wskazanie do względnie samodzielnego stosowania zdobytej wiedzy przez udział w całokształcie życia szkoły ze szczególnym uwzględnieniem nauczania przedmiotu „muzyka“ w klasach I-III gimnazjum.
Ponadto przygotowanie do realizacji różnorodnych form działalności muzycznej na terenie gimnazjum i środowiska.
Wymagania wstępne
Niezbędna jest znajomość z zakresu:
psychologii rozwojowej,
psychologii poznawczej,
psychodydaktyki muzyki przedszkolnej jak również obu etapów edukacyjnych szkoły podstawowej.
Zakres tematyczny
W trakcie praktyki następuje kształtowanie kompetencji dydaktycznych przez zapoznanie się ze specyfiką gimnazjum, w którym praktyka jest odbyta, w szczególności realizowanych przez nią zadań dydaktycznych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, pracowników, uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzonej dokumentacji.
Obserwowanie:
Czynności podejmowanych przez opiekuna praktyk, w toku przeprowadzonych przez niego zajęć oraz aktywności uczniów,
Toku metodycznego lekcji oraz stosowanych przez nauczyciela metod, form i środków dydaktycznych,
Procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego w klasie, ich prawidłowości i zakłóceń,
Sposobów aktywowania i dyscyplinowania uczniów, oraz różnicowania poziomu aktywności poszczególnych uczniów,
Sposobu oceniania uczniów,
Sposobu zadawania i omówienia pracy domowej,
Dynamiki i klimatu społecznego klasy, ról pełnionych przez uczniów, zachowania i postaw uczniów.
Współpraca z opiekunem praktyk:
Na płaszczyźnie planowania i prowadzenia zajęć,
Organizowanie pracy w grupach,
Przygotowanie pomocy dydaktycznych,
Wykorzystanie środków multimedialnych i technologii infomatycznej w pracy dydaktycznej,
Kontrolowanie i ocenianie uczniów,
Organizowanie przestrzeni klasy,
Podejmowanie działań w zakresie projektowania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Ponadto:
Planowanie lekcji (a także zajęć dodatkowych typu: zespół wokalno-instrumentalny, chór, itp.),
Formułowanie celów, dobór metod i form pracy oraz środków dydaktycznych,
Diagnozowanie poziomu wiedzy i umiejętności uczniów,
Prowadzenie dokumentacji praktyki,
Konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyczną,
Omawianie zgromadzonych doświadczeń z opiekunem praktyk.
Metody kształcenia
Metoda analityczno-percepcyjna,
Metoda problemowo-odtwórcza,
Metoda problemowo-analityczna,
Metody aktywizujące,
Metoda projektów,
Elementy muzykoterapii w edukacji.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Formą zaliczenia jest zaliczenie z oceną.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest przygotowanie ustalonej liczby zajęć w gimnazjum:
przygotowanie konspektów,
przygotowanie i zrealizowanie projektu multimedialnego,
przygotowanie i realizacja koncertu,
omówienie z opiekunem praktyki zrealizowanego materiału (ocena, uwagi spostrzeżenia, wnioski),
organizowanie dodatkowych zajęć muzycznych różnego typu na terenie szkoły i poza nią.
Literatura podstawowa
1. P. Kaja, Od chorału do rap-songu. [Podręcznik z ćwiczeniami do muzyki oraz przewodnik metodyczny z płytoteką (4 CD) i program nauczania muzyki – III etap kształcenia] Gimnazjum, Warszawa 2009.
2. T. Wójcik, Muzyczny świat [Mac Edukacja – podręcznik + zeszyt ćwiczeń].
3. J. Oleszkowicz, Gra muzyka [Nowa Era – podręcznik +zeszyt ćwiczeń].
4. R. Rataj, Bliżej muzyki [WSiP – podręcznik I-III + ćwiczenia].
5. W. Panek, Świat muzyki [WSiP – podręcznik I-III + ćwiczenia].
6. Red. i. Chyła - Szypułowa, Poliestetyczne aspekty wychowania przez sztukę, Kielce 2004.
7. Red. M. Kaczmarkiewicz, Edukacja muzyczna wobec wyzwań XXI wieku, Kielce 2008.
8. Red. B. Smoleńska - Zielińska, M. Kaczmarkiewicz, Z zagadnień dydaktyki muzyki, Kielce 2005.
Literatura uzupełniająca
1. E. Wachowiak, Muzyka. Słuchanie muzyki. Zeszyt ćwiczeń gimnazjum.
2. G. Polański, Śpiewnik gimnazjalisty, Gimnazjum nr 2 w Krotoszynie, 2009.
3. J. Sztejnbis-Zdyb, Łączy nas śpiew. Zajęcia artystyczne. Gimnazjum. Śpiewnik dla ucznia, [Mac Edukacja].
4. Red. L. Kataryńczuk – Mania, Metody i formy terapii sztuką, Zielona Góra 2005.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 10-10-2016 23:11)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.