Seminarium dyplomowe: nauki biologiczne, biomedyczne i społeczne - opis przedmiotu
Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu
Seminarium dyplomowe: nauki biologiczne, biomedyczne i społeczne
Kod przedmiotu
16.1-WF-ND:NBBSI
Wydział
Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek
Wychowanie fizyczne.
Profil
praktyczny
Rodzaj studiów
pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia
semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr
6
Liczba punktów ECTS do zdobycia
5
Typ przedmiotu
obowiązkowy
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
dr hab. Ryszard Asienkiewicz, prof. UZ
dr hab. inż. Jan Kosendiak, prof. UZ
dr n. farm. Andrzej Pokrywka
dr Mateusz Rynkiewicz
dr hab. Tomasz Lisicki, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Seminarium
30
2
18
1,2
Zaliczenie na ocenę
Cel przedmiotu
Zapoznanie studentów z tematyką badań realizowanych w obszarach: auksologii, ekologii człowieka i antropologii ontogenetycznej. Poszerzenie wiedzy z obszaru nauk biologicznych. Umiejętność samodzielnego zdobywania wiedzy. Nabycie doświadczenia w pisaniu tekstu naukowego. Zapoznanie studentów z formami opracowania wyników badań oraz ich interpretacją, technikami pisania pracy dyplomowej. Przygotowanie studentów do obrony pracy dyplomowe
Wymagania wstępne
Posiadanie wiedzy z zakresu studiowanego kierunku (w tym z antropologii, ekologii człowieka, biologii, antropomotoryki, fizjologii, biochemii, promocji zdrowia). Wiedza i umiejętności z zakresu metod, technik i narzędzi badawczych oraz analiz statystycznych.
Zakres tematyczny
Nauki biologiczne
Ustalenie indywidualnych zainteresowań poznawczych uczestników seminarium. Sprecyzowanie tematów prac dyplomowych. Poszukiwanie i wstępna orientacja w literaturze przedmiotu, ocena jej przydatności i dokonywanie selekcji. Praktyczne i teoretyczne znaczenie podjętego tematu. Technika pisania pracy dyplomowej (język, spis treści, bibliografia, tytuły rozdziałów, itd.). Metody statystycznego i graficznego opracowania materiału. Redagowanie planu pracy dyplomowej. projektowanie rozwiązań na podstawie diagnozy. Przygotowanie i przedstawienie koncepcji projektu. Realizacja badań do pracy dyplomowej. Opracowanie statystyczne i graficzne wyników badań. Zapoznanie studentów z umiejętnością interpretowania wyników badań. Umiejętność formułowania stwierdzeń i wniosków. Przygotowanie studentów do obrony pracy dyplomowej (licencjackiej).
Nauki biomedyczne:
Zasady dobrej praktyki badawczej: reguły badawczej rzetelności, reguły lojalności wobec uczestników badań i reguły pożyteczności wyników badawczych
Etyczne aspekty przygotowania pracy dyplomowej
Ogólne uwagi dotyczące kształtu pracy dyplomowej; dobór i weryfikacja piśmiennictwa
Wybór tematu pracy licencjackiej z zakresu nauk biomedycznych
Prezentacja projektu pracy dyplomowej o charakterze przeglądowym
Zasady przygotowania części wstępnej, zasadniczej i końcowej pracy dyplomowej; redagowanie piśmiennictwa wg regulaminu prac dyplomowych dla WLNZ
Nauki społeczne
Zaproponowanie ogólnej tematyki seminarium, ustalenie indywidualnych zainteresowań poznawczych uczestników seminarium. Technika pisania pracy dyplomowej (język , przypisy, spis treści, bibliografia, tytuły rozdziałów, itd.). Sprecyzowanie tematów prac dyplomowych. Poszukiwanie i wstępna orientacja w literaturze przedmiotu, ocena jej przydatności i dokonywanie selekcji. Praktyczne i teoretyczne znaczenie podjętego tematu. Metody statystycznego opracowania materiału. Redagowanie planu pracy dyplomowej. projektowanie rozwiązań na podstawie diagnozy. Przygotowanie i przedstawienie koncepcji projektu
Metody kształcenia
Dyskusja, pokaz, prezentacja studentów, praca z materiałem źródłowym, metoda projektu, praca indywidualna ze studentem, metoda analityczna, metoda syntetyczna.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Seminarium kończy się zaliczeniem z oceną.
Warunkiem zaliczenia semestru VI jest samodzielne zebranie materiałów do pracy, opracowanie statystyczne i graficzne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel i/lub Statistica. Przygotowanie do obrony pracy dyplomowej (licencjackiej).
Literatura podstawowa
Nauki biologiczne:
Dobre obyczaje w nauce. Zbiór zasad i wytycznych. Komitet Etyki w Nauce PAN, Warszawa 2001.
Drozdowski Z.: Wybrane zagadnienia metodologii badań naukowych w zakresie kultury fizycznej. AWF, Poznań 1987.
Drozdowski Z.: Antropologia dla nauczycieli wychowania fizycznego. AWF, Poznań 1988.
Drozdowski Z.: Antropometria w wychowaniu fizycznym. AWF Poznań 1998.
Łobocki M.: Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków 2003.
Malinowski A., Tatarczuk J., Asienkiewicz R.: Antropologia dla pedagogów z wybranymi zagadnieniami z chronobiologii i ergonomii. Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2014.
Malinowski A.: Wstęp do antropologii i ekologii człowieka. Uniwersytet Zielonogórski 1999.
Malinowski A.: Auksologia. Rozwój osobniczy człowieka w ujęciu biomedycznym. Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2009.
Osiński W.: Antropomotoryka. AWF, Poznań 2003.
Osiński W. (2013) ,Gerokinezjologia. Nauka i praktyka aktywności fizycznej w wieku starszym. PZWL, Warszawa.
Pilch T.: Zasady badań pedagogicznych. Warszawa 1995.
Sirojć Z.: Przygotowanie pracy dyplomowej, poradnik dla studentów i promotorów. Wyd. Uczelnia Warszawska im. Marii Skłodowskiej-Curie, Warszawa 2009.
Tatarczuk J., Asienkiewicz R., Wandycz A.: Struktura somatyczna i aktywność motoryczna w ujęciu rytmów sezonowych wśród młodzieży akademickiej Uniwersytetu Zielonogórskiego. Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2009.
Wolański N.: Rozwój biologiczny człowieka. Podstawy auksologii, gerontologii i promocji zdrowia. PWN, Warszawa 2005.
Wolański N.: Ekologia człowieka. Podstawy ochrony środowiska i zdrowia człowieka. PWN, Warszawa 2008.
Nauki społeczne:
Hajduk E., Hipoteza w badaniach pedagogicznych. Poradnik dla studentów. WSP Zielona Góra 1983.
Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badan pedagogicznych. Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków, 2003.
Pilch T.: Zasady badań pedagogicznych. Warszawa, 1995.
Drozdowski Zb., Wybrane zagadnienia metodologii badań naukowych w zakresie kultury fizycznej, AWF Poznań, 1987.
Gerstenkorn A., Palenie tytoniu wśród studentów stomatologii. Zdrowie Publiczne, 1, 12-15, 1995.
Gerstenkorn A., Suwała M., Picie alkoholu przez studentów, Zdrowie Publiczne, 1, 59-62.
Jopkiewicz A., Markowska M., Przechodni A., Charakterystyka zachowań zdrowotnych studentów WSP w Kielcach [w:] Mierniki zachowań zdrowotnych, Ingi, Warszawa, 2000, 66-74.
Krzych Ł., Analiza stylu życia studentów Śląskiej Akademii Medycznej. Zdrowie Publiczne 1, 67-70, 2004.
Lisicki T., Kosińska E., Krytycznie o badaniach czasu wolnego młodzieży akademickiej, Zdrowie – Kultura Zdrowotna – Edukacja, t. 5, 49-57, 2010.
Woynarowska B., Edukacja zdrowotna. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2008.
Lisicki T. (red. naukowy), Zachowania zdrowotne i sprawność fizyczna studentów. Studium badawcze, Uniwersytet Zielonogórski, 2012.
Jopkiewicz A., Nowak St. (red.), Uwarunkowania zdrowia i rozwoju dzieci i młodzieży – implikacje badawcze i rekomendacje praktyczne. Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji - PIB Radom, 2013.
Asienkiewicz A., Skorupka E., Tatarczuk J., Ontogeneza i promocja zdrowia w aspektach medycyny, antropologii i wychowania fizycznego. Oficyna Wydawnicza UZ, 2015.
Tatarczuk J., Niektóre problemy dojrzewania dziewcząt w świetle uwarunkowań społecznych i morfologicznych [w:] Uwarunkowania rozwoju dzieci i młodzieży wiejskiej, (red.) Zagórski J., Skład M., Instytut Medycyny Wsi, 176-185, Lublin 2003.
Literatura tematyczna – zgodna z zainteresowaniami studentów.
Nauki biomedyczne:
Sirojć Z. Przygotowanie pracy dyplomowej; poradnik dla studentów i promotorów. Wyd. Uczelnia Warszawska im. Marii Skłodowskiej-Curie. Warszawa 2009 http://www.uczelniawarszawska.pl/pdf/technika.pdf
Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/
Wykłady z przedmiotów biochemia, fizjologia i edukacja zdrowotna udostępniane studentom na stronie www.wlnz.uz.zgora.pl
Literatura uzupełniająca
Jegier A., Nazar K., Dziak A.(2013), Medycyna sportowa, PZWL, Warszawa.
Woynarowska B.: Edukacja zdrowotna. Podręcznik dla studentów. PWN, Warszawa 2008.
Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersytetu Zielonogórskiego (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.zgora.pl/
Uwagi
Zmodyfikowane przez mgr Beata Wojciechowska (ostatnia modyfikacja: 16-09-2016 14:29)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.