SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne dla III etapu eukacyjnego |
Kod przedmiotu | 03.2-WA-EASMD-PPP3-W-S14_pNadGenTDSTC |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra sztuki |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Ukończone studia I stopnia na kierunku „Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej” lub pokrewnym, podstawowa wiedza z zakresu psychologii i pedagogiki; pozytywny wynik egzaminu kwalifikacyjnego na I rok studiów II stopnia.
Psychologia rozwojowa, pedagogika i psychologia muzyki jako dziedziny badań naukowych i zastosowań praktycznych; sylwetka rozwojowa ucznia w okresie dojrzewania i wczesnej dorosłości w aspekcie rozwoju muzycznego, fizycznego, psychicznego, społeczno-emocjonalnego, moralnego; rozwój duchowy i intelektualny uczniów w kontakcie z muzyką i sztuką. Struktura zdolności muzycznych – przegląd teorii; rozwój zdolności muzycznych i talentu muzycznego w świetle psychologii muzyki; zdolni i niezdolni według T. Wrońskiego - czynniki warunkujące rozwój zdolności muzycznych i zainteresowań muzycznych.
Muzyczny mózg - działanie artystycznej i logicznej półkuli mózgu; strefowa teoria słuchu muzycznego N.A. Garbuzowa. Ekologia słuchu - czułość i wrażliwość, zakres słyszalności, poziom natężenia a poziom głośności, poziomy słuchania i odtwarzania różnych rodzajów muzyki, ucho i urazy akustyczne, refleks akustyczny, ubytki słuchu.
Typy odbiorców muzyki oraz pięć poziomów rozumienia muzyki; różne rodzaje inteligencji, psychologiczne, pedagogiczne i terapeutyczne aspekty kreatywności; relaksacja, stres, trema ; percepcja muzyki w świetle praw organizacji percepcyjnej.
Usprawnianie umysłu – pamięć i etapy życia, podstawowe typy pamięci; zapamiętywanie samorzutne i zapamiętywanie zamierzone; podstawowe prawa zapamiętywania; operacje myślowe w procesie zapamiętywania; synestezja w muzyce i sztuce; ‘Efekt Mozarta’ w aspekcie edukacyjnym , terapeutycznym i innowacyjnym; muzyka w szkole a działania interdyscyplinarne i intermedialne; z muzyką przez życie.
Formy aktywności muzycznej młodzieży w ramach zajęć obowiązkowych i zajęć do wyboru, muzykowanie zespołowe a rozwój ucznia, kultywowanie indywidualnych zainteresowań i muzycznej aktywności młodzieży; rola muzyki w szkolnictwie ogólnokształcącym na III i IV etapie edukacyjnym oraz w szkole specjalnej. Profilaktyka muzyczna w pracy animatora muzyki i wobec zagrożeń młodzieży; podkultury młodzieżowe i popkultury; uczestnictwo w kulturze muzycznej ( wycieczki, koncerty, twórcze eksperymentowanie z dźwiękiem i formą).
Zmiany w myśleniu o kształceniu i wychowaniu. Podstawowe zasady właściwego nauczania a sztuka nauczania; style nauki; poradnictwo edukacyjno-zawodowe, pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla uczniów, rola autorytetu, nauczyciel muzyki w roli doradcy i lidera – nowoczesne przywództwo; samokształcenie i rozwój własny z uwzględnieniem psychologicznych i pedagogicznych aspektów metody Suzuki oraz metody uczenia się i nauczania muzyki Edwina E. Gordona.
Środowisko domowe, ewolucja zainteresowań ; wyrabianie wewnętrznej motywacji, motywacja dodatnia i ujemna, procesy motywacyjne; wybory edukacyjne i zawodowe uczniów; pogłębianie samodzielności w poszerzaniu wiedzy i praktyki artystyczne.
Zajęcia edukacyjne o charakterze artystycznym – twórcze obcowanie z muzyką; muzyczna aktywność uczniów a procesy integracji społecznej – kształtowanie poczucia koleżeństwa, postawy odpowiedzialności za siebie i zespół/grupę, dyscypliny; wykorzystanie muzycznej autoekspresji dla celów profilaktyki – terapii uzależnień, dysleksji i w leczeniu innych zaburzeń rozwojowych.
Kontakty społeczne ucznia – uczeń w grupie rówieśniczej, funkcje w zespole muzycznym, rola autorytetów, kryzys i bunt okresu dorastania, agresja uczniów wobec nauczycieli; nauczyciel muzyki w roli lidera i mediatora. Teoretyczne podstawy pracy kulturalno-oświatowej, animacja kulturalna, kształcenie ustawiczne.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Obecność na ćwiczeniach. Forma zaliczenia w odniesieniu do wiedzy i umiejętności – prezentacja dwóch autorskich opracowań/projektów i omówienie ich podczas zajęć Sumaryczna ocena końcowa ustalana jest na podstawie obecności i aktywności studenta na zajęciach, projektów/opracowań autorskich, średniej oceny z zagadnień zadanych do opracowania oraz wyniku testu końcowego.
Zmodyfikowane przez dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 03-01-2017 11:12)