Celem przedmiotu jest zapoznanie z problematyką z zakresu podstaw zarządzania kryzysowego w państwie na szczeblu gminy/powiatu (elementy) oraz kształtowanie umiejętności praktycznych przygotowujących do wykorzystania zdobytej wiedzy podczas przyszłej pracy zawodowej.
Wymagania wstępne
Uzyskane zaliczenia na minimum ocenę dostateczną z przedmiotu Systemy Bezpieczeństwa Narodowego realizowanego w semestrze IV.
Zakres tematyczny
Wykład: zarys podstaw teoretycznych zarządzania kryzysowego; informatyczne wspomaganie zarządzania kryzysowego; Siły Zbrojne RP w zarządzaniu kryzysowym (niemilitarnym); narodowy system pogotowia kryzysowego; zarządzanie kryzysowe w samorządach; planowanie w zarządzaniu kryzysowym; zarządzanie kryzysowe w ujęciu praktycznym – wykonywanie dokumentów graficznych.
Laboratorium: zagrożenia kryzysowe; analiza ryzyka; monitoring w ZK; ewakuacja; standardowe procedury operacyjne; zasady wykonywania dokumentów zarządzania kryzysowego; plan zarządzania kryzysowego – teoria; plan zarządzania kryzysowego - praktyka.
Metody kształcenia
Wykład konwencjonalny, praca z dokumentem źródłowym, praca w grupach, warsztaty grupowe, dyskusja grupowa, burza mózgów, metoda przypadków, ćwiczenia z analizą przykładów, klasyczna metoda problemowa, dyskusja, prezentacja.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykład - egzamin pisemny – lista pytań z zakresu tematycznego wykładów przesłana studentom z miesięcznym wyprzedzeniem (K_W02, K_W03) ; pytania otwarte z progami punktowymi. Z zakresu podanych pytań na kolokwium studenci udzielają odpowiedzi na 5 pytań wybrane przez prowadzącego. Łączna suma punktów do zdobycia – 50. Suma punktów uzyskanych z testu decydować będzie o ocenie: bardzo dobry (46 – 50 pkt.), dobry plus (42 – 45 pkt.), dobry (38 – 41 pkt.), dostateczny plus (34 - 37pkt.), dostateczny (30 – 33 pkt.).
Warunkiem zaliczenia laboratoriumjest obecność na zajęciach, pozytywna ocena z ćwiczenia grupowego, aktywność studenta na zajęciach, wykazanie się znajomością aktualnych problemów dotyczących zarządzania kryzysowego w powiecie/gminie w trakcie zajęć.
Na ocenę końcową składają się następujące elementy:
Efekty kształcenia będą weryfikowane trzema sposobami: poprzez systematyczną kontrolę wykonania zadań w trakcie opracowania przez grupę dokumentacji gminnego planu ZK, okresowe sprawdziany (kolokwium) oraz przeprowadzenie egzaminu z wykładów.
Na ocenę końcową składają się następujące elementy:
Obecność i aktywność na zajęciach (20%) – studenci zobowiązani są do aktywnego i systematycznego uczestnictwa w ćwiczeniach. W przypadku nieobecności wynikłych z ważnych przyczyn należy uzgodnić z prowadzącym sposób odrobienia zaległych ćwiczeń. W celu usprawiedliwienia nieobecności na zajęciach student przedstawia stosowne zaświadczenie w ciągu 14 dni. Dodatkowe punkty mogą być uzyskane za udokumentowaną aktywność związaną z tematyką przedmiotu prowadzoną w ramach zajęć pozaobowiązkowych, np. projekty realizowane w kołach naukowych, dodatkowe indywidualne projekty, publikacje w czasopismach (K_U03, K_U07, K_K02, K_K03).
Wykazanie się znajomością aktualnych problemów dotyczących zarządzania kryzysowego na danym terytorium samorządowym (10%) - student przygotowuje się do rozmowy nt. aktualnych problemów zarządzania kryzysowego studiując literaturą wskazaną przez prowadzącego. Przyswojoną wiedzę prezentuje w trakcie rozmowy podczas konsultacji (K_K02, K_K03).
Prezentacja dokumentacji gminnego planu ZK wraz z mapą – załącznikiem do powyższego planu (10%) – studenci zainteresowani uzyskaniem wyższej oceny końcowej przygotowują w grupach bądź indywidualnie krótkie wystąpienia nt. zagadnień wskazanych przez prowadzącego(K_U02, K_U03, K_U07). Prezentacje przedstawiane będą na wskazanych przez prowadzącego zajęciach i nawiązywać będą bezpośrednio do omawianego na nich tematu.
Miarą zaliczenia przedmiotu jest ocena końcowa, która jest wypadkową oceny z laboratorium i egzaminu.
Literatura podstawowa
Graczyk K., Nakielski G., Tabaczniuk T., Elementy zarządzania kryzysowego w administracji terytorialnej, Oficyna Wydaw. Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2015.
Grocki R., Zarządzanie kryzysowe. Dobre praktyki, Difin, Warszawa 2012.
Kurkiewicz A. (red.), Zarządzanie kryzysowe w samorządzie, Municipium SA, Warszawa 2008.
Krynojewski F., Sienkiewicz-Małyjurek K., Zarządzanie kryzysowe w administracji publicznej, Wyd. Difin SA, Warszawa 2010.
Majrzak D. Sobolewski G., Zarządzanie kryzysowe, AON, Warszawa 2013.
Nowak E., Zarządzanie kryzysowe w sytuacjach zagrożeń niemilitarnych, AON, Warszawa 2007.
Sobolewski G., Zagrożenia kryzysowe, AON, Warszawa 2011.
Sobolewski G., Organizacja i funkcjonowanie centrum zarządzania kryzysowego, AON, Warszawa 2011.
Strategia Bezpieczeństwa Narodowego RP, Warszawa 2015.
Ziarko J., Walas-Trębacz J., Podstawy zarządzania kryzysowego cz. I, KA, Kraków 2010.
Literatura uzupełniająca
Gryz J., Kitler W., System reagowania kryzysowego, Adam Marszałek, Toruń 2007Nowak E.,
Kitler W., Piątek Z., Procedury i przedsięwzięcia reagowania kryzysowego, AON, Warszawa 2006.
Lidwa W., Krzeszowski W., Więcek W., Zarządzanie w sytuacjach kryzysowych, AON, Warszawa 2009.
Skrabacz A., Gąsiorek K., Zarządzanie kryzysowe w sytuacji zagrożeń niemilitarnych, Warszawa 2007.
Sobolewski G., Zarządzanie kryzysowe w systemie bezpieczeństwa państwa, AON, Warszawa 2011.
Zieliński K., Bezpieczeństwo obywateli podczas kryzysów niemilitarnych oraz reagowanie kryzysowe w razie katastrof i klęsk żywiołowych, AON, Warszawa 2004.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr inż. Krzysztof Graczyk (ostatnia modyfikacja: 21-04-2017 12:52)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.