SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Fundamenty nauki i historia idei |
Kod przedmiotu | 08.1-WZ-BezP-FNHI |
Wydział | Wydział Ekonomii i Zarządzania |
Kierunek | Bezpieczeństwo narodowe |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem zajęci jest zapoznanie Studentów bezpieczeństwa narodowego z podstawowymi problemami, tradycjami, stanowiskami i argumentami dotyczącymi fundamentów nauki i historii idei.
Brak.
Treść wykładów: Ontologiczne i epistemologiczne fundamenty nauki, pojęcie prawdy (klasyczna teoria prawdy, realizm, idealizm, instrumentalizm); starożytny i średniowieczny spór o uniwersalia na przykładzie współczesnego sporu o gatunek w biologii i sporu o status ontologiczny sztuki; zagadnienie dualizmu/monizmu na przykładzie pojęcia świadomości w systemach naturalnych i sztucznych (ujęcie kognitywne); klasyczne zagadnienia etyczne uzupełnione o współczesne zagadnienie altruizmu odwzajemnionego; koncepcje natury człowieka a koncepcje ekonomiczne i ustrojowe (liberalizm, komunitarianizm, libertarianizm); ideowe fundamenty państwa prawa, demokracji i wolności obywatelskich.
Treść ćwiczeń: Eksperyment myślowy „Chiński pokój” (The Chinese Room Argument) Johna Searla, odniesienie do zagadnień świadomości w systemach naturalnych i sztucznych; eksperyment myślowy „Zombi” (The Zombie Argument) Davida Chalmersa a Kartezjusz; eksperyment etyczny „Łodzi ratunkowej” (Lifeboat Ethics) Garetta Hardina oraz zagadnienia „tragedii wspólnych pastwisk” (the tragedy of the commons) i altruizmu odwzajemnionwgo; seria doświadczeń z etyki eksperymentalnej (x-phi Joshua Knobe) dotyczące determinizmu i indeterminizmu, intencjonalności, etc. wchodzące w dialog z klasycznymi ujęciami tych zagadnień, m.in. Arystotelesa; zasada praworządności i postawa demokratyczna; różne koncepcje wolności w praktyce.
Wykład: wykład konwencjonalny, problemowy.
Ćwiczenia: eksperymenty myślowe wykorzystane jako podstawa do klasycznej metody problemowej, metoda tekstu przewodniego, dyskusja panelowa i wielokrotna.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia wykładu jest uzyskanie minimalnej ilości punktów z testu końcowego. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest obecność na zajęciach, aktywność oraz uzyskanie minimalnej ilości punktów z testu końcowego.
Władysław Tatarkiewicz, Historia filozofii I–II, Lwów 1931, III, Kraków 1950.
1. G. Reale, Historia filozofii starożytnej, t. I-V, tłum. E. I. Zieliński, Lublin 1994-1999.
2. John R. Searle, Umysł. Krótkie Wprowadzenie. Rebis, Poznań, 2010.
Brak.
Zmodyfikowane przez dr Renata Maciejewska (ostatnia modyfikacja: 09-04-2017 14:58)