SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Społeczne aspekty muzyki popularnej - przedmiot ogólnouczelniany |
Kod przedmiotu | 14.2-WP-UZP-SpAsMuzPop-1w- 16 |
Wydział | Oferta ogólnouczelniana |
Kierunek | Oferta ogólnouczelniana |
Profil | - |
Rodzaj studiów | |
Semestr | semestr letni 2016/2017 |
Jednostka obsługująca przedmiot | Wydział Nauk Społecznych |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie |
Celem przedmiotu jest zaprezentowanie wybranych zjawisk muzycznych w perspektywie socjologicznej i
zapoznanie studentów możliwością opisu socjologicznego w odniesieniu do wybranych aspektów muzyki
popularnej.
brak
Muzyka a relacje między pokoleniami
2. Tłum, audytorium, wspólnota. Jakie są źródła popularności masowych wydarzeń muzycznych?
3. Grupa muzyczna jako zespół zadaniowy. Co decyduje o trwałym sukcesie zespołu muzycznego?
4. Siła bardów. Na czym polega rola społeczna barda?
5. Na pograniczu kiczu. Jakie są przyczyny popularności chałturników?
6. Od piosenki do oratorium. Dlaczego niektórzy muzycy radykalnie zmieniają i udoskonalają swój
repertuar?
7. Muzyka a tożsamość grupowa – grupy subkulturowe
8. Muzyka/muzycy wobec problemów tego świata
9. Muzyka a narkotyki
Wykład z elementami dyskusji.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie merytorycznych wypowiedzi (pisemnych lub ustnych) na pytania/zadania
proponowane przez prowadzącego wykład.
Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie zaliczenia wszystkich wypowiedzi na zajęciach
Bardowie, J. Sawicka, E. Paczoska (red.), wydawnictwo Ibidem, Łódź 2001.
2. Blaukopf K., Musical Life in a Changing Society: Aspects of Musical Sociology. Portland, OR: Amadeus
Press 1992.
3. Kłoskowska A., Kultura masowa: krytyka i obrona, PWN, Warszawa 2005.
4. Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej, Christoph Cox, Daniel Warner (red.), Słowo/obraz,
terytoria, Gdańsk 2010.
5. Filipiak G., Perspektywy socjologicznych badań muzyki, Wyd. Nakom, Poznań 1997.
6. Misiak T., Muzyka jako wspólnota: kulturowe wzory odbioru muzyki w europejskiej kulturze muzycznej
XX wieku, AMFC, Warszawa 1990
Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2003.
2. Silverman D., Prowadzenie badań jakościowych, PWN, Warszawa 2008
Przedmiot jest jednym z kilku oferowanych do wyboru dla studiujących na Uniwersytecie Zielonogórskim
Zmodyfikowane przez mgr Renata Kubiak (ostatnia modyfikacja: 05-08-2016 12:23)