SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Fotografia - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Fotografia
Kod przedmiotu 03.4-WA-EASPP-FOTO-Ć-S14_genRGG2L
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Sztuki wizualne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Helena Kardasz, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Rozpoznanie roli fotografii w sztuce współczesnej. Doświadczenie fotografii jako autonomicznego (posiadającego swoją własną tradycję) środka wypowiedzi artystycznej. Semestr III - nabycie podstawowych umiejętności warunkujących prawidłowość rejestracji obrazu fotograficznego (praca z aparatem fotograficznym - zapis cyfrowy, zapis analogowy). Uświadomienie udziału różnorodnych elementów w budowaniu znaczeń obrazu fotograficznego: kreatywna rola światła, przełożenie przestrzeni na płaszczyznę, element ruchu w fotografii. Wprowadzenie podstaw warsztatu fotograficznego, nabycie umiejętności w zakresie opracowania zarejestrowanego obrazu: zagadnienia z zakresu techniki i technologii fotografii.

Wymagania wstępne

Podstawowa świadomość dotycząca kompozycji obrazu oraz relacji wynikających z przełożenia przestrzeni na płaszczyznę (zagadnienia z zakresu psychofizjologii widzenia).

Zakres tematyczny

Zajęcia ćwiczeniowe w Pracowni: fotografia studyjna i w plenerze - interpretacja tematów w oparciu o proponowany / wybrany zapis: cyfrowy, analogowy. Przykładowe zagadnienia: fotografia światła, fotografia przestrzeni, fotografia ruchu. Tematy proponowane do pracy indywidualnej.

Metody kształcenia

Systematyczne zajęcia w grupie - przedstawianie wybranych tematów i zagadnień przy pomocy prezentacji wizualnych, wspólne realizacje niektórych ćwiczeń w salach laboratoryjnych Pracowni Fotografii, konsultacje indywidualne w odniesieniu do realizacji programu. Dyskusja w grupie w ramach przeglądów: śródsemestralnym i semestralnym.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Uczestniczenie w zajęciach, realizacja tematów proponowanych do pracy indywidualnej; udział w przeglądach: śródsemestralnym i semestralnym. Końcowe przedstawienie prac.

Literatura podstawowa

  1. Barthes Roland, „Światło obrazu”, Wyd. KR, Warszawa 1999

  2. Benjamin Walter, „Dzieło sztuki w dobie reprodukcji technicznej”, w: „Anioł historii”, red. H. Orłowski, Wyd. Poznańskie, Poznań 1996

  3. Tomaszczuk Zbigniew, „Łowcy obrazów. Szkice o fotografii”, CAK, Warszawa 1998

Literatura uzupełniająca

  1. Flusser Vilém, „Ku filozofii fotografii”, folia academiae, Katowice 2004

  2. „Fotografia: realność medium”, praca zbiorowa pod red. G. Dziamskiego, A. Kępińskiej, S. Wojneckiego, ASP Poznań, Poznań 2000

  3. Masters of Photography, strona internetowa

  4. Michałowska Marianna, „Niepewność przedstawienia. Od kamery obskury do współczesnej fotografii”, Rabid, Kraków 2004

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Helena Kardasz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 22-06-2017 20:14)