SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Piłka siatkowa - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Piłka siatkowa
Kod przedmiotu 16.1-WL-WFSP-PS
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Wychowanie fizyczne / nauczycielska
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Tomasz Paluch
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przygotowanie studenta do uzyskania stopnia instruktora sportu w piłce siatkowej, a w szczególności do samodzielnego formułowania celów i opracowywania programów nauczania gry w piłkę siatkową oraz ich realizacji w klubach sportowych i rekreacyjnych, ośrodkach wypoczynku, na obozach sportowych i koloniach, prowadzenia zajęć w ramach lekcji wychowania fizycznego (podniesienie kwalifikacji zawodowych nauczycieli).

Wymagania wstępne

Wiadomości, umiejętności i kompetencje na poziomie efektów kształcenia przedmiotu „Piłka Siatkowa” (kod przedmiotu: 16.1-WP-WF- Siat).

Zakres tematyczny

Wykład: Charakterystyka gry w piłkę siatkową.

  • Zarys historii piłki siatkowej w Polsce i na świecie.

  • Charakterystyka gry: techniczno-taktyczna, sprawnościowa, fizjologiczna, na różnych poziomach współzawodnictwa, gry kontrolne, zawody mistrzowskie.

  • Aktualne przepisy gry w piłce siatkowej, sędziowanie i protokołowanie.

  • Wymogi techniczno-sportowe (aktualne przepisy i normy) dotyczące: sprzętu sportowego, sali i boisk, oświetlenia, ogrzewania, zaplecza sanitarno-pomocniczego na różnych poziomach współzawodnictwa.

  1. Organizacja nauczania gry w piłkę siatkową.

  • Terminologia siatkarska.

  • Struktura zespołu. Podział obowiązków, funkcje zawodników i pozycje w grze. Konstruowanie drużyny.

  • Ogólne założenia metodyki nauczania i doskonalenia techniki i taktyki gry.

  1. Ukierunkowane kształtowanie sprawności fizycznej.

  • Sprawność fizyczna w strukturze treningu.

  • Metodyka kształtowania sprawności fizycznej u dzieci i młodzieży.

  • Metodyka kształtowania koordynacyjnych zdolności motorycznych u dzieci i młodzieży.

  • Elementy treningu funkcjonalnego.

  • Organizacja jednostki treningowej.

  1. Technika gry w piłkę siatkową.

  • Zasady, metody, formy i środki nauczania i doskonalenia techniki gry.

  • Klasyfikacja i współzależność elementów techniki gry.

Laboratorium:

  1. Organizacja gry w piłkę siatkową napo szczególnych etapach szkolenia.

  2. Ukierunkowane kształtowanie sprawności fizycznej.

  • Gry i zabawy ruchowe w treningu.

  • Metodyka kształtowania zdolności koordynacyjnych w siatkówce: różnicowanie, orientacja, szybka reakcja, dostosowanie, sprzężenie ruchu, rytmizacja, równowaga.

  • Ćwiczenia gimnastyczne i akrobatyczne w treningu młodego siatkarza.

  1. Technika gry w piłkę siatkową.

  2. Jednostka treningowa.

  • Rodzaje rozgrzewek – przykłady rozwiązań. Przykłady rozgrzewki przedmeczowej.

  • Ćwiczenia w części końcowej.

  • Ćwiczenia stabilizujące i korekcyjne kręgosłupa.

Metody kształcenia

wykład konwencjonalny, zajęcia praktyczne, konsultacje, obserwacja, samodzielne opracowanie materiałów metodycznych, zajęcia w grupach

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład y z przedmiotu kończą się kolokwium w formie pisemnej zgodnym z podanymi kryteriami – test z progami punktowymi składający się z pytań zamkniętych i otwartych. Minimum na uzyskanie zaliczenia to 60% punktów.

Konwersatorium kończy się zaliczeniem na ocenę. Podstawą zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w zajęciach, udział w organizacji zawodów sportowych w piłkę siatkową, udział w obserwacji zajęć piłki siatkowej. Ocenie podlegają:

  • test sprawności specjalnej – 70%,

  • opracowane przez studenta materiały metodyczne (konspekty, arkusze statystyczne, protokoły) – 30%,

 

Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z wykładów (40%) i konwersatorium (60%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z wykładu i konwersatorium.

 

Literatura podstawowa

  1. Bondarowicz M.: Zabawy w grach sportowych. Warszawa 2007.

  2. Buchfelder M., Klocek T.: Siatkówka na lekcji wychowania fizycznego. Warszawa 2003.

  3. Czabański B.: Wybrane zagadnienia uczenia się i nauczania techniki sportowej. Wrocław 1998.

  4. Czajkowski Z.: Nauczanie techniki sportowej. Warszawa 2004.

  5. Grządziel G., Szade D.: Piłka siatkowa. Technika, taktyka i elementy minisiatkówki. Katowice 2009.

  6. Kasza W., Krzyżanowski Z.: Piłka siatkowa dla najmłodszych – zeszyt metodyczno-szkoleniowy dla klas 4-6.Warszawa 2010.

  7. Kasza W., Zdebska H.: Piłka siatkowa - obrona pola w ujęciu taktycznym. Warszawa 2007.

  8. Martens R.: Jak być skutecznym trenerem. Warszawa 2010.

  9. Mecner K.: 80 lat polskiej siatkówki. Warszawa 2002.

  10. Program Szkolenia Siatkarza. Warszawa 2011. Biblioteka Polskiej Siatkówki APS.

  11. Przepisy gry w piłkę siatkową.

  12. Ryś G., Kasza W., Krzyżanowski Z.: Piłka siatkowa na Orlikach. Warszawa 2010.

  13. Superlak E.: Piłka siatkowa. Techniczno - taktyczne przygotowanie do gry. Wrocław 2006.

  14. Trzaskoma Z., Trzaskoma Ł.: System Powerball. Kompleksowy trening siłowy w piłce siatkowej. Warszawa 2000.

  15. Uzarowicz J.: Siatkówka - co jest grane. Kraków 2001.

  16. Wróblewski P.: Piłka siatkowa w szkole - poradnik metodyczny. Warszawa 2005.

Literatura uzupełniająca

  1. Czajkowski Z.: Psychologia sprzymierzeńcem trenera. Warszawa 1996.

  2. Gabryś T., Szmatlan-Gabryś U., Ficek K.: Biomedyczne uwarunkowania treningu młodych sportowców. Warszawa 2004.

  3. Grządziel G., Kowalski L.: Siatkówka plażowa w szkole. Warszawa 2000.

  4. Grządziel G., Ljach W.: Piłka siatkowa. Podstawy treningu. Zasób ćwiczeń. Warszawa 2000.

  5. Kowalski L.: Taktyka ataku i bloku w siatkówce. Warszawa 1993.

  6. Ljach W.: Kształtowanie zdolności motorycznych dzieci i młodzieży. Warszawa 2003.

  7. Maugham R.J., Burke L.M.: Żywienie a zdolność do wysiłku. Kraków 2000.

  8. Mecner K.: Historia siatkówki. Mistrzostwa Europy. Katowice 2005.

  9. Roniker A.: Fizjologia sportu. Warszawa 2000.

  10. Schmidt R.A., Wrisberg C.A.: Kształtowanie Zdolności Motorycznych. Warszawa 2010.

  11. Seweryniak T.: Siatkówka plażowa. Działania graczy i współzawodnictwo. Wrocław 2008.

  12. Skrobański H., Wieczorek A.: Przewodnik do ćwiczeń z piłki siatkowej. Poznań 1995.

  13. Superlak E.: Dyspozycje osobnicze a umiejętności działania w grze zespołowej na przykładzie gry w piłkę siatkową. Wrocław 2008.

  14. Waśkiewicz Z., Poprzęcki S., Zając A.: Żywienie i suplementacja w sporcie. Katowice 2007.

  15. Wołyniec J. (red.): II Ogólnopolskie Warsztaty Trenerskie w piłce siatkowej - materiały szkoleniowe. Wrocław 1996.

  16. Zaporożanow W., Sozański H.: Dobór i kwalifikacja do sportu. Warszawa 1997.

 

Uwagi

Program specjalizacji w treściach jak i ich wymiarach godzinowych został opracowany na podstawie, uznanego przez Ministerstwo Sportu i Turystyki, „Programu kształcenia instruktorów sportu z piłki siatkowej” opracowanego przez Akademię Polskiej Siatkówki Polskiego Związku Piłki Siatkowej.


Zmodyfikowane przez mgr Beata Wojciechowska (ostatnia modyfikacja: 20-04-2017 14:21)