Opanowanie podstawowej wiedzy i umiejętności z zakresu dydaktyki matematyki związanej z nauczaniem w szkole podstawowej.
Wymagania wstępne
Wiedza i umiejętności z zakresu przygotowania dydaktycznego oraz psychologiczno-pedagogicznego (w ramach przedmiotów realizowanych na III semestrze studiów).
Zakres tematyczny
Podstawa programowa, cele kształcenia i treści nauczania matematyki w szkole podstawowej. Programy nauczania i rozkłady materiału – analiza, ocena i dobór.
Wewnątrzszkolne i przedmiotowe systemy oceniania.
Specyfika i prawidłowości uczenia się w szkole podstawowej. Charakterystyka głównych operacji umysłowych w uczeniu się matematyki.
Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Trudności w uczeniu się.
Dobór metod nauczania. Metody aktywizujące. Metoda projektów.
Formy pracy. Organizacja pracy w klasie, praca w grupach. Praca domowa.
Projektowanie środowiska materialnego lekcji. Środki dydaktyczne: podręczniki, pakiety edukacyjne i pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie.
Kontrola i ocena efektów pracy uczniów. Konstruowanie testów i sprawdzianów. Ocenianie i jego rodzaje.
Rola i autorytet nauczyciela w szkole podstawowej. Dostosowywanie sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów. Interakcje ucznia i nauczyciela w toku lekcji.
Współpraca nauczyciela z rodzicami (opiekunami prawnymi) uczniów i środowiskiem szkolnym.
Metody kształcenia
Pogadanka, praca z książką, dyskusja, metoda problemowa, ćwiczenia.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Na ocenę z przedmiotu składają się punkty otrzymane z: pisemnych referatów (6 pkt), scenariusza zajęć pozalekcyjnych (6 pkt), przygotowanych materiałów do zajęć (15 pkt), obecności i aktywności na zajęciach (3 pkt). Pod uwagę brana jest również terminowość wykonywania poszczególnych zadań.
W semestrze można uzyskać maksymalnie 30 punktów, przy czym od 15 pkt - ocena dst, od 18 pkt - ocena dst plus, od 21 pkt - ocena db, od 24 pkt - ocena db plus, od 27 pkt - ocena bdb.
Literatura podstawowa
E. Gruszczyk-Kolczyńska, Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki.
H. Siwek, Dydaktyka matematyki. Teoria i zastosowania w matematyce szkolnej.
D. Zaremba, Sztuka nauczania matematyki w szkole podstawowej.
Podstawa programowa z matematyki w szkole podstawowej.
Programy nauczania i rozkłady materiału z matematyki w szkole podstawowej.
Literatura uzupełniająca
M. Żylińska, Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi.
Podręczniki z matematyki do szkoły podstawowej.
Artykuły z czasopism dydaktycznych oraz Internetu.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Alina Szelecka (ostatnia modyfikacja: 04-10-2018 13:47)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.