SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Siły zbrojne w systemie bezpieczeństwa narodowego |
Kod przedmiotu | 14.1-WZ-BezP-SZSBN |
Wydział | Wydział Ekonomii i Zarządzania |
Kierunek | Bezpieczeństwo narodowe |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Projekt | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest przekazanie przez prowadzącego wiedzy z zakresu funkcjonowania Sił Zbrojnych RP w systemie bezpieczeństwa państwa, ich znaczenia dla bezpieczeństwa zewnętrznego i wewnętrznego oraz możliwości i wykorzystania Sił Zbrojnych RP w sytuacjach zagrożeń bezpieczeństwa, kryzysów i wojny, a także kształtowanie umiejętności praktycznych identyfikowania sytuacji zagrożeń dla bezpieczeństwa, w których użycie sił zbrojnych jest uzasadnione, w tym również kształtowania kompetencji pracy zespołowej i przygotowania prowadzenia dyskusji.
Uzyskanie zaliczenia na minimum ocenę dostateczną z przedmiotu Teoria Bezpieczeństwa realizowanego semestrze II.
Wykład:
Prawne uwarunkowania użycia Sił Zbrojnych RP poza granicami kraju; Współczesne operacje reagowania kryzysowego; Udział Polski w misjach pokojowych i humanitarnych; Żołnierze CIMIC oraz oficerowie prasowi w operacjach poza granicami kraju; Wielostronna współpraca wojskowa, operacje połączone; Siły wojskowe w wielonarodowych operacjach niesienia pomocy ofiarom klęsk żywiołowych; Przeciwdziałanie konfliktom zbrojnym; Bezpieczeństwo personelu Polskich Kontyngentów Wojskowych w operacjach reagowania kryzysowego.
Ćwiczenia:
Misja i zadania Sił Zbrojnych RP oraz ich rodzajów w systemie bezpieczeństwa państwa; podstawy prawne ich funkcjonowania; struktury organizacyjne rodzajów sił zbrojnych i ich podstawowe wyposażenie; zasady i możliwości użycia sił zbrojnych w sytuacjach zagrożeń bezpieczeństwa, kryzysów i wojny, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki wsparcia władz cywilnych i społeczeństwa w operacjach reagowania kryzysowego; istota mobilizacyjnego rozwinięcia sil zbrojnych; kierunki transformacji Sił Zbrojnych RP w aspekcie wyzwań i zagrożeń dla bezpieczeństwa w XXI wieku.
Projekt:
Misje, funkcje i zadania realizowane przez Siły Zbrojne RP w systemie obronnym państwa; Siły Zbrojne RP w strukturach NATO; cel i zadania profesjonalizacji sił zbrojnych; siły zbrojne w operacjach pokojowych (operacjach innych niż działania wojenne); zadania Sił Zbrojnych RP w kontekście obowiązujących akt normatywnych – krajowych i międzynarodowych; siły wojskowe w wielonarodowych operacjach niesienia pomocy ofiarom klęsk żywiołowych; kierunki transformacji systemu obronnego państwa; Narodowe Siły Rezerwowe w systemie obronnym państwa; przeznaczenie i zadania taktyki w sztuce wojennej; rola i zadania Inspektoratu Wsparcia w Siłach Zbrojnych RP; Wojska Obrony Terytorialnej.
Wykład konwencjonalny: dyskusja, prezentacja,
Ćwiczenia w grupach: praca z dokumentem źródłowym, praca w grupach 2-4 osobowych, klasyczna metoda problemowa, dyskusja, prezentacja,
Ćwiczenia w grupach projektowych: praca z literaturą przedmiotu, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, dyskusja, przygotowanie i wygłoszenie eseju z danej problematyki zadanego tematu.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Efekty kształcenia będą weryfikowane trzema sposobami: poprzez systematyczną kontrolę wykonania zadań przewidzianych programem (prezentacja), okresowe sprawdziany (kolokwium) oraz przeprowadzenie kolokwium pisemnego z tematyki wszystkich wygłoszonych referatów i prezentacji.
Warunki zaliczenia dla wykładów: kolokwium pisemne – lista pytań z zakresu tematycznego wykładów przesłana studentom z miesięcznym wyprzedzeniem; pytania otwarte z progami punktowymi. Z zakresu podanych pytań na kolokwium studenci udzielają odpowiedzi na 3 pytania wybrane przez prowadzącego. Progi punktowe dla poszczególnych ocen z kolokwium: 1,55-1,85 punktów-3,0; 1,86-2,16 punktów-3,5; 2,17-2,47 punktów-4,0; 2,48-2,78 punktów-4,5; 2,79-3 punkty-5,0.
Ćwiczenia – pozytywna ocena z prezentacji wybranego tematu ćwiczeń – studenci otrzymują listę zagadnień omawianych na ćwiczeniach, wybierają temat, do którego są zobowiązani przygotować prezentację z użyciem dostępnych narzędzi dydaktycznych (np. projektor multimedialny, rzutnik); pozytywna ocena z kolokwium – lista pytań z zakresu tematycznego ćwiczeń zostaje studentom przesłana z miesięcznym wyprzedzeniem, pytania otwarte z progami punktowymi Z zakresu podanych pytań na kolokwium studenci udzielają odpowiedzi na 3 pytania wybrane przez prowadzącego. Progi punktowe dla poszczególnych ocen z kolokwium: 1,55-1,85 punktów-3,0; 1,86-2,16 punktów-3,5; 2,17-2,47 punktów-4,0; 2,48-2,78 punktów-4,5; 2,79-3 punkty-5,0.
Projekt: przygotowanie i wygłoszenie eseju z danej problematyki zadanego tematu.
Miarą zaliczenia przedmiotu jest ocena końcowa, która jest wypadkową oceny z wykładów, ćwiczeń i eseju.
Zmodyfikowane przez dr inż. Krzysztof Graczyk (ostatnia modyfikacja: 21-04-2017 12:47)