SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pracownia wolnego wyboru |
Kod przedmiotu | 03.0-WA-AWP-PWWP-Ć-S14_pNadGen0V51G |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Architektura wnętrz |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem zajęć jest doskonalenie umiejętności samodzielnego wykonywaniu projektów wnętrz i detali wnętrzarskich w określonej wstępnie przestrzeni oraz ogólnie pojęte rozwijanie umiejętności kreatywnego kształtowania przestrzeni.
Zajęcia mają na celu kształcenie projektantów wnętrz, którzy potrafią kształtować przestrzeń dla potrzeb człowieka wewnątrz i na zewnątrz obiektów architektonicznych, używając roślin i elementów technicznych. Ważnym zagadnieniem kształcenia projektowego jest myślenie ekologiczne i kontekstualne i umiejętność weryfikowania współcześnie dostępnych środków.
Podstawy projektowania wnętrz, wystaw, zieleni i mebli. Umiejętność wyłaniania interesujących problemów, formułowania tematów i analizowania ich. Ogólna wiedza na temat technologii budowlanych przekazu projektowego oraz teorii i historii, kultury i sztuki.
Umiejętności posługiwania się kompozycją na płaszczyźnie i w przestrzeni.
Znajomość podstaw zasad projektowania architektury wnętrz. Interesujący wybór tematu, umiejętność analizy tematu.
Podstawą nauczania jest wiedza o kształtowaniu przestrzeni i formy oraz ogólna wiedza i umiejętności plastyczne. Postrzegane, jako integracja zagadnień wynikających z doświadczeń artystycznych, wiedzy humanistycznej i technicznej oraz tradycji, kultury i racji ekonomicznych.
Zajęcia prowadzone są dla wszystkich artystycznych kierunków z dziedzin plastycznych prowadzonych na Wydziale Artystycznym UZ.
Studenci doskonalą umiejętności wprowadzenia zmian łączących zagadnienia z różnych dyscyplin i dziedzin wiedzy w opracowywanej przestrzeni. Projekty dotyczą otoczenia człowieka rozumianego, jako: wnętrze krajobrazowe, mieszkalne i użyteczności publicznej, miejsce pracy, miejsce odpoczynku i rekreacji. Projektowana jest zieleń i elementy wyposażenia terenów. W ramach zajęć w Pracowni projektowania wnętrz – wybranej przez studenta w ramach przedmiotu: Pracowni wolnego wyboru powstają projekty przestrzeni i miejsc z najbliższego otoczenia człowieka i wnętrz przeznaczonych na pobyt ludzi.
Efektem kształcenia jest przygotowanie do samodzielnej realizacji projektów z zakresu architektury wnętrz; tworzenia nowatorskich koncepcji i prezentacji projektu.
Studenci w ramach ćwiczeń przygotowywani są do systemowego i kompleksowego projektowania.
W ramach zajęć omawiane są zagadnienia dotyczące analizy i wyboru problemów w zadaniu projektowym, powiązania zagadnień użytkowych, technicznych i estetycznych z uwarunkowaniami historycznymi, kulturowymi i społecznymi.
Studenci uczą się formułowania idei i programów użytkowych w opracowywanych zadaniach projektowych ze szczególnym uwzględnieniem ich funkcji.
W procesie dydaktycznym uwzględniona jest problematyka dotycząca waloryzacji obszaru podlegającego opracowaniu oraz organizacji projektowanej przestrzeni. Wszystkie zagadnienia wprowadzane są w zakresie indywidualnie dostosowanym do możliwości studenta oraz jego programu studiów.
Założenia programowe pracowni zogniskowane są na kreatywnym kształtowaniu przestrzeni dla człowieka. Studenci kształtują w pracowni nawyk integrowania w projekcie różnych dyscyplin artystycznych i dziedzin wiedzy dla zrealizowania założonego projektu. Wnętrze definiowane jest jako przestrzeń bez dominującego kontaktu z horyzontem lub nieboskłonem. Uwaga studiujących skierowana jest na rzetelne odnoszenie się do postulatów ludzkich, logicznego doboru środków dla ich spełnienia, poważnego traktowania przynoszącej nieustanne zmiany – dynamiki życia każdego człowieka i zbiorowości ludzkich. Szczególne miejsce w procesie dydaktycznym zajmuje kontekstualizm, szacunek dla wartości zastanych i konieczność uczestnictwa w programach rewitalizacyjnych. Wszelkie projektowanie wprowadzając nowe wartości, musi być prowadzone z poszanowaniem wartości zastanych środowiska naturalnego i kulturowego – ze świadomością, że przestrzeń jest dobrem wspólnym nie tylko dla ludzi. Ważnym wątkiem kształcenia jest umiejętność użycia materiału roślinnego.
Przez udział w otwartych korektach studenci uczą się formułowania wypowiedzi na temat projektów, uczą się pracy w zespole i odpowiedzialnej realizacji własnych projektów, prezentowanych w czytelny i atrakcyjny wizualnie sposób, zgodnie z obowiązującymi regułami.
Ćwiczenia polegają na realizacji indywidualnych projektów lub na pracy w grupach, połączone są z dyskusją problemową. Ćwiczeniom towarzyszą prezentacje i wykłady połączone z projekcją multimedialną, pokazem przeźroczy lub filmu.
Student proponuje w uzgodnieniu z prowadzącym temat projektowy zgodny z zakresem tematycznym przedmiotu. Po zapoznaniu się w trakcie własnych poszukiwań i w oparciu o materiały prezentowane przez prowadzącego z rozwiązaniami na zbliżone do podjętego tematy prowadzone są korekty odnoszące się do proponowanych przez studenta rozstrzygnięć projektowych. Cały czas trwa dialog między studiującym i prowadzącym i pojawiającymi się nowymi realizacjami i projektami. Efektem jest opracowanie koncepcji plastyczno – przestrzennej stanowiącej odpowiedź projektową na podjęty temat.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Weryfikacja efektów kształcenia odbywa się w trakcie każdej korekty zadania projektowego. Prowadzone rozmowy dotyczą szerokiego spektrum problemów niekoniecznie związanych bezpośrednio z realizowanym projektem. Każdy semestr kończy się zaliczeniem z oceną w randze egzaminu. Wysokość oceny zależy od rytmiczności pracy i aktywności na zajęciach, a przede wszystkim od oryginalności i jakości artystyczno – wykonawczej w określonym terminie.
Zmodyfikowane przez dr Anna Owsian (ostatnia modyfikacja: 28-04-2017 17:13)