Zapoznanie studentów z alternatywnymi formami edukacji ukierunkowanej na rozwój osobowości, kreatywnego myślenia oraz umiejętne wykorzystywanie wiedzy w praktyce.
Wymagania wstępne
Brak wymagań wstępnych.
Zakres tematyczny
Student zapoznaje się z pojęciem Edukacji Alternatywnej
Student poznaje Istotę i założenia Edukacji Alternatywnej
Student potrafi zastosować założenia ogólne szkolnictwa alternatywnego
Student przedstawia charakterystykę wybranych koncepcji alternatywnych
koncepcja Celestyna Freineta
pedagogika Rudolfa Steinera
system Marii Montessori
koncepcje Janusza Korczaka
pedagogika waldorfska
5. Student potrafi poprowadzić warsztat praktyczny i skonstruować konspekt wykorzystujący jedną z metod przedstawionych koncepcji alternatywnych.
Metody kształcenia
pogadanka
prezentacja multimedialna
metoda sytuacyjna
metoda projektów
burza mózgów
gry i zabawy dydaktyczne
ćwiczenia praktyczne
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
aktywne uczestnictwo w zajęciach
systematyczna praca nad realizacją wyznaczonych zadań
pisemne podsumowanie zajęć
Literatura podstawowa
Kupisiewicz C., Paradygmaty i wizje reform oświatowych, Warszawa .1985
Kupisiewicz C., Szkoła w XX wieku: kierunki i próby przebudowy, Warszawa 2006
Milerski B., Śliwerski B. Leksykon PWN „Pedagogika”, Warszawa 2000
Różycka E. (red. prow.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku Warszawa 2003 (t.1 ),200 ( t. 7)
Unowocześnienie systemu dydaktycznego E. Fleming
Literatura uzupełniająca
Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Helena Kardasz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 22-06-2017 20:14)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.