SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Teoria wychowania fizycznego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Teoria wychowania fizycznego
Kod przedmiotu 16.1-WL-WFSP-TWF
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Wychowanie fizyczne / nauczycielska
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Józef Tatarczuk, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Ontogenetyczne i aksjologiczne podstawy wychowania fizycznego. Kształcenie postaw wobec zadań aktualistycznych i perspektywicznych ciała. 

Wymagania wstępne

Wiedza o rozwoju somatycznym i motorycznym człowieka.

Zakres tematyczny

Zarys historii rozwoju systemów i poglądów na wychowanie fizyczne. Cele wychowania fizycznego. Czynniki, środki i warunki wychowania fizycznego. Kultura fizyczna – definicja i zakres pojęć. Prakseologiczne ogniwa procesu nauczania. Pedagogika wartości ciała. Propozycje modernizacji wychowania fizycznego. Pedeutologia zawodu nauczyciela. Zabawa w edukacji fizycznej. Wpływ ćwiczeń fizycznych na organizm człowieka.  

Metody kształcenia

Wykład tradycyjny, analiza dokumentów źródłowych, dyskusja panelowa.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia - zaliczenie z oceną (kolokwium)

W trakcie ćwiczeń będą przedstawione prezentacje przez studentów, plakaty, projekty własne.

Wykład: na zakończenie kursu odbędzie się egzamin pisemny. Ocena końcowa będzie wystawiona na podstawie wiedzy zaprezentowanej przez studenta na egzaminie (minimum 60% na ocenę pozytywną). Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń. 

Literatura podstawowa

  1. Grabowski H. (1997). Teoria fizycznej edukacji. Warszawa: WSiP.
  2. Gilewicz Z. (1964) Teoria wychowania fizycznego. Warszawa: Sport i Turystyka.
  3. Pawłucki A. (1992) Wychowanie jako kulturowa rzeczywistość. Na przykładzie wychowania do wartości ciała. Gdańsk: AWF.
  4. Pawłucki A. (1996) Pedagogika wartości ciała. Gdańsk: AWF.
  5. Pawłucki A. (2007) Osoba w pedagogice ciała. Prawo pokoju olimpijskiego. Olsztyn: OSW.
  6. Pośpiech J. (2003) Wychowanie fizyczne i sport w krajach europejskich – wybór problemów, Politechnika Opolska.
  7. Osiński W. (1996) Zarys teorii wychowania fizycznego. Poznań: AWF.
  8. Osiński W. (2000) Antropomotoryka. Poznań AWF.
  9. Lipiec J. (1999) Filozofia olimpizmu. Warszawa: SPRINT.
  10. Demel M. (1997), Wychowanie zdrowotne. [w:] Encyklopedia kultury polskiej XX wieku (red. Krawczyk Z.). Warszawa: Instytut Kultury.
  11. Światowy Kongres Wychowania Fizycznego (1990) Berlin, AWF Wrocław.

Literatura uzupełniająca

  • Czasopismo „Lider”.
  • Czasopismo „Kultura Fizyczna”.
  • Krawański (2003) Ciało i zdrowie człowieka w nowoczesnym systemie wychowania fizycznego, Poznań: AWF.

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Beata Wojciechowska (ostatnia modyfikacja: 20-04-2017 14:21)