SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Fotografia cyfrowa - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Fotografia cyfrowa
Kod przedmiotu 03.4-WA-SWP-FCYFR-S16
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Sztuki wizualne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Katarzyna Dziuba
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 45 3 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

  1. Głównym celem przedmiotu  jest zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności wykorzystywania fotografii cyfrowej w obszarze sztuki.
  2. Fotografia cyfrowa jako baza, na której mogą być prezentowane różne  koncepcje twórcze, różne sposoby widzenia i obrazowania rzeczywistości.
  3. Rozwinięcie, poszerzenie i doskonalenie cyfrowego warsztatu tworzenia i obróbki obrazu (bitmapowe programy graficzne).
  4. Uzyskanie umiejętności posługiwania się  technikami i technologiami cyfrowymi w tworzeniu oryginalnego języka wypowiedzi artystycznej na bazie fotografii.
  5. Zasadne wykorzystanie charakterystycznych cech  języka cyfrowego w konkretnych realizacjach odpowiadających założeniem idei artystycznej.
  6. Poszerzenie własnego języka wypowiedzi artystycznej oraz świadomości plastycznej i indywidualnej kreatywności.

 

Wymagania wstępne

Zaliczenie pierwszego semestru - Fotografia cyfrowa.

Stopień zaawansowania i doświadczenia w realizacji prac z zakresu fotografii cyfrowej i innych technik tworzenia i cyfrowego przetwarzania obrazów w stopniu co najmniej ponad podstawowym.

Zakres tematyczny

Tematy i ćwiczenia uwzględniające:

  • szeroki zakres zaawansowanego procesu cyfrowej obróbki i przetwarzania obrazu,
  • kreatywne eksperymentowanie z obrazem cyfrowym,
  • cyfrowy obraz fotograficzny - różnorodność jego form, funkcji i zastosowań (łączenie różnych typów fotograficznego obrazowania cyfrowego),
  • cyfrowy błąd technologiczny jako świadoma artystyczna kreacja,
  • proces przygotowania pliku do druku wielkoformatowego, metody druku cyfrowego, papiery i inne podłoża stosowane w artystycznym druku cyfrowym, druk finalny i druk próbny uwzględniający metody eksperymentalne

 

Metody kształcenia

Ćwiczenia realizowane są w oparciu o konsultacje - korekty mające charakter dyskusji oraz wykładów czy warsztatów.

Student realizuje konkretne tematy - projekty (jako spójny ideowo zestaw prac fotograficznych) i na bieżąco przedstawia je do korekty.

Ostatecznym etapem jest fizyczna realizacja zadanych lub indywidualnie zaproponowanych przez studenta tematów w postaci wydruków w tym wydruków wielkoformatowych.

 W zależności od idei procesu realizacji dopuszczalne są też inne formy prezentacji, np., obiekt, instalacja, projekcja.

Obowiązkowe przeglądy śródsemestralne i końcoworoczne.

Najlepsze prace biorą udział w wystawie końcoworocznej, konkursach i wystawach zewnętrznych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ostateczna ocena pracy studenta (zaliczenie z oceną)  odbywa się na podstawie finalnej realizacji obowiązujących w danym semestrze tematów jako spójnego cyklu prac w formie wydruków wielkoformatowych, projekcji, instalacji, obiektów lub innych eksperymentalnych technik.

Na finalną ocenę składają się:

  • obecność i aktywność na zajęciach,
  • stopień zaangażowania i postępy w realizacji zadań - projektów,
  • oryginalność założeń i  rozwiązań artystycznych i formalnych,
  • twórcze podejście do realizowanych tematów,
  • umiejętność wyciągania wniosków i podejmowania decyzji,
  • opanowanie warsztatu i technik realizacyjnych

Skala ocen: od 2 do  5

Literatura podstawowa

  1. Wydawnictwa z zakresu szeroko rozumianej fotografii ze szczególnym uwzględnieniem artystycznej fotografii cyfrowej, artystycznej grafiki cyfrowej i innych form wypowiedzi artystycznej bazującej na fotografii. 
  2. Obowiązkowa obecność na ważnych krajowych i międzynarodowych wystawach i przeglądach fotograficznych i graficznych oraz orientacja w bieżących wydarzeniach artystycznych.
  3. Katalogi z wystaw, konkursów i przeglądów fotografii i artystycznej grafiki cyfrowej min.:
  • Międzynarodowe Biennale Grafiki Cyfrowej – Gdynia 2008, 2010, 2012, 2014
  • 5 -9 Biennale Grafiki Studenckiej – Poznań 2007, 2009, 2011, 2013, 2015
  • ARSGRAFIA – PrintArt 2009, Międzynarodowe Triennale PrintArt Kraków - Katowice 2009, wydawca ASP w Katowicach
  • 7 - 8 Triennale Grafiki Polskiej, Katowice 2009 I 2012, BWA Katowice
  • 9 Triennale Grafiki Polskiej, Katowice 2015, Muzeum Śląskie w Katowicach, Katowice
  • Grand Prix Młodej Grafiki Polskiej- Kraków 2006, 2009, 2012
  • Międzynarodowe Triennale Grafiki – Kraków 2006, 2009, 2012, 2015
  • Kolor w Grafice Toruń 2003, 2006, 2009, 2012, 2015 Galeria Sztuki Wozownia

4. Podręczniki do programów graficznych, min.:

  • Adobe Photoshop CS6/CS6 PL. Oficjalny podręcznik Autor: Adobe Creative Team, Helion 2013
  • Adobe  Photoshop CS5/CSP PL , Helion, 2011
  • Po prostu Photoshop CS5/CSP PL, Helion 2011, Elaine Weinmann, Peter Lourekas, Helion 2011

Literatura uzupełniająca

  1. Fotografia cyfrowa : podręcznik / Tom Ang ; [tł. Krzysztof Wojciechowski]. - Wyd. nowe zm. - Warszawa : Wydawnictwo Arkady, 2014;
  2. Fotografia cyfrowa : kompendium / Ian Farrell ; [tł. Krzysztof Wojciechowski]. - Warszawa : Wydawnictwo Arkady, 2014;
  3. Fotografia cyfrowa : praktyczny przewodnik / [tł. Maciej Jabłoński, Maciej Domagała]. - Warszawa : Buchmann - Grupa Wydawnicza Foksal, cop. 2013.
  4. Fotografia cyfrowa / Ben Long ; [tł. Alicja Szatkowska, Zbigniew Waśko]. - Wyd. 5. - Gliwice : Wydawnictwo Helion, cop. 2011;
  5. Fotografia cyfrowa : edycja zdjęć / Scott Kelby ; [tł. Piotr Cieślak]. - Wyd. 6. - Gliwice : Wydawnictwo Helion, cop. 2011;
  6. Kreatywna fotografia cyfrowa / Chris Gatcum ; tł. [z ang.] Janusz Myzik. - Warszawa : Wydaw. G+J RBA, cop. 2010;
  7. Inspiracje fotograficzne /Lee Frost ; Wydawnictwo Galaktyka, 2010
  8. Poza kadrem. Żyć fotografią, żyć z fotografii /David duChemin,  Wydawnictwo: Galaktyka, 2010
  9. Digital Camera Polska - magazyn fotograficzny - fotografia cyfrowa (miesięcznik), Wydawnictwo AVT, Warszawa
  10. www.digitalcamerapolska.pl
  11. Digita lPhotographer Polska - magazyn fotograficzny (miesięcznik),  Wydawnictwo AVT, Warszawa
  12. Foto Plus - magazyn artystyczny - magazyn fotograficzny, Wydawca PRINT STUDIO, Kobyłka 
  13. www.dfv.pl
  14. Photoshop praktyczny - kwartalnik, Wydawnictwo AVT, Warszawa
  15. www.avt.pl
  16. FORMAT pismo artystyczne,(kwartalnik),  wydawca ASP Wrocław www.format-net.pl
  17. ARLUK, pismo artystyczne,(kwartalnik),  wydawca Stowarzyszenie Kulturalne ARTES,  Poznań www.artluk.com
  18. ARTEON, magazyn o sztuce, wydawca Dom Wydawniczy ,, Kruszona" Sp. z o.o. Poznań www.arteon.pl
  19. 2+3D grafika plus produkt - Kwartalnik projektowy ( Ogólnopolski kwartalnik poświęcony grafice użytkowej, projektowaniu produktu oraz historii polskiego projektowania), wydawca 2+3D  Kraków www.2plus3d.pl/
  20. AUTOPORTRET - PISMO O DOBREJ PRZESTRZENI (kwartalnik), wydawca  Małopolski Instytut Kultury www.http://autoportret.pl/
  21. MOCAK forum - pismo o charakterze interdyscyplinarnymz zarówno na poziomie teorii sztuki, jak i praktyki artystycznej, wydawca- Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK https://mocak.pl/mocak-forum
  22. www.mocak.pl  Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK
  23. Fotografia: realność medium”, praca zbiorowa pod red. G. Dziamskiego, A. Kępińskiej, S. Wojneckiego, ASP Poznań, Poznań 2000
  24. Kluszczyński Ryszard W., „Obrazy na wolności”, Instytut Kultury, Warszawa 1998
  25. Manovich Lev, „Język nowych mediów”, Wyd. WaiP, Warszawa 2006
  26. Od fotografii do rzeczywistości wirtualnej”, praca zbiorowa pod red. M. Hopfinger, IBL PAN 1997
  27. Widzieć, myśleć, być. Technologie mediów”, opr. Andrzej Gwóźdź, Universitas, Kraków 2001

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Helena Kardasz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 22-06-2017 20:14)