Przygotowanie studenta do samodzielnego prowadzenia zajęć nauczania i doskonalenia pływania – dzieci, młodzieży i osób dorosłych poprzez:
opanowanie podstawowych umiejętności pedagogicznych niezbędnych do prowadzenia zajęć nauczania i doskonalenia pływania,
poznanie regulaminów, przepisów i zasad bezpieczeństwa prowadzenia zajęć,
opanowanie współczesnej wiedzy o technikach pływania, metodyce nauczania, a także podstawowych zagadnień treningu sportowego – rekreacyjnego,
poznanie przepisów FINA – PZP,
zdobycie podstawowych umiejętności w zakresie organizacji imprez pływackich, pracy z grupami sportowymi, pływania rekreacyjnego oraz pływania osób niepełnosprawnych.
Wymagania wstępne
zaliczony II semestr specjalizacji instruktorskiej z pływania
Zakres tematyczny
Wykłady
Technika pływania,
symetria, koordynacja i rytm jako warunek poprawności techniki pływania na przykładzie stylu klasycznego i motylkowego;
metody obserwacji i analiza skuteczności techniki podczas wyścigu pływackiego.
Problematyka treningu pływackiego
etapy szkolenia sportowego,
ogólna charakterystyka treningu pływackiego ,cele i zadania;
motoryczność człowieka w ontogenezie a technika pływania;
struktura i treść treningu pływackiego ze szczególnym uwzględnieniem etapów treningu wszechstronnego i ukierunkowanego;
formy, środki i metody stosowane w treningu pływackim;
klasyfikacja wysiłku pływaka.
Metodyka nauczania pływania:
pływanie osób dorosłych, metody nauczania i doskonalenia pływania osób dorosłych,
dokumentacja instruktora pływania.
Laboratorium
Metody nauczania i doskonalenia pływania osób dorosłych.
Formy, środki i metody stosowane w treningu pływackim.
Zastosowanie delfinowych ruchów tułowia i nóg w nauczaniu stylu grzbietowego.
Wybrane ćwiczenia w wodzie z dyscyplin piłki wodna, pływanie synchroniczne, aqua fitness w nauczaniu i doskonaleniu pływania oraz przydatności w pracy dydaktycznej instruktora pływania.
Hospitacje zajęć nauki pływania z osobami dorosłych i osobami niepełnosprawnymi.
Hospitacje zajęć treningowych.
Samodzielne prowadzenie zajęć rekreacyjnych uzgodnionych z wykładowcą.
Metody kształcenia
wykład informacyjny, metoda audytoryjna, panel dyskusyjny, metoda projektowa, samodzielne opracowanie materiałów metodycznych, zajęcia praktyczne
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykłady z przedmiotu kończą się testem w formie pisemnej zgodnym z podanymi kryteriami (test z progami punktowymi składający się z pytań zamkniętych i otwartych). Minimum na uzyskanie zaliczenia to 60% punktów.
Laboratoria kończą się zaliczeniem na ocenę. Podstawą zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w zajęciach, hospitacja zajęć ruchowych w wodzie, udział w organizacji zawodów sportowych w pływaniu. Ocenie podlegają:
zaprezentowanie poprawnej techniki pływania st. zmiennym wraz ze startami i nawrotami oraz uzyskanie limitów czasowych na dystansie 100 metrów – 50%,
test sprawnościowy w zakresie ratownictwa wodnego na poziomie Ratownika WOPR – 10%,
wykonanie grupowego projektu (przygotowanie, realizacji i dokumentacja z przeprowadzonych zawodów) – 10%,
samodzielne przeprowadzenie zajęć ruchowych w wodzie – 20%.
Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z wykładów (25%) i laboratoriów (75%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z wykładu i laboratorium.
Literatura podstawowa
Bartkowiak E.: Pływanie sportowe. Warszawa 2008
Bartkowiak E.: Sportowa technika pływania. Warszawa 1995
Czabański B., Fiłon M.: Elementy teorii pływania. Wrocław 1991
Czabański B. (red.): Elementy teorii pływania. Wrocław 2003
Karpiński R.: Pływanie. Podstawy techniki. Nauczanie. Katowice 2011
Karpiński R.: Nauczanie pływania i podstaw nurkowania, Katowice 2012
Karpiński R.: Pływanie. Tarnowiec 2000
Waade B. (red.): Pływanie i ratownictwo wodne. Gdańsk 2003
Matynia J., Rostkowska E.: Zabawy i gry ruchowe w nauczaniu pływania. Poznań 1989
Literatura uzupełniająca
Barany I.: 60 lekcji pływania dla dzieci. Warszawa 1970
Bartkowiak E.: 20 lekcji pływania. Warszawa 1974
Białecki R.: Wykorzystanie skoków do wody w nauczaniu pływania. Gdańsk 1996
Czekalska J.: Pływanie synchroniczne (wybrane elementy nauczania). Materiały Przeglądowej Konferencji Młodych Pracowników Naukowych. Warszawa 1985
Czabański B.: Optymalizacja uczenia się i nauczania sportowych czynności sportowych. Wrocław 1986
Krawczyk Z., Czekalska J.: 10-lekcyjny kurs nauki pływania dzieci w wieku 1–3 lat. Warszawa 1995
Szwarc Z.: Pływanie osób dorosłych jako proces nabywania umiejętności. [w.]: Osiński W., Muszkieta R. (red.): Wychowanie fizyczne i sport w badaniach naukowych. Poznań 2000
Program specjalizacji w treściach jak i ich wymiarach godzinowych został opracowany na podstawie „Programu kształcenia na stopień licencjonowanego instruktora sportu w pływaniu Polskiego Związku Pływackiego”.
Zmodyfikowane przez dr Grażyna Biczysko (ostatnia modyfikacja: 05-05-2017 18:27)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.