SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Alternatywne koncepcje edukacji - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Alternatywne koncepcje edukacji
Kod przedmiotu 05.9-WA-SWP-AKED-S16
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Sztuki wizualne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Katarzyna Giedrojec
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

 Zapoznanie studentów z alternatywnymi formami edukacji ukierunkowanej na rozwój osobowości, kreatywnego myślenia oraz umiejętne wykorzystywanie wiedzy w praktyce.

Wymagania wstępne

Brak wymagań wstępnych.

Zakres tematyczny

  1. Student zapoznaje się z pojęciem Edukacji Alternatywnej
  2. Student  poznaje Istotę i założenia Edukacji Alternatywnej
  3. Student potrafi zastosować założenia ogólne szkolnictwa alternatywnego
  4. Student przedstawia charakterystykę wybranych koncepcji alternatywnych
  • koncepcja Celestyna Freineta
  • pedagogika Rudolfa Steinera
  • system Marii Montessori
  • koncepcje Janusza Korczaka
  • pedagogika waldorfska

5. Student potrafi poprowadzić warsztat praktyczny i skonstruować konspekt wykorzystujący jedną z metod przedstawionych koncepcji alternatywnych.

Metody kształcenia

  • pogadanka
  • prezentacja multimedialna
  • metoda sytuacyjna
  • metoda projektów
  • burza mózgów
  • gry i zabawy dydaktyczne
  • ćwiczenia praktyczne

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

  • aktywne uczestnictwo w zajęciach
  • systematyczna praca nad realizacją wyznaczonych zadań
  • pisemne podsumowanie zajęć

Literatura podstawowa

  1. Kupisiewicz C., Paradygmaty i wizje reform oświatowych, Warszawa .1985
  2. Kupisiewicz C., Szkoła w XX wieku: kierunki i próby przebudowy, Warszawa 2006
  3. Milerski B., Śliwerski B. Leksykon PWN „Pedagogika”, Warszawa 2000
  4. Różycka E. (red. prow.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku Warszawa 2003 (t.1 ),200 ( t. 7)
  5. Unowocześnienie systemu dydaktycznego E. Fleming

Literatura uzupełniająca

  1. Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Helena Kardasz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 22-06-2017 20:14)