SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy multimediów i technik przetwarzania obrazu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy multimediów i technik przetwarzania obrazu
Kod przedmiotu 03.4-WA-EASPP-MTPO-Ć-S14_pNadGenQGPY2
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Sztuki wizualne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Katarzyna Dziuba
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 45 3 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Podstawowe przygotowanie studenta do tworzenia szeroko rozumianego cyfrowego - multimedialnego obrazu graficznego o różnym zastosowaniu, funkcji i formie.

Łączenie różnych typów obrazowania z wyjściem w przestrzeń i obrazem ruchomym włącznie.

Twórcze i świadome posługiwanie się warsztatem cyfrowym.

Kreatywne eksperymentowanie z obrazem.

Zasadne wykorzystanie charakterystycznych cech języka cyfrowego w konkretnych realizacjach odpowiadających założeniom idei artystycznej.

Rozwinięcie i poszerzenie własnego języka wypowiedzi artystycznej oraz świadomości plastycznej i indywidualnej kreatywności.

Rozwijanie zdolności samodzielnego podejmowania zadań twórczych.

Wymagania wstępne

Znajomość zasad kompozycji, dobrze widziana podstawowa znajomość rastrowych programów graficznych (Photoshop).

Zakres tematyczny

Poruszanie się w obszarach szeroko rozumianych zagadnień graficznych związanych z artystyczną grafiką cyfrową i fotografią cyfrową.

Konstruowanie i analiza koncepcji twórczej odnośnie obowiązujących tematów oraz adekwatny dobór artystycznych środków ekspresji.

Szerokie myślenie o obrazie - konstruowanie obrazu graficznego w przestrzeni wirtualnej komputera – jak i również poza nim. Możliwość łączenie różnych typów działań i technik np. obraz statyczny z obrazem ruchomym, obiekt, instalacja, łączenie druku cyfrowego z tradycyjnymi technikami graficznymi np. wklęsłodrukiem czy sitodrukiem.

Doskonalenie warsztatu graficznego ( ćwiczenia i zadania pozwalające poznać w zaawansowany sposób  możliwości  graficznych programów komputerowych oraz poszukiwanie, analiza i świadome wykorzystanie charakterystycznych cech  cyfrowego warsztatu graficznego.)

Warsztat cyfrowy jako inspiracja.

Proces przygotowania pliku do druku wielkoformatowego, metody druku cyfrowego, podłoża stosowane w artystycznym druku cyfrowym, druk finalny i  druk próbny  uwzględniający  metody eksperymentalne.

Skanowanie, fotografowanie  jako eksperymentalny proces kreacji artystycznej.

Metody kształcenia

Ćwiczenia realizowane są w oparciu o konsultacje - korekty mające charakter dyskusji, krótkie wykłady i warsztaty.

Student realizuje konkretne zadania - projekty i na bieżąco przedstawia je do korekty.

Ostatecznym etapem jest fizyczna realizacja idei projektu zadanych lub indywidualnie zaproponowanych przez studenta tematów, np. wydruk, obiekt, instalacja, projekcja.

Obowiązkowe przeglądy śródsemestralne i końcoworoczne.

Najlepsze prace biorą udział w wystawie końcoworocznej, konkursach i wystawach zewnętrznych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ostateczna ocena pracy studenta (zaliczenie z oceną) odbywa się na podstawie finalnej realizacji obowiązujących w danym semestrze 2-3 tematów jako spójnego cyklu prac w formie wydruków wielkoformatowych, projekcji, instalacji, obiektów lub innych eksperymentalnych technik.

Na finalną ocenę składają się:

  • obecność i aktywność na zajęciach,
  • stopień zaangażowania i postępy w realizacji zadań- projektów,
  • oryginalność założeń i  rozwiązań artystycznych i formalnych,
  • twórcze podejście do realizowanych tematów,
  • umiejętność wyciągania wniosków i podejmowania decyzji,
  • opanowanie warsztatu i technik realizacyjnych

Skala ocen: od 2 do 5

Literatura podstawowa

A) Czasopisma, magazyny, strony internetowe:

- FORMAT pismo artystyczne,(kwartalnik),  wydawca ASP Wrocław
www.format-net.pl

- ARLUK, pismo artystyczne,(kwartalnik),  wydawca Stowarzyszenie Kulturalne ARTES,  Poznań
www.artluk.com

- ARTEON, magazyn o sztuce, wydawca Dom Wydawniczy ,, Kruszona" Sp. z o.o. Poznań
www.arteon.pl

- 2+3D grafika plus produkt - Kwartalnik projektowy ( Ogólnopolski kwartalnik poświęcony grafice użytkowej, projektowaniu produktu oraz historii polskiego projektowania), wydawca 2+3D  Kraków
www.2plus3d.pl

- AUTOPORTRET - PISMO O DOBREJ PRZESTRZENI (kwartalnik), wydawca  Małopolski Instytut Kultury
www.http://autoportret.pl/

- MOCAK forum - pismo o charakterze interdyscyplinarnymz arówno na poziomie teorii sztuki, jak i praktyki artystycznej, wydawca- Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK
https://mocak.pl/mocak-forum

-  www:triennial.cracow.pl (Stowarzyszenie Miedzynarodowe Triennale Grafiki- Kraków)

-  www:icondata.trienial.cracow.pl  (wirtualne muzeum współczesnej grafiki)

-  www:polishprintmaking.com

- www.mocak.pl  Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK

https://mocak.pl/mocak-forum

http://www.exit.art.pl/

http://obieg.u-jazdowski.pl/

http://www.kulturawspolczesna.pl/

http://akcentpismo.pl/

B) Katalogi z konkursów i wystaw, min:

- 5 -9 Biennale Grafiki Studenckiej – Poznan 2007, 2009, 2011, 2013, 2015

- ARSGRAFIA – PrintArt 2009, Międzynarodowe Triennale PrintArt Kraków - Katowice 2009, wydawca ASP w Katowicach

- 7 - 8 Triennale Grafiki Polskiej, Katowice 2009 I 2012, BWA Katowice

- 9 Triennale Grafiki Polskiej, Katowice 2015, Muzeum Śląskie w Katowicach, Katowice

- Grand Prix Młodej Grafiki Polskiej- Kraków 2006, 2009, 2012

- Międzynarodowe Triennale Grafiki – Kraków 2006, 2009, 2012, 2015

- Kolor w Grafice Toruń 2003, 2006, 2009, 2012, 2015 Galeria Sztuki Wozownia

- Międzynarodowe  Biennale Grafiki Cyfrowej – Gdynia 2008, 2010, 2012, 2014

C) Podręczniki  do  programów graficznych min:

- Adobe Photoshop CS6/CS6 PL. Oficjalny podręcznik Autor: Adobe Creative Team, Helion 2013

- Adobe  Photoshop CS5/CSP PL , Helion, 2011,

- Po prostu Photoshop CS5/CSP PL, Helion 2011, Elaine Weinmann, Peter Lourekas, Helion 2011

Literatura uzupełniająca

  1.  ,,Digital art”,  Christiane Paul, Thames& Hudson world of art ,2003
  2.  ,,Printmaking at the edge’’ Richard Noice, 2006
  3.  ,,Colour in art ‘’ John Gage ,Thames& Hudson world of art, 2006
  4.  „Grafika współczesna :Między unikatem a elektroniczną kopią: referaty z sesji naukowej zorganizowanej w ramach programu Międzynarodowego Triennale Grafiki Kraków, 1999
  5. Lev Manovich, Język nowych mediów, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006
  6. R.W.Kluszczyński, Sztuka Interaktywna - Od dzieła – instrumentu do interaktywnego spektaklu, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2010
  7. Interaktywne Media Sztuki, red A. Porczak, ASP Kraków 2009
  8. Estetyka cyfrowa, N. Bolz, przeł J. Ostaszewski, red.A. Gwóźdź
  9. Sztuka i iluzja, B. Gombrich, PWN, Warszawa 1984
  10. Punkt, linia, płaszczyzna, W. Kandinsky, Warszawa 1989
  11. Sztuka i percepcja wzrokowa, R. Arnheim, PWN, Warszawa 1979
  12. Namiętnosci i inne przypadki, /Izabella Gustowska: Passions and Other Cases, Centrum Sztuki Współczesnej, Warszawa 2001,
  13.  Społeczeństwo informacyjne, Cyberkultura. Sztuka, Multimediów, R. W. Kluszczyński, Rabid, Kraków 2001,
  14. Skanowanie cyfrowe dla profesjonalistów, Busch David D.
  15.  Contemporary graphic art. in Poland, R. Noyce– Craftsman House – 1997
  16. Wprowadzenie w problematykę widzenia, WFP, ASP Kraków, Jan Pamuła
  17. Główne kontrowersje estetyki współczesnej, B. Dziemidok

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Helena Kardasz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 22-06-2017 20:14)