SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Praktyka w zakresie nauczania muzyki w II etapie edukacyjnym |
Kod przedmiotu | 05.1-WA-EASMP-PRM2-Ć-S14_pNadGenL3D9Y |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem praktyki jest:
W trakcie praktyki następuje kształtowanie kompetencji dydaktycznych przez zapoznanie się ze specyfiką szkoły, w której praktyka jest odbywana. W szczególności – poznanie realizowanych przez nią zadań dydaktycznych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, pracowników, uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzonej dokumentacji.
Niezbędna jest znajomość z zakresu:
PRZYKŁADOWA TEMATYKA:
1. Rytmy i melodie.
2. Gdzie szukać muzyki.
3. Zabawy twórcze ze śpiewem.
4. Akompaniament perkusyjny do piosenek.
5. Forma ABA i ronda.
6. Chorał gregoriański. Początek wielogłosowości.
7. Muzyczne rozmowy.
8. Wariacja rytmiczno – melodyczna na wybrany temat.
9. Zróżnicowane środki wyrazu.
10. Różnorodność polskich melodii ludowych.
11. Muzyka ludowa w twórczości polskich kompozytorów.
12. Inscenizacja na wybrany temat.
13. J. S. Bach.
14. Budowanie muzyki.
15. Najwybitniejsi twórcy sonat.
16. Triola i synkopa. Zapis i tworzenie.
17. Konkurs piosenki.
18. Kształcenie poczucia harmonii.
19. Akustyczne podstawy muzyki.
20. Klasycy wiedeńscy. W. A. Mozart.
21. Gitara. Kształcenie poczucia dynamiki.
22. Śpiewana poezja, przeboje z różnych lat.
23. Polskie tańce narodowe.
24. F. Chopin.
25. Kształcenie poczucia tempa i rytmu.
26. Muzyka symbolicznym językiem uczuć i myśli.
27. St. Moniuszko. Opera znana i nie znana.
28. Muzyka programowa.
29. Taniec neapolitański z baletu „Jezioro łabędzie” P. Czajkowskiego.
30. Teatr muzyczny, operetka, musicale.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
1. E. Lipska, M. Przychodzińska, Drogi do muzyki, Warszawa 1999r.
2. K. Bulla, Słuchanie muzyki, Warszawa 1971r.
3. Z. Burowska, Słuchanie i tworzenie muzyki w szkole, Warszawa 1980r.
4. Z. Ciechan, Nauczyciel i Twórczość muzyczna uczniów, Warszawa 1980r.
5. R. Wawrowska, Muzyka i ruch, Warszawa 1988r.
6. D. Malko, Zasady muzyki i kształcenie słuchu, Warszawa 1992r.
7. B. Schaeffer, Dzieje muzyki, Warszawa 1983r.
8. A. Metera, Muzykoterapia. Muzyka w medycynie i edukacji, Leszno 2002r.
9. Red. I. Chyła - Szypułowa, STUDIA ARTYSTYCZNE Akademii Świętokrzyskiej, Wieloaspektowy wymiar sztuki wzbogacający humanistyczne treści edukacyjne, Kielce 2007.
1. E. Rogalski, Muzyka w pozaszkolnej edukacji estetycznej, Bydgoszcz 1992r.
2. B. Gogol-Drożniakiewicz, Działalność społeczno – wychowawcza nauczycieli wychowania muzycznego w pracy pozalekcyjnej i pozaszkolnej, Bydgoszcz 1993r.
3. K. Stasińska, Instrumentarium Orffa w szkole, Warszawa 1986r.
4. A. Misior-Waś, T. Wójcik, Sztuka (plastyka, muzyka) program nauczania dla klas IV – VI, Kielce 2000r.
5. P. Cylulko, Muzykoterapia w rehabilitacji ruchowej, Warszawa 1998r.
Zmodyfikowane przez dr Anna Łuczak (ostatnia modyfikacja: 26-09-2016 23:00)