SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Historia sztuki i zagadnienia sztuki współczesnej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Historia sztuki i zagadnienia sztuki współczesnej
Kod przedmiotu 03.6-WA-EASPP-HSZW-Ć-S14_pNadGenXPZHW
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Sztuki wizualne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Mirosława Vierstra
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Kształcenie umiejętności rozumienia i analizowania przemian zachodzących w sztuce, ich powiązań z szerszym kontekstem kulturowym i historycznym w oparciu o analizę dzieł architektury, malarstwa, rzeźby i postaw artystycznych.

Wymagania wstępne

Podstawowa znajomość historii, literatury powszechnej i filozofii.

Zakres tematyczny

Przedmiot obejmuje prezentację stylów, nurtów, tendencji oraz wybranych grup artystycznych i twórców awangardy dwudziestolecia międzywojennego. Uwagę przywiązuje się do poszukiwania zbieżności, rozbieżności oraz powracalności istotnych problemów formalnych i treściowych w sztuce - dadaizm, suprematyzm, konstruktywizm radziecki, puryzm, neoplastycyzm, De Stijl, Bauhaus, surrealizm.

Metody kształcenia

Studenci przygotowują referaty i dokonują wizualnej ich prezentacji. Wspólnie analizują teksty programowe, manifesty, wypowiedzi artystów. Pposzukują różnorodnych źródeł genezy danego zjawiska w sztuce i jego powiązań z wcześniej poznanymi.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Referaty, prospekty, uczestnictwo w dyskusjach, kolokwium pisemne.

Literatura podstawowa

  1. Durozoi, G., (red) (1998), Słownik Sztuki XX wieku, Warszawa: Arkady
  2. Kotula, A., Krakowski, P., (1978), Malarstwo, rzeźba, architektura, Warszawa: PWN
  3. Richardson, T., Stangos, N., (1980), Kierunki i tendencje sztuki nowoczesnej, Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe
  4. Ferrari, S., (2002), Sztuka XX wieku, Warszawa:
  5. Kotula, A., Krakowski, P., (1985), Rzeźba współczesna, Warszawa: PWN
  6. Kotula, A., Krakowski, P., (1973), Sztuka abstrakcyjna, Warszawa: PWN
  7. Piotrowski, P., (1999), Znaczenia modernizmu, Poznań:
  8. Sztuka świata. T. 8-9. Arkady: Warszawa
  9. Słownik terminologiczny sztuk pięknych PWN. Wyd. V. Warszawa, 2007
  10. Kowalska, B. Od impresjonizmu do konceptualizmu. Warszawa: Arkady, 1989
  11. Od Maneta do Pollocka. Warszawa: Arkady, 1973
  12. Carrassat, P., Marcedé, J., Style i kierunki w malarstwie. Warszawa, 1999

Literatura uzupełniająca

  1. Janicka, K., Surrealizm, Warszawa, 1973
  2. Richter, H., Dadaizm, Warszawa, 1983
  3. Overy, P., De Stijl, Warszawa, 1979
  4. Naylor, G., Bauhaus, Warszawa, 1977
  5. Turowski, A., W kręgu konstruktywizmu, Warszawa, 1979
  6. Żadowa, Ł., A., Poszukiwania i eksperimenty, Warszawa, 1980
  7. Banham, R., Rewolucja w architekturze, Warszawa, 1979
  8. Jenks, Ch., Le Corbusier, Warszawa, 1982
  9. Kossakowska, M., Teoria awangardy francuskiej, Warszawa, 1980

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Helena Kardasz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 22-06-2017 20:14)