SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Piłka ręczna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Piłka ręczna
Kod przedmiotu 16.1-WL-WFSP-PR
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Wychowanie fizyczne / nauczycielska
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Władysław Leśniak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przygotowanie studenta do uzyskania stopnia instruktora sportu w piłce ręcznej, a w szczególności do samodzielnego formułowania celów i opracowywania programów nauczania gry w piłkę ręczną oraz ich realizacji w klubach sportowych i rekreacyjnych, ośrodkach wypoczynku, na obozach sportowych i koloniach, prowadzenia zajęć w ramach lekcji wychowania fizycznego (podniesienie kwalifikacji zawodowych nauczycieli).

Wymagania wstępne

Zaliczony II semestr specjalizacji instruktorskiej z piłki ręcznej.

 

Zakres tematyczny

Wykłady

  1. Technika gry w piłkę ręczną.

  • Ocena techniki za pomocą sprawdzianów z wykorzystaniem arkusza obiektywnej obserwacji zawodów.

  • Wykrywanie i korygowanie błędów na podstawie zebranych informacji oraz przy użyciu rejestratorów obrazu.

  • Urządzenia i sprzęt pomocniczy w nauczaniu i doskonaleniu gry.

  1. Piłka ręczna dzieci i młodzieży.

  • System szkolenia dzieci i młodzieży w Polsce i na świecie. Klasy sportowe i SMS.

  • Struktura i etapy szkolenia w piłce ręcznej dziecięco-młodzieżowej.

  • Kryteria naboru i selekcji dzieci i młodzieży.

  1. Rola i zadania instruktora w procesie szkolenia.

  • Pedagogiczne i psychologiczne aspekty gry w piłkę ręczną.

  • Formalno – prawne aspekty pracy instruktora.

  • Prowadzenie i analiza dokumentacji szkoleniowej.

  • Relacje z rodzicami, sponsorami, władzami oświatowymi i samorządowymi oraz pomiędzy klubami i szkołami.

  • Przygotowanie teoretyczne i intelektualne zawodników.

Laboratorium

  1. Jednostka treningowa.

  • Przykładowe jednostki treningowe na poszczególnych etapach szkolenia w zakresie kształtowania sprawności fizycznej i umiejętności technicznych.

  • Efektywne wykorzystanie ćwiczeń stosowanych w treningu.

  • 2.Kontrola trenerska.

  1. -Podstawowe sprawdziany techniki w piłce ręcznej.

  2. -Podstawowe próby sprawności fizycznej w piłce ręcznej.

  3. -Praktyczne wykorzystanie arkusza obserwacji gry w treningu i w meczu.

  4. Samodzielne prowadzenie zajęć treningowych w oparciu o przygotowane konspekty.

  5. Analiza skuteczności gry na podstawie arkusza obserwacji i rejestracji zawodów.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, zajęcia praktyczne, konsultacje, obserwacja, samodzielne opracowanie materiałów metodycznych, zajęcia w grupach.

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady z przedmiotu kończą się testem w formie pisemnej zgodnym z podanymi kryteriami (test z progami punktowymi składający się z pytań zamkniętych i otwartych). Minimum na uzyskanie zaliczenia to 60% punktów.

Laboratorium kończy się zaliczeniem na ocenę. Podstawą zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w zajęciach, udział w organizacji zawodów sportowych w piłkę ręczną, udział w obserwacji zajęć piłki ręcznej, przeprowadzenie analizy statystycznej meczu w piłkę ręczną, sędziowanie meczu w piłkę ręczną. Ocenie podlegają:

  • test sprawności specjalnej – 30%,

  • opracowane przez studenta materiały metodyczne (konspekty, arkusze statystyczne, protokoły) – 30%,

  • sędziowanie meczu lub samodzielne prowadzenie zajęć z piłki ręcznej – 30%

  • wykonanie grupowego projektu (przygotowanie, realizacji i dokumentacja z przeprowadzonych zawodów) – 10%.

Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z wykładów (50%) i konserwatoriów (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z wykładu i konserwatorium.

Literatura podstawowa

  1. Czerwiński J.: Piłka ręczna. Gdańsk 1978

  2. Olejnik M., Paterka S.: Przewodnik do ćwiczeń z piłki ręcznej. Skrypt Nr 133. Poznań 1997

  3. Paterka S., Nitka J.: Gry i zabawy ruchowe w nauczaniu piłki ręcznej. Poznań 1987

  4. Paterka S.: Mini piłka ręczna. Poznań 1994

  5. Walszyk L., Szkutnik R.: Piłka ręczna. Zasób ćwiczeń dla dzieci i młodzieży. Warszawa 2005

  6. Wrześniewski S.: Piłka ręczna. Poradnik metodyczny. Warszawa 2000

Literatura uzupełniająca

  1. Biernacki L., Kubrycht J., Nowiński W. Pierwsze kroki w piłce ręcznej. Przewodnik metodyczny. Gdańsk 2013

  2. Dencikowska A.: Piłka ręczna. Rzeszów 2012

  3. Diczuk J. Piłka Ręczna. Bliżej z przepisami. Katowice 2007

  4. Dulawa M.: Piłka ręczna. Historia, zasady, trening. Bielsko Biała 2011

  5. Spieszny M., Tabor R., Walczak L.: Piłka ręczna. Technika, metodyka, podstawy taktyki. Kraków 2011

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Grażyna Biczysko (ostatnia modyfikacja: 05-05-2017 18:29)