Głównym celem przedmiotu jest zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności wykorzystywania fotografii cyfrowej w obszarze sztuki.
Fotografia cyfrowa jako baza, na której mogą być prezentowane różne koncepcje twórcze, różne sposoby widzenia i obrazowania rzeczywistości.
Rozwinięcie, poszerzenie i doskonalenie cyfrowego warsztatu tworzenia i obróbki obrazu (bitmapowe programy graficzne).
Uzyskanie umiejętności posługiwania się technikami i technologiami cyfrowymi w tworzeniu oryginalnego języka wypowiedzi artystycznej na bazie fotografii.
Zasadne wykorzystanie charakterystycznych cech języka cyfrowego w konkretnych realizacjach odpowiadających założeniem idei artystycznej.
Poszerzenie własnego języka wypowiedzi artystycznej oraz świadomości plastycznej i indywidualnej kreatywności.
Wymagania wstępne
Zaliczenie pierwszego semestru - Fotografia cyfrowa.
Stopień zaawansowania i doświadczenia w realizacji prac z zakresu fotografii cyfrowej i innych technik tworzenia i cyfrowego przetwarzania obrazów w stopniu co najmniej ponad podstawowym.
Zakres tematyczny
Tematy i ćwiczenia uwzględniające:
szeroki zakres zaawansowanego procesu cyfrowej obróbki i przetwarzania obrazu,
kreatywne eksperymentowanie z obrazem cyfrowym,
cyfrowy obraz fotograficzny - różnorodność jego form, funkcji i zastosowań (łączenie różnych typów fotograficznego obrazowania cyfrowego),
cyfrowy błąd technologiczny jako świadoma artystyczna kreacja,
proces przygotowania pliku do druku wielkoformatowego, metody druku cyfrowego, papiery i inne podłoża stosowane w artystycznym druku cyfrowym, druk finalny i druk próbny uwzględniający metody eksperymentalne
Metody kształcenia
Ćwiczenia realizowane są w oparciu o konsultacje - korekty mające charakter dyskusji oraz wykładów czy warsztatów.
Student realizuje konkretne tematy - projekty (jako spójny ideowo zestaw prac fotograficznych) i na bieżąco przedstawia je do korekty.
Ostatecznym etapem jest fizyczna realizacja zadanych lub indywidualnie zaproponowanych przez studenta tematów w postaci wydruków w tym wydruków wielkoformatowych.
W zależności od idei procesu realizacji dopuszczalne są też inne formy prezentacji, np., obiekt, instalacja, projekcja.
Obowiązkowe przeglądy śródsemestralne i końcoworoczne.
Najlepsze prace biorą udział w wystawie końcoworocznej, konkursach i wystawach zewnętrznych.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Ostateczna ocena pracy studenta (zaliczenie z oceną) odbywa się na podstawie finalnej realizacji obowiązujących w danym semestrze tematów jako spójnego cyklu prac w formie wydruków wielkoformatowych, projekcji, instalacji, obiektów lub innych eksperymentalnych technik.
Na finalną ocenę składają się:
obecność i aktywność na zajęciach,
stopień zaangażowania i postępy w realizacji zadań - projektów,
oryginalność założeń i rozwiązań artystycznych i formalnych,
twórcze podejście do realizowanych tematów,
umiejętność wyciągania wniosków i podejmowania decyzji,
opanowanie warsztatu i technik realizacyjnych
Skala ocen: od 2 do 5
Literatura podstawowa
Wydawnictwa z zakresu szeroko rozumianej fotografii ze szczególnym uwzględnieniem artystycznej fotografii cyfrowej, artystycznej grafiki cyfrowej i innych form wypowiedzi artystycznej bazującej na fotografii.
Obowiązkowa obecność na ważnych krajowych i międzynarodowych wystawach i przeglądach fotograficznych i graficznych oraz orientacja w bieżących wydarzeniach artystycznych.
Katalogi z wystaw, konkursów i przeglądów fotografii i artystycznej grafiki cyfrowej min.:
Photoshop praktyczny - kwartalnik, Wydawnictwo AVT, Warszawa
www.avt.pl
FORMAT pismo artystyczne,(kwartalnik), wydawca ASP Wrocław www.format-net.pl
ARLUK, pismo artystyczne,(kwartalnik), wydawca Stowarzyszenie Kulturalne ARTES, Poznań www.artluk.com
ARTEON, magazyn o sztuce, wydawca Dom Wydawniczy ,, Kruszona" Sp. z o.o. Poznań www.arteon.pl
2+3D grafika plus produkt - Kwartalnik projektowy ( Ogólnopolski kwartalnik poświęcony grafice użytkowej, projektowaniu produktu oraz historii polskiego projektowania), wydawca 2+3D Kraków www.2plus3d.pl/
AUTOPORTRET - PISMO O DOBREJ PRZESTRZENI (kwartalnik), wydawca Małopolski Instytut Kultury www.http://autoportret.pl/
MOCAK forum - pismo o charakterze interdyscyplinarnymz zarówno na poziomie teorii sztuki, jak i praktyki artystycznej, wydawca- Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK https://mocak.pl/mocak-forum
www.mocak.pl Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK
Fotografia: realność medium”, praca zbiorowa pod red. G. Dziamskiego, A. Kępińskiej, S. Wojneckiego, ASP Poznań, Poznań 2000
Kluszczyński Ryszard W., „Obrazy na wolności”, Instytut Kultury, Warszawa 1998
Manovich Lev, „Język nowych mediów”, Wyd. WaiP, Warszawa 2006
Od fotografii do rzeczywistości wirtualnej”, praca zbiorowa pod red. M. Hopfinger, IBL PAN 1997
Widzieć, myśleć, być. Technologie mediów”, opr. Andrzej Gwóźdź, Universitas, Kraków 2001
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Helena Kardasz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 22-06-2017 20:14)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.