SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne dla III etapu eukacyjnego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne dla III etapu eukacyjnego
Kod przedmiotu 03.2-WA-EASMD-PPP3-W-S14_pNadGenTDSTC
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra sztuki
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. Janina Fyk
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

  • Przygotowanie z zakresu psychologii i pedagogiki, z uwzględnieniem treści z zakresu psychologii muzyki i pedagogiki muzycznej  jako niezbędnego narzędzia do prowadzenia praktyk w zakresie nauczania muzyki w  klasach gimnazjalnych, szkołach ponadgimnazjalnych  i wykorzystania w dalszej edukacji muzycznej oraz przyszłej pracy zawodowej.
  • Wzbogacenie wiedzy o roli muzyki w uczeniu się i  nauczaniu.
  • Rozbudzenie głębszych motywacji do pogłębiania wiedzy z zakresu psychologii i pedagogiki.

Wymagania wstępne

Ukończone studia I stopnia na kierunku „Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej” lub pokrewnym, podstawowa wiedza z zakresu psychologii i pedagogiki; pozytywny wynik egzaminu kwalifikacyjnego na I rok studiów II stopnia.

Zakres tematyczny

Psychologia rozwojowa, pedagogika i psychologia muzyki jako dziedziny  badań naukowych i zastosowań praktycznych; sylwetka rozwojowa ucznia  w okresie dojrzewania i wczesnej dorosłości w aspekcie rozwoju muzycznego,  fizycznego, psychicznego, społeczno-emocjonalnego, moralnego; rozwój duchowy i intelektualny uczniów  w kontakcie z muzyką i  sztuką. Struktura zdolności muzycznych – przegląd teorii; rozwój zdolności muzycznych i talentu muzycznego w świetle psychologii muzyki; zdolni i niezdolni według T. Wrońskiego   - czynniki warunkujące rozwój zdolności muzycznych i zainteresowań muzycznych.

Muzyczny mózg -  działanie artystycznej i logicznej półkuli mózgu; strefowa teoria słuchu muzycznego N.A. Garbuzowa. Ekologia słuchu - czułość  i wrażliwość,  zakres słyszalności, poziom natężenia a poziom głośności, poziomy słuchania i odtwarzania różnych rodzajów  muzyki, ucho i urazy akustyczne, refleks akustyczny,  ubytki słuchu.

Typy odbiorców muzyki oraz  pięć  poziomów rozumienia muzyki; różne rodzaje inteligencji, psychologiczne, pedagogiczne i terapeutyczne aspekty kreatywności;  relaksacja, stres, trema  ; percepcja muzyki w świetle praw organizacji percepcyjnej.

Usprawnianie umysłu – pamięć i etapy życia, podstawowe typy pamięci; zapamiętywanie samorzutne i zapamiętywanie zamierzone; podstawowe prawa zapamiętywania; operacje myślowe w procesie zapamiętywania; synestezja w muzyce i sztuce; ‘Efekt Mozarta’ w aspekcie    edukacyjnym , terapeutycznym i  innowacyjnym; muzyka w szkole a działania interdyscyplinarne i intermedialne; z muzyką przez życie.  

Formy aktywności muzycznej młodzieży w ramach zajęć obowiązkowych i zajęć do wyboru, muzykowanie zespołowe a rozwój ucznia, kultywowanie indywidualnych zainteresowań i muzycznej aktywności młodzieży; rola muzyki w szkolnictwie ogólnokształcącym na III i IV etapie edukacyjnym oraz  w  szkole specjalnej. Profilaktyka muzyczna w pracy animatora muzyki i wobec zagrożeń młodzieży;  podkultury młodzieżowe i popkultury; uczestnictwo w kulturze muzycznej ( wycieczki, koncerty, twórcze eksperymentowanie z dźwiękiem i formą).

Zmiany w myśleniu o kształceniu i wychowaniu. Podstawowe zasady właściwego nauczania a sztuka nauczania; style nauki; poradnictwo edukacyjno-zawodowe, pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla uczniów, rola autorytetu, nauczyciel muzyki w roli doradcy i  lidera – nowoczesne przywództwo; samokształcenie i rozwój własny z uwzględnieniem psychologicznych i pedagogicznych aspektów metody Suzuki oraz metody uczenia się i nauczania muzyki Edwina E. Gordona.

Środowisko domowe, ewolucja zainteresowań ; wyrabianie wewnętrznej motywacji, motywacja dodatnia i ujemna, procesy motywacyjne; wybory edukacyjne i zawodowe uczniów; pogłębianie samodzielności w poszerzaniu wiedzy i praktyki artystyczne.

Zajęcia edukacyjne o charakterze artystycznym  – twórcze obcowanie z muzyką; muzyczna aktywność uczniów a procesy integracji społecznej – kształtowanie poczucia koleżeństwa, postawy odpowiedzialności za siebie i zespół/grupę, dyscypliny; wykorzystanie  muzycznej  autoekspresji dla celów profilaktyki   –  terapii uzależnień, dysleksji i w leczeniu innych  zaburzeń rozwojowych.

Kontakty społeczne ucznia – uczeń w grupie rówieśniczej, funkcje w zespole muzycznym, rola  autorytetów, kryzys i bunt okresu dorastania, agresja uczniów wobec nauczycieli; nauczyciel muzyki w roli lidera i mediatora. Teoretyczne podstawy pracy kulturalno-oświatowej, animacja kulturalna, kształcenie ustawiczne.

 

Metody kształcenia

  • Metoda analityczno-problemowa, informacyjna, opisowa
  • Metoda samodzielnych doświadczeń
  • Dyskusja, impuls , inspiracja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Obecność na  ćwiczeniach. Forma zaliczenia  w odniesieniu do wiedzy i umiejętności – prezentacja dwóch autorskich opracowań/projektów  i omówienie  ich podczas zajęć Sumaryczna ocena końcowa ustalana jest na podstawie obecności  i aktywności studenta na zajęciach, projektów/opracowań autorskich,  średniej  oceny z zagadnień zadanych do opracowania oraz wyniku testu końcowego.

Literatura podstawowa

  1. Campbell, D. The Mozart Effect, Quill, 2001.
  2. Bogdanowicz, M. Leworęczność u dzieci,WSiP, Warszaw,1998, 58-63.
  3. Borowiecka, R. Uczę się z Mozartem, Centrum Edukacji „ROZWÓJ”, Warszawa, 2004.
  4. Kreiner-Bogdańska, A. Muzyka w gimnazjum. Podręcznik, PAZDRO Oficyna Edukacyjna, wyd. II.
  5. Manturzewska,M. Dotychczasowe badania nad rozwojem muzycznym człowieka. W; Z zagadnień  percepcji kształcenia muzycznego, Materiały  II Konferencji Psychologów  Pracujących w Szkolnictwie Wyższym  (red. Zofia Burowska i Ewa Głowacka), Akademia Muzyczna w Krakowie, 1987,163-177.
  6. Metera, A. Muzykoterapia. Muzyka w medycynie I edukacji, Wydawnictwo Centrum Techniki nauki „Metronom”, Leszno, 2002.
  7. Nowicka, w. Wpływ zajęć muzyczno-ruchowych na rozwój motoryki dzieci głębiej upośledzonych umysłowo (wJ Kultura Fizyczna, 1987, nr 9 – 10.
  8. Okoń, W. Słownik pedagogiczny, PWN, Warszawa, 1981.
  9. Pedagogika społeczna  (red. Tadeusz Pilch, Irena Lepalczyk), Wydawnictwo Żak, Warszawa, 1995.
  10. Pieter, J. Psychologia uczenia się, PZWS, Warszawa, 1961.
  11. Tyszkowa, M. Aktywność i działalność dzieci i młodzieży, …..Warszawa, 1977.
  12. Wierszyłowski , J. Psychologia muzyki,  PWN, 1979, wyd. II.
  13. Włodarski, Z. Psychologia uczenia się, PWN, Warszawa, 1989.
  14. Włodarski, Z. Człowiek jako wychowawca i nauczyciel, WSiP, Warszawa, 1992.

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 03-01-2017 11:12)