Celem zajęć jest przybliżenie studentom najważniejszych danych z zakresu periodyzacji historii grafiki od starożytności do czasów współczesnych oraz klasyfikacji tradycyjnych technik warsztatowych, w szczególności wykorzystywanych do 1945 r.
Po zakończeniu zajęć student powinien poprawnie sytuować charakterystyczne obiekty w obrębie poszczególnych epok stylowych, umieć rozpoznawać, datować i charakteryzować dzieła prezentowane na zajęciach lub podobne do nich, posługiwać się prawidłowo terminologią z zakresu historii i technologii grafiki, a także rozróżniać techniki graficzne zastosowane w wybranych obiektach.
Wymagania wstępne
Pozytywnie zaliczony egzamin z historii sztuki w semestrze II.
Zakres tematyczny
Zajęcia dotyczą technologii i stylistyki technik wklęsłych, wypukłych i płaskich oraz tzw. innych w układzie zarówno problemowym (grafika artystyczna i użytkowa, np. czasopisma i plakat), jak i chronologicznym.
Wybrany materiał wizualny prezentowany na zajęciach służy ilustracji cech stylowych i technologicznych twórczości graficznej poszczególnych epok oraz dokonań ich najwybitniejszych przedstawicieli. Studenci uczą się porządkować wiedzę z historii grafiki wg klucza personalnego (np. jakie techniki stosowali Dürer i Rembrandt, Picasso, Munch czy Ernst) czy chronologicznego (np. jakie techniki stosowano w XVII w., jakie nowe techniki pojawiały się w XIX czy XX w.), a także pod względem uzyskiwanych efektów (np. w jakich technikach uzyskuje się obraz odwrócony, w jakich uzyskać można efekty linearne, a w jakich malarskie etc.)
Istotnym elementem kursu jest także wiedza z historii najważniejszych czasopism artystycznych XIX i XX w. i historii plakatu, w szczególności tzw. Polskiej Szkoły Plakatu.
Metody kształcenia
Wykład konwersacyjny połączony z prezentacją power point, elementy burzy mózgów i dyskusji, w tym z zakresu analizy stylistycznej i technologicznej dzieła graficznego.
W miarę możliwości pokazy filmów i wykład przy obiektach połączony ze zwiedzaniem wystaw.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Regularne, aktywne uczestnictwo w zajęciach, referat i koreferat z prezentacją power point, test podsumowujący.
Literatura podstawowa
Jordi Catafal, Clara Oliva: Techniki graficzne, Warszawa 2005.
Antonella Fuga: Techniki i materiały, Warszawa Arkady 2008.
Irena Jakimowicz: Pięć wieków grafiki polskiej. Warszawa 1997.
Lidia Głuchowska: Poznań. Łódź. W: Peter Brooker, Andrew Thacker, Christian Weikop and Sascha Bru (red.): Modernist Magazines: A Critical and Cultural History. Vol. 3: Europe 1880-1940, Oxford University Press 2012.
Słownik terminologiczny sztuk pięknych PWN, wyd. V, Warszawa 2005
Timothy O. Benson (red.): Central European Avant-Gardes: Exchange und Transformation 1910-1930. Cambridge, Massachusetts 2002.
Lakshmi Bhaskaran: Design XX w. Główne nurty i style we współczesnym designie, Warszawa 2006
Sławomir Bojko: Polska Sztuka plakatu. Początki i rozwój do roku 1939. Warszawa 1971.
Sławomir Bołdok, Liliana Ołdakowska: Polska grafika współczesna 1900-1960. Warszawa 1960.
Krzysztof Dydo (red.): 100 lat polskiej sztuki plakatu, Kraków 1993.
Maria Grońska: Grafika w książce, tece i albumie. Polskie wydawnictwa artystyczne i bibliofilskie z lat 1899-1945. Wrocław 1994.
Maria Grońska: Nowoczesny drzeworyt polski (do 1945 roku). Wrocław/ Warszawa/ Kraków 1971.
Irena Kossowska: Narodziny polskiej grafiki artystycznej 1897-1917. Kraków 2000.
Piotr Rypson: Książki i strony. Polska książka awangardowa i artystyczna w XX wieku, Warszawa 1989
Piotr Rypson: Obraz Słowa, Warszawa 2000.
Andrzej Turowski: Budowniczowie świata. Z dziejów radykalnego modernizmu w sztuce polskiej. Kraków 2000.
Janina Wiercińska, Sztuka i książka, PWN, Warszawa 1986.
Barbara Chojnacka, Michał F. Woźniak i in. (red.): Wielość w jedności. Litografia i techniki druku płaskiego w Polsce po 1900 roku, Bydgoszcz 2015.
Barbara Chojnacka, Michał F. Woźniak (red.): Wielość w jedności. Techniki wklęsłodruku w Polsce po 1900 roku, Bydgoszcz 2013.
Barbara Chojnacka, Michał F. Woźniak (red.): Wielość w jedności: drzeworyt polski po 1900 roku, red. Jolanta Baziak, Bydgoszcz 2009.
Postawowe czasopisma:
„Zdrój”, „Die Aktion”, „Der Sturm”, „Mà”, „Zenit“
„ar“, „Praesens“, „Forma“
„Chimera”, „Zycie”, „Moderni revue”
„Ty i ja”
"Arteon"
"Artluk"
"Format"
2+3D (krajowe)
Graphics
Print
Typography
Computer Arts
strony www. związane z tematem zajęć
Literatura uzupełniająca
Zofia Alberowa: O sztuce Japonii. Warszawa 1983.
D. Bernstein: Bilboard. Reklama otwartej przestrzeni. Warszawa 2005.
Krzysztof Dydo (red.): Polski Plakat Filmowy, Kraków 1996.
Jan Fejkiel, Polska Grafika lat 90.
J. Fijałkowska: Idea i forma w plakacie polskim 1892-1944. Muzeum Narodowe w Krakowie. Kraków 2004.
Lidia Głuchowska (red.): Bunt – Ekspresjonizm -–Transgraniczna awangarda. Prace z berlińskiej kolekcji prof. St. Karola Kubickiego / Bunt – Expressionismus – Grenzübergreifende Avantgarde. Werke aus der Berliner Sammlung von Prof. St. Karol Kubicki, Poznań: Muzeum Narodowe, 2015.
Lidia Głuchowska, Honorata Gołuńska, Michał F. Woźniak: Bunt a tradycje grafiki w Polsce i w Niemczech. Bydgoszcz 2015.
Zenobia Karnicka, Janina Ładnowska: Karol Hiller 1891-1939. Nowe widzenie. Malarstwo, heliografika, rysunek, grafika. Łódź 2001.
M. Knorowski: Muzeum ulicy. Plakat polski w Muzeum Plakatu w Wilanowie. Warszawa 1996.
Zofia Kucielska: Jerzy Malinowski (red.): Ekspresjonizm w grafice polskiej. Kraków 1976.
J. Kruszewska: Plakat cyrkowy. Muzeum Plakatu w Wilanowie. Warszawa/Wilanów 1983.
Jan Lenica. Labirynt. Muz. Nar. w Poznaniu. Poznań 2002.
Jan Lenica: Plakat Tadeusza Trepkowskiego. Warszawa 1958.
Loche: Lithography. Geneva 1971.
Jerzy Malinowski: Tendencje ekspresjonistyczne w grafice polskiej. W: Sztuka 5 (1976) 5-12.
Anna Manicka: Mistrzowie Grafiki. Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa
G. Matul: Fałszywe plakaty. W: 2+3 D 2004, nr 13.
L. Manovich: Język nowych mediów, Warszawa 2006
Jarosław Mulczyński: Słownik grafików Poznania i Wielkopolski XX w. urodzonych do 1939 r.. Poznań 1996.
Plakaty – współczesne plakaty polskie od 1989 do 2001, red. Anna Szczucka Kraków 2001.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.