SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Fotografia intermedialna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Fotografia intermedialna
Kod przedmiotu 03.4-WA-GrafP-FOTI-Ć-S14_pNadGenTKLV7
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Grafika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Helena Kardasz, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 45 3 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Rozpoznanie roli fotografii intermedialnej w sztuce współczesnej. Doświadczenie fotografii jako narzędzia umożliwiającego i poszerzającego środki i sposoby wypowiedzi w różnych dziedzinach twórczości. Pogłębienie świadomości artystycznej ekspresji studenta poprzez działania fotograficzne w przestrzeni. Nabycie umiejętności samodzielnego proponowania znaczeń oraz realizacji zagadnień przy pomocy zróżnicowanych form i sposobów obrazowania wynikających z techniki i technologii fotografii.

Student ma możliwość interpretacji programu poprzez zapis analogowy, cyfrowy, wideo, obiekt, instalację.

Wymagania wstępne

Opanowanie techniki i technologii fotografii w stopniu podstawowym; umiejętność samodzielnej rejestracji obrazu poprzez zapis analogowy, cyfrowy. Świadomość tradycji obrazowania fotograficznego.

Zakres tematyczny

Prezentacja zagadnień przybliżających kontekst fotografii intermedialnej. Sposób realizacji zakresu tematycznego w dużym stopniu wynika z indywidualnych zainteresowań i doświadczeń studenta. Przykładowe tematy: Płaski świat (zagadnienia dotyczące interpretacji przestrzeni poprzez fotografię), Przez czas i bez-czas (zagadnienia dotyczące interpretacji pamięci fotografii).

Metody kształcenia

Systematyczne zajęcia w grupie, przedstawienie wybranych zagadnień przy pomocy prezentacji wizualnych, wspólne realizacje proponowanych ćwiczeń w salach laboratoryjnych Pracowni Fotografii, konsultacje indywidualne w odniesieniu do realizacji programu. Zwrócenie szczególnej uwagi na etapy powstawania projektów, począwszy od szkiców, notatek - analiza procesu twórczego.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Podstawowe kryteria otrzymania zaliczenia:

  • aktywne uczestnictwo w zajęciach i konsultacjach indywidualnych
  • realizacja przez studenta ćwiczeń i tematów z efektem finalnym - prace o charakterze wystawienniczym

Literatura podstawowa

  1. Rouillé André, „Fotografia. Między dokumentem a sztuką współczesną”, Universitas, Kraków 2007
  2. Flusser Vilém, „Ku filozofii fotografii”, wyd. Aletheia, Warszawa 2015
  3. Sontag Susan, „O fotografii”, wyd. Karakter, Warszawa 2009

Literatura uzupełniająca

  1. Berger John, „Nasze twarze, moje serce, zwięzłe jak fotografie”, wyd. Czuły Barbarzyńca Pies, Warszawa 2006
  2. Bruszewski Wojciech
  3. „Fotografia: realność medium”, praca zbiorowa pod red. G. Dziamskiego, A. Kępińskiej, S. Wojneckiego, wyd. ASP Poznań, Poznań 2000
  4. Manovich Lev, „Język nowych mediów”, wyd. WaiP, Warszawa 2006
  5. „Od fotografii do rzeczywistości wirtualnej”, praca zbiorowa pod red. M. Hopfinger, wyd. IBL PAN 1997
  6. Rousse Georges
  7. „Widzieć, myśleć, być. Technologie mediów”, opr. Andrzej Gwóźdź, wyd. Universitas, Kraków 2001
  8. Zawojski Piotr

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Helena Kardasz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 01-05-2017 13:39)