SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Piłka siatkowa - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Piłka siatkowa
Kod przedmiotu 16.1-WL-WFSP-PS
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Wychowanie fizyczne / nauczycielska
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Tomasz Paluch
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przygotowanie studentów do samodzielnego prowadzenia różnych form zajęć z piłki ręcznej. Usprawnienie studentów w zakresie techniki gry w piłkę ręczną.

Wymagania wstępne

Podstawowe umiejętności podań, chwytów, rzutu i kozłowania.

Zakres tematyczny

  1. Podstawowe umiejętności w zakresie techniki gry:

  • postawa w obronie i w ataku,

  • poruszanie się w obronie (krok dostawny, odskok, doskok, bieg przodem i tyłem, zatrzymanie się,

  • poruszanie się w atakowaniu (starty, bieg ze zmiana tempa, bieg ze zmianą kierunku, skoki w przód i w górę, obroty),

  • chwyty (półgórny, górny, na wysokości bioder, dolny, z podłoża, sytuacyjne),

  • podania (półgórne, górne, dolne),

  • rzuty (w wyskoku w przód i w górą, z padem, z przeskokiem, w biegu),

  • kozłowanie (pojedyncze, ciągłe, toczenie piłki),

  • zwody (zwód pojedynczy przodem i tyłem).

  1. Opanowanie umiejętności w zakresie gry indywidualnej w obronie:

  • ustawienie względem piłki,

  • krycie ręki z piłką,

  • blokowanie piłki,

  • przechwyt piłki,

  • wygarnięcie piłki,

  • właściwe reagowanie na zawody,

  • krycie od strony piłki,

  • krycie przeciwnika stojącego tyłem do bramki.

  1. Opanowanie umiejętności w zakresie gry indywidualnej w ataku:

  • indywidualne umiejętności uwalniania się od przeciwnika w celu wyjścia na pozycję poprzez wyminiecie, zabiegniecie, dobiegniecie, obiegniecie, wyjście do piłki.

  1. Nauka podstawowych rozwiązań w obronie:

  • obrona, krycie „każdy swego” – fragmenty 1x1, 2x2, 3x3,

  • obrona, krycie z przekazywaniem – fragment 2x2,

Metody kształcenia

Obserwacja, samodzielne opracowanie materiałów metodycznych, ćwiczenia praktyczne, zajęcia w grupach.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Konwersatorium kończy się zaliczeniem na ocenę. Podstawą zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w zajęciach. Ocenie podlega:

  • test z progami punktowymi, składający się z pytań zamkniętych i otwartych. Minimum na uzyskanie zaliczenia to 60% punktów – 50%

  • test sprawności specjalnej – 50%,

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena z konwersatorium.

Literatura podstawowa

  1. Bondarowicz M.: Zabawy w grach sportowych. Warszawa 2007.

  2. Buchfelder M., Klocek T.: Siatkówka na lekcji wychowania fizycznego. Warszawa 2003.

  3. Czabański B.: Wybrane zagadnienia uczenia się i nauczania techniki sportowej. Wrocław 1998.

  4. Czajkowski Z.: Nauczanie techniki sportowej. Warszawa 2004.

  5. Grządziel G., Szade D.: Piłka siatkowa. Technika, taktyka i elementy minisiatkówki. Katowice 2009.

  6. Kasza W., Krzyżanowski Z.: Piłka siatkowa dla najmłodszych – zeszyt metodyczno-szkoleniowy dla klas 4-6.Warszawa 2010.

  7. Kasza W., Zdebska H.: Piłka siatkowa - obrona pola w ujęciu taktycznym. Warszawa 2007.

  8. Martens R.: Jak być skutecznym trenerem. Warszawa 2010.

  9. Mecner K.: 80 lat polskiej siatkówki. Warszawa 2002.

  10. Program Szkolenia Siatkarza. Warszawa 2011. Biblioteka Polskiej Siatkówki APS.

  11. Przepisy gry w piłkę siatkową.

  12. Ryś G., Kasza W., Krzyżanowski Z.: Piłka siatkowa na Orlikach. Warszawa 2010.

  13. Superlak E.: Piłka siatkowa. Techniczno - taktyczne przygotowanie do gry. Wrocław 2006.

  14. Trzaskoma Z., Trzaskoma Ł.: System Powerball. Kompleksowy trening siłowy w piłce siatkowej. Warszawa 2000.

  15. Uzarowicz J.: Siatkówka - co jest grane. Kraków 2001.

  16. Wróblewski P.: Piłka siatkowa w szkole - poradnik metodyczny. Warszawa 2005.

Literatura uzupełniająca

  1. Czajkowski Z.: Psychologia sprzymierzeńcem trenera. Warszawa 1996.

  2. Gabryś T., Szmatlan-Gabryś U., Ficek K.: Biomedyczne uwarunkowania treningu młodych sportowców. Warszawa 2004.

  3. Grządziel G., Kowalski L.: Siatkówka plażowa w szkole. Warszawa 2000.

  4. Grządziel G., Ljach W.: Piłka siatkowa. Podstawy treningu. Zasób ćwiczeń. Warszawa 2000.

  5. Kowalski L.: Taktyka ataku i bloku w siatkówce. Warszawa 1993.

  6. Ljach W.: Kształtowanie zdolności motorycznych dzieci i młodzieży. Warszawa 2003.

  7. Maugham R.J., Burke L.M.: Żywienie a zdolność do wysiłku. Kraków 2000.

  8. Mecner K.: Historia siatkówki. Mistrzostwa Europy. Katowice 2005.

  9. Roniker A.: Fizjologia sportu. Warszawa 2000.

  10. Schmidt R.A., Wrisberg C.A.: Kształtowanie Zdolności Motorycznych. Warszawa 2010.

  11. Seweryniak T.: Siatkówka plażowa. Działania graczy i współzawodnictwo. Wrocław 2008.

  12. Skrobański H., Wieczorek A.: Przewodnik do ćwiczeń z piłki siatkowej. Poznań 1995.

  13. Superlak E.: Dyspozycje osobnicze a umiejętności działania w grze zespołowej na przykładzie gry w piłkę siatkową. Wrocław 2008.

  14. Waśkiewicz Z., Poprzęcki S., Zając A.: Żywienie i suplementacja w sporcie. Katowice 2007.

  15. Wołyniec J. (red.): II Ogólnopolskie Warsztaty Trenerskie w piłce siatkowej - materiały szkoleniowe. Wrocław 1996.

  16. Zaporożanow W., Sozański H.: Dobór i kwalifikacja do sportu. Warszawa 1997.

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Beata Wojciechowska (ostatnia modyfikacja: 20-04-2017 14:21)