SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy multimediów i technik przetwarzania obrazu |
Kod przedmiotu | 16.0-WA-EASPP-Pomutepo-Ć-S14_pNadGenT3RAQ |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Grafika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem dydaktycznym przedmiotu jest przygotowanie studenta do tworzenia szeroko rozumianego cyfrowego obrazu graficznego (o różnym zastosowaniu, funkcji, formie itd).,
- poszerzenie wiedzy na temat mediów cyfrowych,
- praktyczne zastosowanie specyficznych cech obrazu cyfrowego do realizacji utworów wizualnych,
- twórcze eksperymentowanie z obrazem i warsztatem cyfrowym
- łączenie różnych typów obrazowania z wjściem w przestrzeń i obrazem ruchomym włącznie
- umiejętność konstruowania idei artystycznych
- rozwinięcie i poszerzenie własnego języka wypowiedzi artystycznej,
- budowanie świadomości plastycznej i indywidualnej kreatywności,
- rozwijanie zdolności samodzielnego podejmowania zadań twórczych
Zaliczenie poprzedniego semestru Podstaw multimediów i technik prztwarzania obrazu, zaawansowana znajomość programów graficznych pakietu Adobe Suite
Tematy ćwiczeń pozwalają na szeroką interpretację i poszukiwanie odpowiedzi zgodnej z potrzebami twórczymi autora pracy.
Zakres tematyczny uwzględnia:
- warsztat cyfrowy jako inspiracja,
- skanowanie, fotografowanie jako eksperymentalny proces kreacji artystycznej,
- łączenie mediów: fotografii, grafiki, rysunku itd. (cyfrowy kolaż),
- łączenie druku cyfrowego z tradycyjnymi technikami graficznymi,
- łącznie obrazu statycznego z obrazem ruchomym.
- doskonalenie warsztatu graficznego ( ćwiczenia i zadania pozwalające poznać w zaawansowany sposób możliwości graficznych programów komputerowych oraz poszukiwanie, analiza i świadome wykorzystanie charakterystycznych cech cyfrowego warsztatu graficznego.)
Ćwiczenia, konsultacje, dyskusje, pokazy - prezentacje.
Student realizuje zadania - projekty i na bieżąco omawia je z prowadzącym (w wyjątkowych sytuacjach również możliwość konsultacji mailowej). Weryfikacją poszczególnych etapów i stopnia zaawansowania realizacji są obowiązkowe przeglądy śródsemestralne.
Finalnym etapem jest realizacja projektu w formie: wydruku cyfrowego lub technik łączonych np. druk cyfrowy z drukiem warsztatowym lub inne: obiekt, instalacja, projekcja prezentowane na przeglądzie końcoworocznym.
Najlepsze prace biorą udział w wystawie końcoworocznej, konkursach i zewnętrznych wystawach krajowych i zagranicznych.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Bieżące konsultacje oraz przeglądy środsemestralne.
Ostateczna ocena pracy studenta (zaliczenie z oceną) odbywa się na podstawie konkretnej realizacji projektów w formie wydruku, projekcji, instalacji itp. spójnego cyklu prac.
Na finalną ocenę składają się:obecność i aktywność na zajęciach, osiągnięte wyniki, samodzielność podejmowanych decyzji,zaangażowanie w przebieg procesu dydaktycznego.
Skala ocen: 2 do 5
Katalogi z konkursów i wystaw min:
1. 5 -10 Biennale Grafiki Studenckiej – Poznan 2007, 2009, 2011, 2013, 2015, 2017
2. ARSGRAFIA – PrintArt 2009, Międzynarodowe Triennale PrintArt Kraków - Katowice 2009, wydawca ASP w Katowicach
3. 7 - 8 Triennale Grafiki Polskiej, Katowice 2009 I 2012, BWA Katowice
4. 9 Triennale Grafiki Polskiej, Katowice 2015, Muzeum Śląskie w Katowicach, Katowice
5. Grand Prix Młodej Grafiki Polskiej- Kraków 2006, 2009, 2012, 2015
6. Międzynarodowe Triennale Grafiki – Kraków 2006, 2009, 2012, 2015
7. Kolor w Grafice Toruń 2003, 2006, 2009, 2012, 2015 Galeria Sztuki Wozownia
8. Międzynarodowe Biennale Grafiki Cyfrowej – Gdynia 2008, 2010, 2012, 2014, 2016
Podręczniki do nauki programów graficznych min:
- Adobe Photoshop CS5/CSP PL , Helion, 2011, Po prostu Photoshop CS5/CSP PL, Helion 2011, Elaine Weinmann, Peter Lourekas
- Adobe Photoshop CC/CC, Andrew Faulkner, Conrad Chavez, Wydawnictwo Helion, 2016 – OFICJALNY PODRĘCZNIK
Inne:
1. ,,Digital art”, Christiane Paul, Thames& Hudson world of art ,2003
2. ,,Printmaking at the edge’’ Richard Noice, 2006
3. ,,Colour in art ‘’ John Gage ,Thames& Hudson world of art, 2006
4. „Grafika współczesna :Między unikatem a elektroniczną kopią: referaty z sesji naukowej zorganizowanej w ramach programu Międzynarodowego Triennale Grafiki Kraków, 1999
5. „Zastosowanie druku cyfrowego w praktyce grafiki artystycznej” Prof. A. Romaniuk ASP Katowice 2002
6. Lev Manovich, Język nowych mediów, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006
7. R.W.Kluszczyński, Sztuka Interaktywna-Od dzieła –instrumentu do interaktywnego spektaklu, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2010
8. Interaktywne Media Sztuki,red A. Porczak, ASP Kraków 2009
9. Estetyka cyfrowa, N.Bolz, przeł J.Ostaszewski, red.A. Gwóźdź
10. Sztuka i iluzja, B.Gombrich, PWN,Warszawa 1984
11. Punkt,linia,płaszczyzna, W.Kandinsky, Warszawa 1989
12. Sztuka w Polsce 1945- 2005, A. Rottenberg, ,Stemtor, Warszawa 2005
13. Sztuka i percepcja wzrokowa, R.Arnheim,PWN,Warszawa 1979
1. Czasopisma: ,,Arteon” „Format” ,,2+3D",,,Notes", ,,Autoportret’’ Exit’’ ‘’Grafia (2004-2008)
2. Strony www:
- www:triennial.cracow.pl (Stowarzyszenie Miedzynarodowe Triennale Grafiki- Kraków)
- www:icondata.trienial.cracow.pl (wirtualne muzeum współczesnej grafiki)
- www:polishprintmaking.com
- www:arteon.pl
- www:obieg.pl
3. ,,Namietnosci i inne przypadki, /Izabella Gustowska: Passions and Other Cases, Centrum Sztuki Współczesnej, Warszawa 2001,
4. ,,Społeczeństwo informacyjne, Cyberkultura. Sztuka, Multimediów, R.W.Kluszczyński , Rabid, Kraków 2001,
5. ,,Skanowanie cyfrowe dla profesjonalistów", Busch David D.
6. ,,Sztuka i percepcja wzrokowa” Rudolf Arnheim
7. ,,KOLOR kurs dla artystów i projektantów” David Hornung, Universitas, 2009
8. ,,Contemporary graphic art. in Poland”R. Noyce– Craftsman House – 1997
9. Wprowadzenie w problematykę widzenia, WFP,ASP Kraków,Jan Pamuła
10. Główne kontrowersje estetyki współczesnej,B.Dziemidok
Zmodyfikowane przez dr Katarzyna Dziuba (ostatnia modyfikacja: 07-05-2017 01:21)