SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Praktyka w zakresie nauczania muzyki w III etapie edukacyjnym - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Praktyka w zakresie nauczania muzyki w III etapie edukacyjnym
Kod przedmiotu 03.2-WA-EASMD-PRM3-Ć-S14_pNadGenANMUL
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra sztuki
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anna Łuczak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem praktyki jest:

  • formowanie stylu pracy nauczycielskiej,
  • kształcenie właściwych umiejętności i nawyków,
  • wskazanie do względnie samodzielnego stosowania zdobytej wiedzy przez udział w całokształcie życia szkoły ze szczególnym uwzględnieniem nauczania przedmiotu „muzyka“ w klasach I-III gimnazjum.
  • Ponadto przygotowanie do realizacji różnorodnych form działalności muzycznej na terenie gimnazjum i środowiska.

Wymagania wstępne

Niezbędna jest znajomość z zakresu:

  • psychologii rozwojowej,
  • psychologii poznawczej,
  • psychodydaktyki muzyki przedszkolnej jak również obu etapów edukacyjnych szkoły podstawowej.

Zakres tematyczny

W trakcie praktyki następuje kształtowanie kompetencji dydaktycznych przez zapoznanie się ze specyfiką gimnazjum, w którym praktyka jest odbyta, w szczególności realizowanych przez nią zadań dydaktycznych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, pracowników, uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzonej dokumentacji.

  • Obserwowanie:
    • Czynności podejmowanych przez opiekuna praktyk, w toku przeprowadzonych przez niego zajęć oraz aktywności uczniów,
    • Toku metodycznego lekcji oraz stosowanych przez nauczyciela metod, form i środków dydaktycznych,
    • Procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego w klasie, ich prawidłowości i zakłóceń,
    • Sposobów aktywowania i dyscyplinowania uczniów, oraz różnicowania poziomu aktywności poszczególnych uczniów,
    • Sposobu oceniania uczniów,
    • Sposobu zadawania i omówienia pracy domowej,
    • Dynamiki i klimatu społecznego klasy, ról pełnionych przez uczniów, zachowania i postaw uczniów.
  • Współpraca z opiekunem praktyk:
    • Na płaszczyźnie planowania i prowadzenia zajęć,
    • Organizowanie pracy w grupach,
    • Przygotowanie pomocy dydaktycznych,
    • Wykorzystanie środków multimedialnych i technologii infomatycznej w pracy dydaktycznej,
    • Kontrolowanie i ocenianie uczniów,
    • Organizowanie przestrzeni klasy,
    • Podejmowanie działań w zakresie projektowania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
  • Ponadto:
    • Planowanie lekcji (a także zajęć dodatkowych typu: zespół wokalno-instrumentalny, chór, itp.),
    • Formułowanie celów, dobór metod i form pracy oraz środków dydaktycznych,
    • Diagnozowanie poziomu wiedzy i umiejętności uczniów,
    • Prowadzenie dokumentacji praktyki,
    • Konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyczną,
    • Omawianie zgromadzonych doświadczeń z opiekunem praktyk.

 

 

Metody kształcenia

  • Metoda analityczno-percepcyjna,
  • Metoda problemowo-odtwórcza,
  • Metoda problemowo-analityczna,
  • Metody aktywizujące,
  • Metoda projektów,
  • Elementy muzykoterapii w edukacji.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

  • Formą zaliczenia jest zaliczenie z oceną.
  • Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest przygotowanie ustalonej liczby zajęć w gimnazjum:
    • przygotowanie konspektów,
    • przygotowanie i zrealizowanie projektu multimedialnego,
    • przygotowanie i realizacja koncertu,
    • omówienie z opiekunem praktyki zrealizowanego materiału (ocena, uwagi spostrzeżenia, wnioski),
    • organizowanie dodatkowych zajęć muzycznych różnego typu na terenie szkoły i poza nią.

Literatura podstawowa

1.       P. Kaja, Od chorału do rap-songu. [Podręcznik z ćwiczeniami do muzyki oraz przewodnik metodyczny z płytoteką (4 CD) i program nauczania muzyki – III etap kształcenia] Gimnazjum, Warszawa 2009.

2.       T. Wójcik, Muzyczny świat [Mac Edukacja – podręcznik + zeszyt ćwiczeń].

3.       J. Oleszkowicz, Gra muzyka [Nowa Era – podręcznik +zeszyt ćwiczeń].

4.       R. Rataj, Bliżej muzyki [WSiP – podręcznik I-III + ćwiczenia].

5.       W. Panek, Świat muzyki [WSiP – podręcznik I-III + ćwiczenia].

6.       Red. i. Chyła - Szypułowa, Poliestetyczne aspekty wychowania przez sztukę, Kielce 2004.

7.       Red. M. Kaczmarkiewicz, Edukacja muzyczna wobec wyzwań XXI wieku, Kielce 2008.

8.       Red. B. Smoleńska - Zielińska, M. Kaczmarkiewicz, Z zagadnień dydaktyki muzyki, Kielce 2005.

 

Literatura uzupełniająca

1.       E. Wachowiak, Muzyka. Słuchanie muzyki. Zeszyt ćwiczeń gimnazjum.

2.       G. Polański, Śpiewnik gimnazjalisty, Gimnazjum nr 2 w Krotoszynie, 2009.

3.       J. Sztejnbis-Zdyb, Łączy nas śpiew. Zajęcia artystyczne. Gimnazjum. Śpiewnik dla ucznia, [Mac Edukacja].

4.       Red. L. Kataryńczuk – Mania, Metody i formy terapii sztuką, Zielona Góra 2005.

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 10-10-2016 23:11)