SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Operating system level progamming |
Kod przedmiotu | 11.3-WE-INFP-OSLP-Er |
Wydział | Wydział Informatyki, Elektrotechniki i Automatyki |
Kierunek | Informatyka |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | Program Erasmus |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | angielski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Egzamin |
Laboratorium | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Projekt | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
The goal of the subject is to teach in practice low level programme mechanisms (Windows API functions), accessible through Windows Operating System calls. These low level techniques are characteristic for sofware supporting operating system. Appart from regular API, functions students are taught such programme techniques as static library (lib), dynamic link library (dll), OpenGL or DirectX
1. Principle of programming
2. Computer architectures I and II
Windows operating system architecture - programme model.
Application Programming Interface - main idea and examples.
Pogramme environment in Windows operating system condition - application, event, message queue.
Programme scheme in Windows operating system condition - window function, message, message loop.
Scheme of WM_PAINT message routine, clieant area, graphic device context.
Objects of graphic device interace: pen, brush, bitmap, font.
Resource. Creation and using of resources: menus, dialog boxes, writings, bitmaps.
Dynamic creation of menu and its operation.
Creation and using own dialog boxes.
Static (*.lib) and dynmic (*.dll) library.
OpenGL library.
DirectX technology.
lecture: conventional lecture, laboratory exercises, project
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Lecture – the passing condition is to obtain a positive mark from the final test.
Laboratory – the passing condition is to obtain positive marks from all laboratory exercises to be planned during the semester.
Project – the passing condition is to obtain positive mark from the own program. Calculation of the final grade: lecture 40% + laboratory 30% + project 30%
1. Charles Petzold, Programowanie Windows, Microsoft Press, 1999
2. Roland Wacławek, Windows od kuchnik, Help, 1993
3. Wiktor Zychla, Programowanie pod Windows, wersja 0.99, Instytut Informatyki Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2003
1. Wiktor Zychla, Programowanie pod Windows. Zbiór zadań, wersja 0.3, Instytut Informatyki Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2006
2. Dave Shreiner, OpenGL(R) Programming Guide: The Official Guide to Learning OpenGL(R), Version 3.0 and 3.1 (7th edition), Addison-Wesley, lipiec 2009
3. Robert Krupiński, Aplikacje Direct3D, Helion 2002
4. Jeffrey Richter, Advanced Windows, Microsoft Press, 1997
Zmodyfikowane przez dr inż. Grzegorz Łabiak (ostatnia modyfikacja: 28-03-2018 11:20)