SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy grafiki warsztatowej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy grafiki warsztatowej
Kod przedmiotu 03.1-WA-GrafP-GRWA-Ć-S14_pNadGenCDG19
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Grafika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Katarzyna Dziuba
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 60 4 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem kształcenia jest uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu grafiki warsztatowej w tym grafiki cyfrowej która dotyczy zarówno procesu poszukiwania i budowania idei konkretnej realizacji graficznej  jak i opanowania umiejętności technicznych wykonania matrycy i uzyskania odbitki (wszystkie artystyczne techniki graficzne: wklęsłodruk i wypukłodruk, druku płaski: sitodruk i litografia oraz  druk cyfrowy).

Celem przedmiotu jest również uświadomienie studentowi charakterystycznych cech konkretnego warsztatu graficznego, rozbudzenie  wrażliwości plastycznej i zachęcanie go do inicjowania własnych procesów kreacji artystycznej.

Studenci zapoznają się z założeniami konkretnej pracowni,  jej charakterem, problematyką , charakterystycznymi cechami i możliwościami technologicznymi warsztatu i pracowni.

Poszczególne pracownie realizujące program Podstaw grafiki warsztatowej - patrz UWAGI

 

 

 

 

 

Wymagania wstępne

Na I semestrze student  prezentuje swoje predyspozycje, wrażliwość i zaintersesowania przedstawiając  swoje dotychczasowe prace wykonane w różnych technikach (rysunek, fotografia, grafika: warsztatowa, cyfrowa, projektowa, malarstwo, kolaż i inne.

Dobrze widziana podstawowa znajomość zasad kompozycji.


 

Zakres tematyczny

Zakres ćwiczeń  oraz stopień trudności ideowej jak i praktycznej  interpretacji tematów  związany jest z rokiem studiów i może uwzględniać indywidualne zainteresowania i predyspozycje studenta.

Zaproponowane przez prowadzącego 2- 3 obowiązkowe tematy w semestrze dają szeroką możliwość interpretacji i prowokują  studenta do twórczych poszukiwań zarówno w obszarze szukania idei konkretnego tematu jak i charakterystycznych i/lub wyjątkowych cech środków wyrazu artystycznego konkretnej techniki graficznej (eksperyment, łączenie  technik, matryce autorskie).

Student poznaje właściwości  technologiczne druku : wklęsłego jak sucha igła, akwaforta, akwatinta, miękki werniks, odprysk z możliwością łączenia ze sobą wymienionych technik; wypukłego (linoryt, drzeworyt); płaskiego (litografii i  sitodruku) i  druku cyfrowego (druk atramentowy, pigmentowy, solwentowy, UV)

Studenci zdobywają praktyczna wiedzę  technologiczną (właściwości: możliwości/ ograniczenia) w zakresie warsztatu tradycyjnej grafiki artystycznej a w przypadku grafiki cyfrowej - praca z matrycą cyfrową, podstawy edycji i cyfrowego przetwarzania obrazu, podstawy przygotowania pliku do druku, rodzaje druku i podłoży stosowanych w technikach druku cyfrowego)

Program zakłada swobodę i samodzielność poszukiwań.

 

Metody kształcenia

Zajęcia mają formę ćwiczeń i każde zadanie kończy się jego fizyczną  realizacją w formie odbitki, wydruku, projekcji, obiektu czy technik łączonych. 

Studenci realizują grafiki w oparciu o (2-3) tematy zaproponowane przez prowadzącego pracownię. W uzasadnionych przypadkach realizują własne propozycje tematyczne. Po zaakceptowaniu projektu wybierana jest metoda realizacji: technika, sposób drukowania, rodzaj druku, podłoże druku itd.

Dialog pomiędzy studentem a wykładowcą odbywa się na zasadzie indywidualnej rozmowy w trakcie zajęć - konsultacje, korekty czy też dyskusji grupowych.

Metodą kształcenia są też  tematyczne warsztaty i prezentacje  np. w przypadku grafiki cyfrowej:  ćwiczenia warsztatowe - projekty  związane z nauką  programów graficznych do edycji i przetwarzania obrazu rastrowego.


 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Weryfikacja efektów pracy studenta odbywa się na bieżąco  w trakcie konsultacji /korekt oraz tzw przeglądów roboczych. Podsumowaniem są przeglądy semestralne  i końcoworoczne oraz wystawy końcoworoczne.

Na finalną ocenę pracy studenta składają się: obecność i aktywność na zajęciach w pracowni,  samodzielność podejmowania decyzji, kreatywność, artystyczny i techniczny rezultat prac oraz ilość zrealizowanych grafik - wydruków, odbitek (pojedyncze realizacje lub grafiki wchodzące w skład spójnego cyklu prac będącego odpowiedzią na założenia ideowe obowiązujacego tematu/ tematów), zaangażowanie i współpraca z prowadzącym.

Skala ocen: 2 do 5

Literatura podstawowa

  1. Grafika artystyczna – podręcznik warsztatowy, Wydział Grafiki ASP w Poznaniu, Poznań, 2007

  2. Jorgi Catafal, Clara Olivia, „Techniki graficzne”, Arkady, Warszawa, 2004

  3. Andrzej Jurkiewicz, „Podręcznik metod grafiki artystycznej”, Arkady, Warszawa, 1975

  4. Jerzy Werner, „Podstawy technologii malarstwa i grafiki”, PWN, Warszawa, 1979

  5. Ales Krejca, „Techniki sztuk graficznych”, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa, 1984

  6. Podręczniki  do nauki  programów graficznych min:  1)Adobe Photoshop CC/CC, Oficjalny Podręcznik, Andrew Faulkner, Conrad Chavez, Wydawnictwo Helion, 2016,   2)Adobe Photoshop CS6/CS6 PL. Oficjalny podręcznik Autor: Adobe Creative Team, Helion 2013,   3)Adobe  Photoshop CS5/CSP PL , Helion, 2011,  4)Po prostu Photoshop CS5/CSP PL, Elaine Weinmann, Peter Lourekas, Helion 2011

Literatura uzupełniająca

1. Katalogi z konkursów i wystaw graficznych, min:

- 5 -9 Biennale Grafiki Studenckiej – Poznań 2007, 2009, 2011, 2013, 2015, 2017

- ARSGRAFIA – PrintArt 2009, Międzynarodowe Triennale PrintArt Kraków - Katowice 2009, wydawca ASP w Katowicach

- 7 - 8 Triennale Grafiki Polskiej, Katowice 2009 I 2012, BWA Katowice

- 9 Triennale Grafiki Polskiej, Katowice 2015, Muzeum Śląskie w Katowicach, Katowice

- Grand Prix Młodej Grafiki Polskiej- Kraków 2006, 2009, 2012, 2015

- Międzynarodowe Triennale Grafiki – Kraków 2006, 2009, 2012, 2015

- Kolor w Grafice Toruń 2003, 2006, 2009, 2012, 2015 Galeria Sztuki Wozownia

- Międzynarodowe  Biennale Grafiki Cyfrowej – Gdynia 2008, 2010, 2012, 2014, 2016

2. Aktualne katalogi i wydawnictwa monograficzne.

3. Strony www. poświęcone min. grafice warsztatowej:

-  www:triennial.cracow.pl (Stowarzyszenie Miedzynarodowe Triennale Grafiki- Kraków)

-  www:icondata.trienial.cracow.pl  (wirtualne muzeum współczesnej grafiki)

-  www:polishprintmaking.com

- www:arteon.pl

- www:obieg.pl

 

Uwagi

Pracownie realizujące program Podstaw grafiki warsztatowej:

- Pracownia druku wklęsłego i wypukłego -  prof. Piotr Szurek, mgr Maryna Mazur

- Pracownia litografii -  prof. Andrzej Bobrowski , mgr Paweł Andrzejewski

- Pracownia sitodruku prof. Andrzej Bobrowski , mgr Mirosław Gugała

- Pracownia druku cyfrowego i grafiki przestrzennej - dr Katarzyna Dziuba

Studenci są podzieleni na grupy i przez okres 3 pierwszych semestrów  poznają wszystkie w/w techniki graficzne.

 


Zmodyfikowane przez dr Katarzyna Dziuba (ostatnia modyfikacja: 28-05-2017 15:04)