SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy grafiki warsztatowej |
Kod przedmiotu | 03.1-WA-GrafP-GRWA-Ć-S14_pNadGenCDG19 |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Grafika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 60 | 4 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem kształcenia jest uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu grafiki warsztatowej w tym grafiki cyfrowej która dotyczy zarówno procesu poszukiwania i budowania idei konkretnej realizacji graficznej jak i opanowania umiejętności technicznych wykonania matrycy i uzyskania odbitki (wszystkie artystyczne techniki graficzne: wklęsłodruk i wypukłodruk, druku płaski: sitodruk i litografia oraz druk cyfrowy).
Celem przedmiotu jest również uświadomienie studentowi charakterystycznych cech konkretnego warsztatu graficznego, rozbudzenie wrażliwości plastycznej i zachęcanie go do inicjowania własnych procesów kreacji artystycznej.
Studenci zapoznają się z założeniami konkretnej pracowni, jej charakterem, problematyką , charakterystycznymi cechami i możliwościami technologicznymi warsztatu i pracowni.
Poszczególne pracownie realizujące program Podstaw grafiki warsztatowej - patrz UWAGI
Na I semestrze student prezentuje swoje predyspozycje, wrażliwość i zaintersesowania przedstawiając swoje dotychczasowe prace wykonane w różnych technikach (rysunek, fotografia, grafika: warsztatowa, cyfrowa, projektowa, malarstwo, kolaż i inne.
Dobrze widziana podstawowa znajomość zasad kompozycji.
Zakres ćwiczeń oraz stopień trudności ideowej jak i praktycznej interpretacji tematów związany jest z rokiem studiów i może uwzględniać indywidualne zainteresowania i predyspozycje studenta.
Zaproponowane przez prowadzącego 2- 3 obowiązkowe tematy w semestrze dają szeroką możliwość interpretacji i prowokują studenta do twórczych poszukiwań zarówno w obszarze szukania idei konkretnego tematu jak i charakterystycznych i/lub wyjątkowych cech środków wyrazu artystycznego konkretnej techniki graficznej (eksperyment, łączenie technik, matryce autorskie).
Student poznaje właściwości technologiczne druku : wklęsłego jak sucha igła, akwaforta, akwatinta, miękki werniks, odprysk z możliwością łączenia ze sobą wymienionych technik; wypukłego (linoryt, drzeworyt); płaskiego (litografii i sitodruku) i druku cyfrowego (druk atramentowy, pigmentowy, solwentowy, UV)
Studenci zdobywają praktyczna wiedzę technologiczną (właściwości: możliwości/ ograniczenia) w zakresie warsztatu tradycyjnej grafiki artystycznej a w przypadku grafiki cyfrowej - praca z matrycą cyfrową, podstawy edycji i cyfrowego przetwarzania obrazu, podstawy przygotowania pliku do druku, rodzaje druku i podłoży stosowanych w technikach druku cyfrowego)
Program zakłada swobodę i samodzielność poszukiwań.
Zajęcia mają formę ćwiczeń i każde zadanie kończy się jego fizyczną realizacją w formie odbitki, wydruku, projekcji, obiektu czy technik łączonych.
Studenci realizują grafiki w oparciu o (2-3) tematy zaproponowane przez prowadzącego pracownię. W uzasadnionych przypadkach realizują własne propozycje tematyczne. Po zaakceptowaniu projektu wybierana jest metoda realizacji: technika, sposób drukowania, rodzaj druku, podłoże druku itd.
Dialog pomiędzy studentem a wykładowcą odbywa się na zasadzie indywidualnej rozmowy w trakcie zajęć - konsultacje, korekty czy też dyskusji grupowych.
Metodą kształcenia są też tematyczne warsztaty i prezentacje np. w przypadku grafiki cyfrowej: ćwiczenia warsztatowe - projekty związane z nauką programów graficznych do edycji i przetwarzania obrazu rastrowego.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Weryfikacja efektów pracy studenta odbywa się na bieżąco w trakcie konsultacji /korekt oraz tzw przeglądów roboczych. Podsumowaniem są przeglądy semestralne i końcoworoczne oraz wystawy końcoworoczne.
Na finalną ocenę pracy studenta składają się: obecność i aktywność na zajęciach w pracowni, samodzielność podejmowania decyzji, kreatywność, artystyczny i techniczny rezultat prac oraz ilość zrealizowanych grafik - wydruków, odbitek (pojedyncze realizacje lub grafiki wchodzące w skład spójnego cyklu prac będącego odpowiedzią na założenia ideowe obowiązujacego tematu/ tematów), zaangażowanie i współpraca z prowadzącym.
Skala ocen: 2 do 5
Grafika artystyczna – podręcznik warsztatowy, Wydział Grafiki ASP w Poznaniu, Poznań, 2007
Jorgi Catafal, Clara Olivia, „Techniki graficzne”, Arkady, Warszawa, 2004
Andrzej Jurkiewicz, „Podręcznik metod grafiki artystycznej”, Arkady, Warszawa, 1975
Jerzy Werner, „Podstawy technologii malarstwa i grafiki”, PWN, Warszawa, 1979
Ales Krejca, „Techniki sztuk graficznych”, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa, 1984
Podręczniki do nauki programów graficznych min: 1)Adobe Photoshop CC/CC, Oficjalny Podręcznik, Andrew Faulkner, Conrad Chavez, Wydawnictwo Helion, 2016, 2)Adobe Photoshop CS6/CS6 PL. Oficjalny podręcznik Autor: Adobe Creative Team, Helion 2013, 3)Adobe Photoshop CS5/CSP PL , Helion, 2011, 4)Po prostu Photoshop CS5/CSP PL, Elaine Weinmann, Peter Lourekas, Helion 2011
1. Katalogi z konkursów i wystaw graficznych, min:
- 5 -9 Biennale Grafiki Studenckiej – Poznań 2007, 2009, 2011, 2013, 2015, 2017
- ARSGRAFIA – PrintArt 2009, Międzynarodowe Triennale PrintArt Kraków - Katowice 2009, wydawca ASP w Katowicach
- 7 - 8 Triennale Grafiki Polskiej, Katowice 2009 I 2012, BWA Katowice
- 9 Triennale Grafiki Polskiej, Katowice 2015, Muzeum Śląskie w Katowicach, Katowice
- Grand Prix Młodej Grafiki Polskiej- Kraków 2006, 2009, 2012, 2015
- Międzynarodowe Triennale Grafiki – Kraków 2006, 2009, 2012, 2015
- Kolor w Grafice Toruń 2003, 2006, 2009, 2012, 2015 Galeria Sztuki Wozownia
- Międzynarodowe Biennale Grafiki Cyfrowej – Gdynia 2008, 2010, 2012, 2014, 2016
2. Aktualne katalogi i wydawnictwa monograficzne.
3. Strony www. poświęcone min. grafice warsztatowej:
- www:triennial.cracow.pl (Stowarzyszenie Miedzynarodowe Triennale Grafiki- Kraków)
- www:icondata.trienial.cracow.pl (wirtualne muzeum współczesnej grafiki)
- www:polishprintmaking.com
- www:arteon.pl
- www:obieg.pl
Pracownie realizujące program Podstaw grafiki warsztatowej:
- Pracownia druku wklęsłego i wypukłego - prof. Piotr Szurek, mgr Maryna Mazur
- Pracownia litografii - prof. Andrzej Bobrowski , mgr Paweł Andrzejewski
- Pracownia sitodruku - prof. Andrzej Bobrowski , mgr Mirosław Gugała
- Pracownia druku cyfrowego i grafiki przestrzennej - dr Katarzyna Dziuba
Studenci są podzieleni na grupy i przez okres 3 pierwszych semestrów poznają wszystkie w/w techniki graficzne.
Zmodyfikowane przez dr Katarzyna Dziuba (ostatnia modyfikacja: 28-05-2017 15:04)