzyka? Warszawa 1992
5. N.Harnoncourt, Muzyka mową dźwięków, Warszawa 1995
6. N.Harnoncourt, Dialog muzyczny, Warszawa 1998
7. R.D.Golianek, Muzyka programowa. Idea i interpretacja, Poznań 1998
8. M.Tomaszewski, Chopin. Człowiek, dzieło, rezonans, Kraków 1998
Czasopisma
1. Canor. Pismo poświęcone interpretacjom muzyki dawnej
2. Res facta, Res facta nova
3. Muzyka. Kwartalnik IS PAN
4. Jazz Forum
5. Ruch Muzyczny
Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Andrzej Tuchowski (ostatnia modyfikacja: 21-09-2016 15:16)