SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pracownia dyplomująca - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pracownia dyplomująca
Kod przedmiotu 03.0-WA-GrafP-DYPL-Ć-S14_pNadGen0542S
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Grafika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 15
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Katarzyna Dziuba
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 60 4 - - Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Realizacja samodzielnie sformułowanego zadania dyplomowego.

Dzięki zdobytym umiejętnościom studenci dyplomowej pracowni kierunkowej poszukują  i rozwijają możliwości kreacyjne w zakresie grafiki projektowej i warsztatowej, kształtują indywidualny sposób wypowiedzi artystycznej.

 

Wymagania wstępne

Ugruntowana znajomość  technik graficznych i umiejętność swobodnego posługiwania się nimi.

Zaawansowana umiejetność wykorzystywania programów graficznych dedykowanych projektowaniu graficznemu oraz wykorzystywanych do przygotowywania cyfrowych matryc.

Świadomość związków pomiędzy wyrażanymi treściami a użytymi środkami formalnymi w grafice.

Podstawową wiedza teoretyczna z zakresu historii sztuki z uwzględnieniem historii grafiki , historii kultury, współczesnych form przekazu medialnego, aktualnych tendencji w sposobie formułowania komunikatu wizualnego. Wiedza pozwalająca orientować się w aktualnych zagadnieniach  sztuki i kultury i jej bieżących wydarzeniach: wystawy, konkursy, przeglądy, projekty, warsztaty, plenery.

Zakres tematyczny

Autorskie projekty :

- w technikach grafiki warsztatowej w tym grafiki cyfrowej

- w zakresie grafiki projektowej.

W program pracowni wpisana jest:

-swoboda decyzji i działań.

-eksperyment w obrębie technik graficznych i innych.

Studenci poszerzają  wiedzę z zakresu grafiki projektowej i warsztatowej, różnych form druku graficznego w tym druku cyfrowego, przydatną do formułowania i rozwiązywania zagadnień związanych ze złożonymi obszarami współczesnej grafiki.

 

Metody kształcenia

Studenci pracowni dyplomującej poprzez samodzielne poszukiwania  pogłębiają i rozwijają wiedzę dotycząca obszarów grafiki warsztatowej oraz projektowej, co pozwala im na optymalny dobór środków wyrazu artystycznego względem złożeń ideowych swojego dyplomu.


 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Weryfikacja efektów kształcenia odbywa się podczas bezpośredniego kontaktu studenta z prowadzącym czyli na zajęciach i konsultacjach.Na ogólną ocenę pracy studenta składają się: kreatywność, otwartość, zaangażowanie w realizację zadań i współpraca z prowadzącym.

Efektem końcowym jest przedstawienie realizacji  spójnego  cyklu prac, uzasadnieniu ich doboru i technicznego sposobu wykonania, obronie poprzez odpowiednią argumentację założeń pracy dyplomowej.

Literatura podstawowa

A) Czasopisma, magazyny, strony internetowe:

- FORMAT pismo artystyczne,(kwartalnik),  wydawca ASP Wrocław
www.format-net.pl

- ARLUK, pismo artystyczne,(kwartalnik),  wydawca Stowarzyszenie Kulturalne ARTES,  Poznań
www.artluk.com

- ARTEON, magazyn o sztuce, wydawca Dom Wydawniczy ,, Kruszona" Sp. z o.o. Poznań
www.arteon.pl

- 2+3D grafika plus produkt - Kwartalnik projektowy ( Ogólnopolski kwartalnik poświęcony grafice użytkowej, projektowaniu produktu oraz historii polskiego projektowania), wydawca 2+3D  Kraków
www.2plus3d.pl

- AUTOPORTRET - PISMO O DOBREJ PRZESTRZENI (kwartalnik), wydawca  Małopolski Instytut Kultury
www.http://autoportret.pl/

- MOCAK forum - pismo o charakterze interdyscyplinarnymz arówno na poziomie teorii sztuki, jak i praktyki artystycznej, wydawca- Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK
https://mocak.pl/mocak-forum

-  www:triennial.cracow.pl (Stowarzyszenie Miedzynarodowe Triennale Grafiki- Kraków)

-  www:icondata.trienial.cracow.pl  (wirtualne muzeum współczesnej grafiki)

-  www:polishprintmaking.com

www.mocak.pl  Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK

https://mocak.pl/mocak-forum

http://www.exit.art.pl/

http://obieg.u-jazdowski.pl/

http://www.kulturawspolczesna.pl/

http://akcentpismo.pl/

B) Grafika warsztatowa - katalogi z konkursów i wystaw, min:

- 5 -9 Biennale Grafiki Studenckiej – Poznan 2007, 2009, 2011, 2013, 2015

- ARSGRAFIA – PrintArt 2009, Międzynarodowe Triennale PrintArt Kraków - Katowice 2009, wydawca ASP w Katowicach

- 7  i 8 Triennale Grafiki Polskiej, Katowice 2009  i 2012, BWA Katowice

- 9 Triennale Grafiki Polskiej, Katowice 2015, Muzeum Śląskie w Katowicach, Katowice

- Grand Prix Młodej Grafiki Polskiej- Kraków 2006, 2009, 2012, 2015

- Międzynarodowe Triennale Grafiki – Kraków 2006, 2009, 2012, 2015, 2017

- Kolor w Grafice Toruń 2003, 2006, 2009, 2012, 2015 Galeria Sztuki Wozownia

- Międzynarodowe  Biennale Grafiki Cyfrowej – Gdynia 2008, 2010, 2012, 2014

B) Grafika projektowa:

 

  1. Bringhurst Robert, Elementarz stylu w typografii, Design Plus, Kraków 2007
  2. Frutiger Adrian, Człowiek i jego znaki, Wydawnictwo d2d.pl, Warszawa 2010
  3. Gołąb Andrzej, Od projektu aż po druk. O współpracy grafika z drukarzem, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2013
  4. Mitchel Michael, Wightman Susan, Typografia książki – podręcznik projektanta, Wydawnictwo d2d.pl, Kraków 2012
  5. Noordzij Gerrit, Kreska Teoria pisma, wydawnictwo d2d.pl, Kraków 2014
  6. Twemlow Alice, Czemu służy grafika użytkowa, ABE Dom Wydawniczy, Warszawa 2006

Literatura uzupełniająca

  1. Podręczniki  do  nauki programów graficznych min:

        - Adobe : Photoshop, Illustrator, InDesign _wydawnictwo Helion 2015, 2016 i 2017 rok

  2. Dębowski Przemek., Mrowczyk Jacek, Widzieć Wiedzieć, Wydawnictwo Karakter, Kraków 2011

  3. Mrowczyk Jacek, Warda Michał, Projektowanie graficzne w Polsce, Wydawnictwo Karakter, Kraków 2010

  4. Rypson Piotr, Nie gęsi. Polskie projektowanie graficzne 1919–1949, Wydawnictwo Karakter, Kraków 2011
  5. Rolka Magdalena, Praktyczny Poradnik Młodego Projektanta (Wywiady z polskimi projektantami graficznymi), Wydawnictwo Brambla, Warszawa 2014
  6. Shaughanessy Adrian, Jak zostać dizajnerem i nie stracić duszy, Wydawnictwo Karakter, Kraków 2012
  7. Tomaszewski Andrzej, Architektura książki, Wydawnictwo COBRPP, Warszawa 2011
  8. Wicha Marcin, Jak przestałem kochać design, Wydawnictwo Karakter, Kraków 2015
  9. Baines Phil, Hasam Andrew, Pismo i typografia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010
  10. Ales Krejca, „Techniki sztuk graficznych”, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa, 1984
  11. Andrzej Jurkiewicz, „Podręcznik metod grafiki artystycznej”, Arkady, Warszawa, 1975
  12. Grafika artystyczna – podręcznik warsztatowy”, Wydział Grafiki ASP w Poznaniu, Poznań, 2007
  13. Jorgi Catafal, Clara Olivia, „Techniki graficzne”, Arkady, Warszawa
  14. Airey David, Logo Design Love, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2010
  15. Bringhurst Robert, Elementarz stylu w typografii, Design Plus, Kraków 2007
  16. Evamy Michael, Logo, Przewodnik dla projektantów, PWN, Warszawa 2008
  17. Frutiger Adrian, Człowiek i jego znaki, Wydawnictwo d2d.pl, Warszawa 2010
  18. Hardy Gareth, Podręcznik projektantów logo (Smashing Magazine),Wydawnictwo Helion, Gliwice 2012
  19. Mitchel Michael, Wightman Susan, Typografia książki – podręcznik projektanta, Wydawnictwo d2d.pl, Kraków 2012
  20. Newark Quentin, Design i grafika dzisiaj, ABE Dom wydawniczy,Warszawa 2006
  21. Samara Timothy, Kroje i kolory pisma – Przewodnik dla grafików, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010
  22. Sarzyńska-Putowska Joanna, Komunikacja wizualna. ASP Kraków , 2000

Uwagi

Pracownie dyplomujące:

Pracownia druku wklęsłego i wypukłego -  prof. Piotr Szurek, mgr Maryna Mazur

Pracownia litografii -  prof. Andrzej Bobrowski , mgr Paweł Andrzejewski

- Pracownia sitodruku -  prof. Andrzej Bobrowski , mgr Mirosław Gugała

- Pracownia druku cyfrowego i grafiki przestrzennej - dr Katarzyna Dziuba

- Pracownia typografii, projektowania znaku i identyfikacji wizualnej - dr Piotr Czech

- Pracownia plakatu i ilustracji - dr Piotr Czech

- Grafika wydawnicza i komunikat wizualny  - dr Jacek Papla

 

 

 

 

 

 

 

 


Zmodyfikowane przez dr Katarzyna Dziuba (ostatnia modyfikacja: 21-07-2017 10:51)