SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy multimediów i technik przetwarzania obrazu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy multimediów i technik przetwarzania obrazu
Kod przedmiotu 16.0-WA-EASPP-Pomutepo-Ć-S14_pNadGenT3RAQ
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Grafika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Katarzyna Dziuba
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem dydaktycznym przedmiotu jest przygotowanie studenta do tworzenia szeroko rozumianego cyfrowego obrazu graficznego (o różnym  zastosowaniu, funkcji, formie itd).,

- poszerzenie wiedzy  na temat mediów cyfrowych,

- praktyczne zastosowanie specyficznych cech obrazu cyfrowego do realizacji utworów wizualnych,

- twórcze eksperymentowanie z obrazem i warsztatem cyfrowym

- łączenie różnych typów obrazowania z wjściem w przestrzeń i obrazem ruchomym włącznie

- umiejętność konstruowania idei artystycznych

- rozwinięcie i poszerzenie własnego języka wypowiedzi artystycznej,

- budowanie świadomości plastycznej i indywidualnej kreatywności,

- rozwijanie zdolności samodzielnego podejmowania zadań twórczych

 

 

Wymagania wstępne

Zaliczenie poprzedniego semestru Podstaw multimediów i technik prztwarzania obrazu, zaawansowana  znajomość programów graficznych  pakietu Adobe Suite

Zakres tematyczny

Tematy ćwiczeń pozwalają na szeroką interpretację i poszukiwanie odpowiedzi zgodnej z potrzebami twórczymi autora pracy.

Zakres tematyczny uwzględnia:

- warsztat cyfrowy jako inspiracja,

- skanowanie, fotografowanie jako eksperymentalny proces kreacji artystycznej,

- łączenie mediów: fotografii, grafiki, rysunku itd. (cyfrowy kolaż), 

- łączenie druku cyfrowego z tradycyjnymi  technikami  graficznymi,

- łącznie obrazu statycznego z obrazem ruchomym.

- doskonalenie warsztatu graficznego ( ćwiczenia i zadania pozwalające poznać w zaawansowany sposób  możliwości  graficznych programów komputerowych oraz poszukiwanie, analiza i świadome wykorzystanie charakterystycznych cech  cyfrowego warsztatu graficznego.)

 

Metody kształcenia

Ćwiczenia, konsultacje, dyskusje, pokazy - prezentacje.

Student realizuje zadania - projekty i na bieżąco omawia je z  prowadzącym (w wyjątkowych sytuacjach również możliwość  konsultacji mailowej). Weryfikacją poszczególnych etapów i stopnia zaawansowania realizacji są obowiązkowe przeglądy śródsemestralne.

Finalnym etapem jest realizacja projektu w formie:  wydruku cyfrowego lub technik łączonych np. druk cyfrowy z drukiem warsztatowym lub inne: obiekt, instalacja, projekcja prezentowane na przeglądzie końcoworocznym.

Najlepsze prace biorą udział w wystawie końcoworocznej, konkursach i zewnętrznych wystawach krajowych i zagranicznych.

 

 

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Bieżące  konsultacje oraz przeglądy środsemestralne.

Ostateczna ocena pracy studenta (zaliczenie z oceną)  odbywa się na podstawie konkretnej realizacji projektów  w formie wydruku, projekcji, instalacji itp. spójnego cyklu prac.

Na finalną ocenę składają się:obecność i aktywność na zajęciach, osiągnięte wyniki, samodzielność podejmowanych decyzji,zaangażowanie w przebieg procesu dydaktycznego.

Skala ocen: 2 do 5

Literatura podstawowa

Katalogi z konkursów i wystaw min:

1.   5 -10  Biennale Grafiki Studenckiej – Poznan 2007, 2009, 2011, 2013, 2015, 2017

2.    ARSGRAFIA – PrintArt 2009, Międzynarodowe Triennale PrintArt Kraków - Katowice 2009, wydawca ASP w Katowicach

3.    7 - 8 Triennale Grafiki Polskiej, Katowice 2009 I 2012, BWA Katowice

4.     9 Triennale Grafiki Polskiej, Katowice 2015, Muzeum Śląskie w Katowicach, Katowice

5.     Grand Prix Młodej Grafiki Polskiej- Kraków 2006, 2009, 2012, 2015

6.    Międzynarodowe Triennale Grafiki – Kraków 2006, 2009, 2012, 2015

7.    Kolor w Grafice Toruń 2003, 2006, 2009, 2012, 2015 Galeria Sztuki Wozownia

8.    Międzynarodowe  Biennale Grafiki Cyfrowej – Gdynia 2008, 2010, 2012, 2014, 2016

Podręczniki  do  nauki programów graficznych min:

    - Adobe  Photoshop CS5/CSP PL , Helion, 2011, Po prostu Photoshop CS5/CSP PL, Helion 2011, Elaine Weinmann, Peter Lourekas

     - Adobe Photoshop CC/CC, Andrew Faulkner, Conrad Chavez, Wydawnictwo Helion, 2016 – OFICJALNY PODRĘCZNIK

Inne:

1.    ,,Digital art”,  Christiane Paul, Thames& Hudson world of art ,2003

2.    ,,Printmaking at the edge’’ Richard Noice, 2006

3.    ,,Colour in art ‘’ John Gage ,Thames& Hudson world of art, 2006

4.    „Grafika współczesna :Między unikatem a elektroniczną kopią: referaty z sesji naukowej zorganizowanej w ramach programu Międzynarodowego Triennale Grafiki Kraków, 1999

5.    „Zastosowanie druku cyfrowego w praktyce grafiki artystycznej” Prof. A. Romaniuk ASP Katowice 2002

6.    Lev Manovich, Język nowych mediów, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006

7.    R.W.Kluszczyński, Sztuka Interaktywna-Od dzieła –instrumentu do interaktywnego spektaklu, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2010

8.    Interaktywne Media Sztuki,red A. Porczak, ASP Kraków 2009

9.    Estetyka cyfrowa, N.Bolz, przeł J.Ostaszewski, red.A. Gwóźdź

10.    Sztuka i iluzja, B.Gombrich, PWN,Warszawa 1984

11.    Punkt,linia,płaszczyzna, W.Kandinsky, Warszawa 1989

12.    Sztuka w Polsce 1945- 2005, A. Rottenberg,  ,Stemtor, Warszawa 2005

13.    Sztuka i percepcja wzrokowa, R.Arnheim,PWN,Warszawa 1979

Literatura uzupełniająca

1.       Czasopisma: ,,Arteon”  „Format” ,,2+3D",,,Notes", ,,Autoportret’’ Exit’’ ‘’Grafia (2004-2008)

2.      Strony www:

-  www:triennial.cracow.pl (Stowarzyszenie Miedzynarodowe Triennale Grafiki- Kraków)

-  www:icondata.trienial.cracow.pl  (wirtualne muzeum współczesnej grafiki)

-  www:polishprintmaking.com

- www:arteon.pl

- www:obieg.pl

3.      ,,Namietnosci i inne przypadki, /Izabella Gustowska: Passions and Other Cases, Centrum Sztuki Współczesnej, Warszawa 2001,

4.    ,,Społeczeństwo informacyjne, Cyberkultura. Sztuka, Multimediów,    R.W.Kluszczyński ,   Rabid, Kraków 2001,

5.    ,,Skanowanie cyfrowe dla profesjonalistów", Busch David D.

6.    ,,Sztuka i percepcja wzrokowa” Rudolf Arnheim

7.    ,,KOLOR  kurs dla artystów i projektantów” David Hornung, Universitas, 2009

8.    ,,Contemporary graphic art. in Poland”R. Noyce– Craftsman House – 1997

9.    Wprowadzenie w problematykę widzenia, WFP,ASP Kraków,Jan Pamuła

10.    Główne kontrowersje estetyki współczesnej,B.Dziemidok

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Katarzyna Dziuba (ostatnia modyfikacja: 07-05-2017 01:21)