SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Historia sztuki i zagadnienia sztuki współczesnej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Historia sztuki i zagadnienia sztuki współczesnej
Kod przedmiotu 03.6-WA-EASPP-HSZW-Ć-S14_pNadGenXPZHW
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Sztuki wizualne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Mirosława Vierstra
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Kształcenie umiejętności rozumienia i analizowania przemian zachodzących w sztuce, ich powiązań z szerszym kontekstem kulturowym i historycznym w oparciu o analizę dzieł architektury, malarstwa, rzeźby i postaw artystycznych.

Wymagania wstępne

Podstawowa znajomość historii, literatury powszechnej i filozofii.

Zakres tematyczny

Przedmiot obejmuje prezentację stylów, nurtów, tendencji oraz wybranych grup artystycznych i twórców od 1945 r. do końca XX wieku. Uwagę przywiązuje się do poszukiwania zbieżności, rozbieżności oraz powracalności istotnych problemów formalnych i treściowych w sztuce - ekspresjonizm abstrakcyjny, Cobra, op-art, kinetyzm, nowa figuracja, neodadaizm, pop-art, happening, environment, arte povera, minimal art, konceptualizm, postmodernizm w sztuce.

Metody kształcenia

Studenci przygotowują referaty i dokonują wizualnej ich prezentacji. Wspólnie analizują teksty programowe, manifesty, wypowiedzi artystów. Poszukują różnorodnych źródeł genezy danego zjawiska w sztuce i jego powiązań z wcześniej poznanymi.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Referaty, prospekty, uczestnictwo w dyskusjach, kolokwium pisemne.

Literatura podstawowa

  1. Durozoi, G., (red) (1998), Słownik Sztuki XX wieku, Warszawa: Arkady
  2. Kotula, A., Krakowski, P., (1978), Malarstwo, rzeźba, architektura, Warszawa: PWN
  3. Richardson, T., Stangos, N., (1980), Kierunki i tendencje sztuki nowoczesnej, Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe
  4. Ferrari, S., (2002), Sztuka XX wieku, Warszawa:
  5. Kotula, A., Krakowski, P., (1985), Rzeźba współczesna, Warszawa: PWN
  6. Kotula, A., Krakowski, P., (1973), Sztuka abstrakcyjna, Warszawa: PWN
  7. Piotrowski, P., (1999), Znaczenia modernizmu, Poznań:
  8. Sztuka świata. T. 8-9. Arkady: Warszawa
  9. Słownik terminologiczny sztuk pięknych PWN. Wyd. V. Warszawa, 2007
  10. Kowalska, B. Od impresjonizmu do konceptualizmu. Warszawa: Arkady, 1989
  11. Od Maneta do Pollocka. Warszawa: Arkady, 1973
  12. Carrassat, P., Marcedé, J., Style i kierunki w malarstwie. Warszawa, 1999

Literatura uzupełniająca

  1. Dziamski, G., (red) Od awangardy do postmodernizmu, Warszawa: Instytut Kultury, 1996
  2. Czartoryska, U., Od pop-artu do sztuki konceptualnej, Warszawa, 1973
  3. Krakowski, P., O sztuce nowej i najnowszej, Warszawa, 1984
  4. Radajewski, Żywa sztuka współczesności, Wrocław, 1987
  5. Art Now, Sztuka przełomu tysiąclecia, Kolonia, 2001
  6. Kowalczyk, I. Ciało i Władza. Warszawa, 2002
  7. Rosse, B., Malarstwo amerykańskie, Warszawa, 1991
  8. Majewska, B., Sztuka inna, sztuka ta sama, Warszawa, 1974

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Helena Kardasz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 22-06-2017 20:14)