SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Piłka ręczna |
Kod przedmiotu | 16.1-WL-WFSP-PR |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Wychowanie fizyczne / nauczycielska |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Laboratorium | 45 | 3 | 27 | 1,8 | Zaliczenie na ocenę |
Przygotowanie studenta do uzyskania stopnia instruktora sportu w piłce ręcznej, a w szczególności do samodzielnego formułowania celów i opracowywania programów nauczania gry w piłkę ręczną oraz ich realizacji w klubach sportowych i rekreacyjnych, ośrodkach wypoczynku, na obozach sportowych i koloniach, prowadzenia zajęć w ramach lekcji wychowania fizycznego (podniesienie kwalifikacji zawodowych nauczycieli).
Zaliczony I semestr specjalizacji instruktorskiej z piłki ręcznej.
Wykłady
Charakterystyka gry w piłkę ręczną.
Mini piłka ręczna. Piłka ręczna dzieci dzieci i młodzieży.
Organizacja nauczania gry w piłkę ręczną.
Ćwiczenia globalne, syntetyczne, analityczne.
Gra właściwa, gra szkolna, uproszczona, małe gry, fragmenty gry – jako formy nauczania i doskonalenia techniki i taktyki.
Ukierunkowane kształtowanie sprawności fizycznej.
Klasyfikacja obciążeń treningowych.
Struktura obciążeń treningowych w szkoleniu dzieci i młodzieży.
Próby diagnozujące poziom sprawności fizycznej w szkoleniu dzieci i młodzieży.
Taktyka gry w piłkę ręczną.
System zdobywania punktów po zagrywce własnej i zagrywce przeciwnika – podstawowe elementy taktyki zespołów młodzieżowych.
Taktyka zespołowa gry.
Taktyka indywidualna, zasady i środki treningowe na poziomie: mini piłki ręcznej, młodzika, kadeta, juniora.
Laboratorium:
Organizacja gry w piłkę ręczną.
Mini piłka ręczna.
Gra właściwa, gra szkolna, uproszczona, małe gry, fragmenty gry – jako formy nauczania i doskonalenia techniki i taktyki.
Ukierunkowane kształtowanie sprawności fizycznej.
Kształtowanie skoczności, siły, szybkości, wytrzymałości w treningu dzieci i młodzieży.
Trening funkcjonalny - przykłady rozwiązań.
Ćwiczenia profilaktyczne zapobiegające urazom podczas treningu.
Taktyka gry w piłkę ręczną.
Taktyka zespołowa gry w ataku i obronie.
Taktyka indywidualna.
Wykład konwencjonalny, zajęcia praktyczne, konsultacje, obserwacja, samodzielne opracowanie materiałów metodycznych, zajęcia w grupach.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady z przedmiotu kończą się testem w formie pisemnej zgodnym z podanymi kryteriami (test z progami punktowymi składający się z pytań zamkniętych i otwartych). Minimum na uzyskanie zaliczenia to 60% punktów.
Laboratorium kończy się zaliczeniem na ocenę. Podstawą zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w zajęciach, udział w organizacji zawodów sportowych w piłkę ręczną, udział w obserwacji zajęć piłki ręcznej, przeprowadzenie analizy statystycznej meczu w piłkę ręczną, sędziowanie meczu w piłkę ręczną. Ocenie podlegają:
test sprawności specjalnej – 30%,
opracowane przez studenta materiały metodyczne (konspekty, arkusze statystyczne, protokoły) – 20%,
sędziowanie meczu – 20%,
wykonanie grupowego projektu (przygotowanie, realizacji i dokumentacja z przeprowadzonych zawodów) – 30%.
Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z wykładów (40%) i konwersatoriów (60%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z wykładu i konserwatorium.
Czerwiński J.: Piłka ręczna. Gdańsk 1978
Olejnik M., Paterka S.: Przewodnik do ćwiczeń z piłki ręcznej. Skrypt Nr 133. Poznań 1997
Paterka S., Nitka J.: Gry i zabawy ruchowe w nauczaniu piłki ręcznej. Poznań 1987
Paterka S.: Mini piłka ręczna. Poznań 1994
Walszyk L., Szkutnik R.: Piłka ręczna. Zasób ćwiczeń dla dzieci i młodzieży. Warszawa 2005
Wrześniewski S.: Piłka ręczna. Poradnik metodyczny. Warszawa 2000
Biernacki L., Kubrycht J., Nowiński W. Pierwsze kroki w piłce ręcznej. Przewodnik metodyczny. Gdańsk 2013
Dencikowska A.: Piłka ręczna. Rzeszów 2012
Diczuk J. Piłka Ręczna. Bliżej z przepisami. Katowice 2007
Dulawa M.: Piłka ręczna. Historia, zasady, trening. Bielsko Biała 2011
Spieszny M., Tabor R., Walczak L.: Piłka ręczna. Technika, metodyka, podstawy taktyki. Kraków 2011
Zmodyfikowane przez dr Grażyna Biczysko (ostatnia modyfikacja: 05-05-2017 17:18)