SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Piłka siatkowa |
Kod przedmiotu | 16.1-WL-WFSP-PS |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Wychowanie fizyczne / nauczycielska |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Przygotowanie studentów do samodzielnego prowadzenia różnych form zajęć z piłki ręcznej. Usprawnienie studentów w zakresie techniki gry w piłkę ręczną.
Podstawowe umiejętności podań, chwytów, rzutu i kozłowania.
Podstawowe umiejętności w zakresie techniki gry:
postawa w obronie i w ataku,
poruszanie się w obronie (krok dostawny, odskok, doskok, bieg przodem i tyłem, zatrzymanie się,
poruszanie się w atakowaniu (starty, bieg ze zmiana tempa, bieg ze zmianą kierunku, skoki w przód i w górę, obroty),
chwyty (półgórny, górny, na wysokości bioder, dolny, z podłoża, sytuacyjne),
podania (półgórne, górne, dolne),
rzuty (w wyskoku w przód i w górą, z padem, z przeskokiem, w biegu),
kozłowanie (pojedyncze, ciągłe, toczenie piłki),
zwody (zwód pojedynczy przodem i tyłem).
Opanowanie umiejętności w zakresie gry indywidualnej w obronie:
ustawienie względem piłki,
krycie ręki z piłką,
blokowanie piłki,
przechwyt piłki,
wygarnięcie piłki,
właściwe reagowanie na zawody,
krycie od strony piłki,
krycie przeciwnika stojącego tyłem do bramki.
Opanowanie umiejętności w zakresie gry indywidualnej w ataku:
indywidualne umiejętności uwalniania się od przeciwnika w celu wyjścia na pozycję poprzez wyminiecie, zabiegniecie, dobiegniecie, obiegniecie, wyjście do piłki.
Nauka podstawowych rozwiązań w obronie:
obrona, krycie „każdy swego” – fragmenty 1x1, 2x2, 3x3,
obrona, krycie z przekazywaniem – fragment 2x2,
Obserwacja, samodzielne opracowanie materiałów metodycznych, ćwiczenia praktyczne, zajęcia w grupach.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Konwersatorium kończy się zaliczeniem na ocenę. Podstawą zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w zajęciach. Ocenie podlega:
test z progami punktowymi, składający się z pytań zamkniętych i otwartych. Minimum na uzyskanie zaliczenia to 60% punktów – 50%
test sprawności specjalnej – 50%,
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena z konwersatorium.
Bondarowicz M.: Zabawy w grach sportowych. Warszawa 2007.
Buchfelder M., Klocek T.: Siatkówka na lekcji wychowania fizycznego. Warszawa 2003.
Czabański B.: Wybrane zagadnienia uczenia się i nauczania techniki sportowej. Wrocław 1998.
Czajkowski Z.: Nauczanie techniki sportowej. Warszawa 2004.
Grządziel G., Szade D.: Piłka siatkowa. Technika, taktyka i elementy minisiatkówki. Katowice 2009.
Kasza W., Krzyżanowski Z.: Piłka siatkowa dla najmłodszych – zeszyt metodyczno-szkoleniowy dla klas 4-6.Warszawa 2010.
Kasza W., Zdebska H.: Piłka siatkowa - obrona pola w ujęciu taktycznym. Warszawa 2007.
Martens R.: Jak być skutecznym trenerem. Warszawa 2010.
Mecner K.: 80 lat polskiej siatkówki. Warszawa 2002.
Program Szkolenia Siatkarza. Warszawa 2011. Biblioteka Polskiej Siatkówki APS.
Przepisy gry w piłkę siatkową.
Ryś G., Kasza W., Krzyżanowski Z.: Piłka siatkowa na Orlikach. Warszawa 2010.
Superlak E.: Piłka siatkowa. Techniczno - taktyczne przygotowanie do gry. Wrocław 2006.
Trzaskoma Z., Trzaskoma Ł.: System Powerball. Kompleksowy trening siłowy w piłce siatkowej. Warszawa 2000.
Uzarowicz J.: Siatkówka - co jest grane. Kraków 2001.
Wróblewski P.: Piłka siatkowa w szkole - poradnik metodyczny. Warszawa 2005.
Czajkowski Z.: Psychologia sprzymierzeńcem trenera. Warszawa 1996.
Gabryś T., Szmatlan-Gabryś U., Ficek K.: Biomedyczne uwarunkowania treningu młodych sportowców. Warszawa 2004.
Grządziel G., Kowalski L.: Siatkówka plażowa w szkole. Warszawa 2000.
Grządziel G., Ljach W.: Piłka siatkowa. Podstawy treningu. Zasób ćwiczeń. Warszawa 2000.
Kowalski L.: Taktyka ataku i bloku w siatkówce. Warszawa 1993.
Ljach W.: Kształtowanie zdolności motorycznych dzieci i młodzieży. Warszawa 2003.
Maugham R.J., Burke L.M.: Żywienie a zdolność do wysiłku. Kraków 2000.
Mecner K.: Historia siatkówki. Mistrzostwa Europy. Katowice 2005.
Roniker A.: Fizjologia sportu. Warszawa 2000.
Schmidt R.A., Wrisberg C.A.: Kształtowanie Zdolności Motorycznych. Warszawa 2010.
Seweryniak T.: Siatkówka plażowa. Działania graczy i współzawodnictwo. Wrocław 2008.
Skrobański H., Wieczorek A.: Przewodnik do ćwiczeń z piłki siatkowej. Poznań 1995.
Superlak E.: Dyspozycje osobnicze a umiejętności działania w grze zespołowej na przykładzie gry w piłkę siatkową. Wrocław 2008.
Waśkiewicz Z., Poprzęcki S., Zając A.: Żywienie i suplementacja w sporcie. Katowice 2007.
Wołyniec J. (red.): II Ogólnopolskie Warsztaty Trenerskie w piłce siatkowej - materiały szkoleniowe. Wrocław 1996.
Zaporożanow W., Sozański H.: Dobór i kwalifikacja do sportu. Warszawa 1997.
Zmodyfikowane przez mgr Beata Wojciechowska (ostatnia modyfikacja: 20-04-2017 14:21)