SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Eksperyment w fotografii - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Eksperyment w fotografii
Kod przedmiotu 03.4-WA-DyrygP-03.4-S16
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Sztuki wizualne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. Wiesław Hudon
  • dr hab. Helena Kardasz, prof. UZ
  • dr Marek Lalko
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Fotografia i film eksperymentalny w sztukach wizualnych. Udział grupy studentów w pracowni artystycznej mającej za cel przygotowanie obrazów do wystawy retrospektywnej. Tematem będzie rekonstrukcja zaginionego filmu i fotografii z lat 1973-1974.

Wymagania wstępne

Pracom rekonstrukcyjnym towarzyszyć będzie refleksja teoretyczna na temat trwania, inspirowana jak w przeszłości filozofią H.Bergsona. Będzie to próba odtworzenia procesu twórczego oraz jego asymilacji w proces twórczy aktualny.

Zakres tematyczny

Poruszane wątki:

  • Natura trwania rzeczywistości w obrazie.
  • Następstwo obrazów w percepcji wizualnej.
  • Wizualizacje czasu w sztuce.

Metody kształcenia

Udział studentów we wszystkich etapach rekonstrukcji. Uczestnictwo w wernisażu. Próby rozwiązań osobistych studentów. Ciągły proces refleksji teoretycznej w oparciu o dzieło H. Bergsona oraz książkę Hansa Richtera.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Udział w zajęciach. Wykonanie pracy zaliczeniowej.

Literatura podstawowa

  1. Bergson Henri, O bezpośrednich danych świadomości, Materia i pamięć, Ewolucja twórcza, Dwa źródła moralności i religii
  2. Richter Hans, Dadaizm - sztuka i anty-sztuka, Warszawa 1983
  3. Richter Hans [w:] Zbigniew Pitera, Leksykon reżyserów filmowych, Warszawa 1978, s. 159

Literatura uzupełniająca

 

 

  1. Kluszczyński Ryszard W., Film, wideo, multimedia. Sztuka ruchomego obrazu w erze elektronicznej, Instytut Kultury, Warszawa 1999
  2. Kluszczyński Ryszard W., Obrazy na wolności. Studia z historii sztuk medialnych w Polsce., Instytut Kultury, Warszawa 1998
  3. Widzieć, myśleć, być. Technologie mediów”, opr. Andrzej Gwóźdź, Universitas, Kraków 2001

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Helena Kardasz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 22-06-2017 20:14)