SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Fundusze strukturalne UE |
Kod przedmiotu | 14.6-WZ-EkoP-FSUE-S16 |
Wydział | Wydział Ekonomii i Zarządzania |
Kierunek | Ekonomia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy teoretycznej i praktycznej z zakresu funduszy strukturalnych UE i wpływu wykorzystania środków z tych źródeł na funkcjonowanie danego społeczeństwa.
Kluczowym celem jest pozyskanie przez studentów umiejętności związanych z procesem konstruowania projektów unijnych.
Brak.
Wykład:
Polityka Regionalna Unii Europejskiej. Fundusze Strukturalne i Fundusz Spójności, wykorzystanie funduszy strukturalnych, ewaluacja funduszy, inicjatywy Wspólnoty. Programy Operacyjne (PO), Regionalne Programy Operacyjne (RPO) i Narodowa Strategia Spójności (NSS), priorytety i działania w ramach PO i RPO. Projekty unijne – cele, uczestnicy i koszty projektu, źródła finansowania, montaż finansowy i etapowanie prac, przygotowanie załączników.
Ćwiczenia:
Szacowanie wpływu wykorzystania środków UE na rozwój regionów i państw. Weryfikacja zmian występujących w polityce regionalnej UE. Zarządzanie projektem unijnym – prezentacje projektów wdrożonych i własnych.
Wykład konwencjonalny.
Ćwiczenia: praca w grupach, burza mózgów, giełda pomysłów, klasyczna metoda problemowa.
Projekt będzie polegał na analizie wybranego projektu unijnego – student pozyska o nim informacje oficjalne a następnie zweryfikuje je w praktyce i przedstawi na zajęciach wnioski z realizowanego (lub planowanego) projektu oraz zaproponuje własne rozwiązania związane z wybranym projektem.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład będzie zweryfikowany pracą pisemną, w której student będzie oceniany wg założonych wcześniej efektów kształcenia (K_W03, K_W06).
Efekty kształcenia z ćwiczeń będą weryfikowane poprzez ocenę systematycznej pracy w grupach na treściach zawartych w zakresie tematycznym przedmiotu (K_U01, K_U03). Ocena z tych działań będzie miała 50% wpływu na ocenę zaliczeniową z ćwiczeń.
Weryfikacja projektu nastąpi pod kątem przeprowadzonej przez studenta analizy wybranego projektu unijnego oraz własnych rozwiązań z nim związanych (K_K03, K_K06). Ocena z projektu będzie miała wpływ w 50% na ocenę zaliczeniową z ćwiczeń.
http://www.funduszeeuropejskie.gov.pl
T. Kierzkowski, A. Jankowska, R. Knopik, Fundusze strukturalne oraz Fundusz Spójności, C.H. Beck Warszawa 2009.
J. W. Tkaczyński, R. Willa, M. Świstak, Fundusze UE 2007-2013 – cele-działania-środki, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Kraków 2008.
J. Ładysz, Polityka strukturalna Polski i Unii Europejskiej, Warszawa 2008.
Lubuski Regionalny Program Operacyjny na lata 2007-2013. Urząd Marszałkowski Województwa
Lubuskiego, Zielona Góra 2010.
M. Trocki, B. Grucza, Zarządzanie projektem europejskim, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne Warszawa 2008.
Narodowa Strategia Spójności 2007-2013. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa 2006.
Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa 2006.
Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa 2006.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa 2006.
Program Operacyjny Konkurencyjna Gospodarka. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa 2006.
Zmodyfikowane przez dr Zbigniew Binek (ostatnia modyfikacja: 23-08-2016 17:05)