SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Instrumentacja z elementami edytorstwa muzycznego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Instrumentacja z elementami edytorstwa muzycznego
Kod przedmiotu 03.2-WA-EASMP-IzEEM-S16
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra sztuki
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Katarzyna Kwiecień-Długosz, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

[1] utrwalenie i praktyczne wykorzystanie wiadomości teoretycznych z zakresu instrumentoznawstwa, ze szczególnym uwzględnieniem instrumentarium spotykanego w praktyce zespołów szkolnych i amatorskich

[2] zapoznanie studentów z podstawowymi problemami techniki instrumentacyjnej, zarówno od strony praktycznej jak i analitycznej

[3] wyrabianie praktycznej umiejętności w zakresie instrumentowania utworów na różnego rodzaju, charakteru i typu orkiestr i zespołów wykonawczych

[4] nabycie umiejętności edycji tekstu nutowego w programie do edycji nut (Sibelius)

Wymagania wstępne

Przyjęcie na I rok studiów II stopnia na kierunku Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej. Wybór bloku fakultatywnego 'Kompozycja z elementami realizacji dźwięku'.

Zakres tematyczny

[1] omówienie typowych zespołów orkiestrowych

[2] analiza instrumentowanych utworów pod kątem tworzenia planów: melodii głównej, pionu harmonicznego, przebiegu rytmicznego i linii basu.

[3] tworzenie tzw. „pedału orkiestrowego” oraz linii kontrapunktujących

[4] instrumentowanie na zespoły jednorodne, złożone z instrumentów smyczkowych i dętych drewnianych oraz blaszanych

[5] edycja tekstu nutowego w programie Sibelius: tworzenie partytury, wpisywanie i korekta tekstu nutowego, stosowanie oznaczeń dynamicznych, artykulacyjnych, agogicznych i wykonawczych. Tworzenie głosów z partytury. Użycie klawiatury MIDI.

Metody kształcenia

Analiza wybranych przykładów dzieł muzycznych, omówienie i korekta prac przygotowywanych przez studenta. Ćwiczenia praktyczne przy komputerze, korekta samodzielnie przygotowanych prac.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie z oceną na podstawie obecności na zajęciach i przygotowanych prac pisemnych (partytur).

Literatura podstawowa

1.      S. Adler: The Study of Orchestration, W.W. Norton and Company, New York, 1989

2.      J. Pawłowski: Podstawy instrumentacji, PWM Kraków, 1980; tom 1-2;

3.      K. Guzowski: Podstawowe zagadnienia instrumentacji, AM Gdańsk, 1986;

4.      M. Drobner: Instrumentoznawstwo i akustyka, PWN Kraków,1973;

5.      A. Michalski, Wykłady z instrumentacji, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Bydgoskiej, Bydgoszcz 2005

6.      M. Rybnicki, Vademecum instrumentacji, Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, Warszawa 1987

7.      U. Kaiser, C. Gerlitz, Arrangieren und Instrumentieren, Barock bis Pop, Bärenreiter, Kassel, 2009

8.      Podręcznik programu Sibelius.

Literatura uzupełniająca

1.      H. Mancini: Sounds & Scores; Northridge Music, USA, 1973

2.      W. Olszewski, Sztuka aranżacji w muzyce jazzowej i rozrywkowej, PWM, Kraków, 2010

3.      K. Wiatr, Propedeutyka aranżacji muzyki rozrywkowej, Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie, 2009

4.      D. Rogal-Lewickij, Sowriemiennyj orkiestr, Gosudardtwiennoje Muzykalnoje Izdatielstwo, Moskwa, 1953

5.      R. M. Brindle, Contemporary percussion, Oxford University Press, 1991

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Katarzyna Kwiecień-Długosz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 09-09-2016 14:17)