SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Koncepcje zarządzania |
Kod przedmiotu | 04.0-WZ-ZarzD-KZ-Ć-S15_genZ5ARC |
Wydział | Wydział Ekonomii i Zarządzania |
Kierunek | Zarządzanie / Zarządzanie logistyczne |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Przekazanie wiedzy teoretycznej i praktycznej na temat współczesnych koncepcji zarządzania, w tym próba ich uporządkowania i kategoryzacji oraz ukazanie związków i zależności pomiędzy poszczególnymi koncepcjami. Program zajęć umożliwia studentom rozumienie założeń klasycznych i współczesnych koncepcji zarządzania oraz ich zastosowanie w wyjaśnianiu i rozwiązywaniu problemów z zakresu zarządzania organizacją. Program przedmiotu koncentruje się na „czynniku ludzkim” jako materii, umożliwiającej sprawne funkcjonowanie organizacji.
znajomość podstaw zarządzania
ZAKRES TEMATYCZNY PRZEDMIOTU:
W ramach prowadzonych wykładów: wyjaśnienie pojęć – koncepcja, metoda, metodyka, przedstawienie problemu ewolucji koncepcji i metod zarządzania: szkoła mechanistyczna, podejście humanistyczne, podejście sytuacyjne, podejście systemowe. Wykorzystanie wybranych metod zarządzania i technik kontroli menedżerskiej do rozwiązywania problemów organizacji. Współczesne koncepcje i metody zarządzania: zarządzanie zasobami ludzkimi, systemy motywowania, zarządzanie kulturą organizacji, koncepcje zorientowane na jakość, zarządzanie zaufaniem, różnorodność i zarządzanie różnorodnością. Paradygmaty zarządzania: procesami, zarządzania relacjami i zarządzania zmianą.
W ramach prowadzonych ćwiczeń: wybrane metody zarządzania i techniki kontroli menedżerskiej do rozwiązywania problemów organizacji i zarządzania. Współczesne koncepcje i metody zarządzania (zarządzanie zmianą, negocjacje – rozwiązywanie konfliktów, benchmarking, outsourcing, lean management, społeczna odpowiedzialność biznesu, organizacja oparta na wiedzy). Analiza praktycznych problemów w ramach studium przypadku.
Wykład konwencjonalny i problemowy, (rzutnik, foliogram), prezentacja multimedialna. Ćwiczenia: praca indywidualna, praca w zespołach zadaniowych, moderowanie tematu, analiza studium przypadku, klasyczna metoda problemowa
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Cykl kształcenia zweryfikowany egzaminem, podczas którego student będzie oceniany wg przyjętych wcześniej efektów kształcenia. Egzamin w formie pisemnej. Opis trzech pytań z listy zagadnień obowiązujących do egzaminu. Zagadnienia podane będą studentom miesiąc przed egzaminem (K_W01, K_WO4).
Efekty kształcenia z ćwiczeń będą zweryfikowane poprzez wynik kolokwium (50%), ocenę referatu (moderowania tematu) ( 30%), aktywność na zajęciach (10%). (K_UO2 ,K_K01)
Ocena referatu (moderowanie tematu) nastąpi pod kątem: zaproponowanej wiedzy merytorycznej, określenia priorytetów służących realizacji zadania oraz umiejętności formułowania własnej opinii i przygotowania wystąpień ustnych ( K_WO4)
1.Brilman J., Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE Warszawa 2002
2.Czerska M., Szpitter A.A. (red.), Koncepcje zarządzania, Wyd. C.H.Beck, Warszawa 2010
3.Kostera M.(red.), Nowe kierunki w zarządzaniu, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008
4.Ziemniewicz K., Współczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE Warszawa 2009
1. Kowalczewski W.(red.), Współczesne paradygmaty nauk o zarządzaniu, Difin ,Warszawa 2008
2.Stankiewicz J. (red.), Koncepcje zarządzania kapitałem ludzkim we współczesnych organizacjach, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2008
3. Drucker P. Zarządzanie w XXI wieku-wyzwania, Klasyka biznesu, Warszawa 2010
4.Stankiewicz D., Zarządzanie jakością a kultura organizacji wielokulturowej, (w:) Sułkowski Ł., Studia z zarządzania międzykulturowego, Wydawnictwo Społecznej Akademii Nauk, Łódź 2012
Zmodyfikowane przez dr hab. inż. Joanna Zarębska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 06-09-2016 14:18)