SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy Big-Bandu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy Big-Bandu
Kod przedmiotu 03.2-WA-JiMEP-PBB-Ć-S14_pNadGenPKXEB
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Jazz i muzyka estradowa
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. Jerzy Szymaniuk
  • dr Bartosz Pernal
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 45 3 - - Zaliczenie 

Cel przedmiotu

[1] Kształtowanie umiejętności pracy z dużym zespołem instrumentalnym posiadającym sekcje trąbek, puzonów, saksofonów i rytmiczną (gra oraz prowadzenie dużego zespołu instrumentalnego). [2] Doskonalenie warsztatu instrumentalnego w kontekście elementów muzyki jazzowej. Kształtowanie umiejętności gry a’vista. [3] Poznanie repertuaru o zróżnicowanej stylistyce: instrumentalnego oraz przeznaczonego na głos solowy - wokal z orkiestrą. [4] Stworzenie możliwości praktycznych prób dla produkcji kompozytorskich i aranżerskich. [5] Nabycie umiejętności współpracy orkiestry z solistą.

Wymagania wstępne

Zaliczenie trzeciego semestru z przedmiotu Podstawy big bandu

Zakres tematyczny

Zakres przedmiotu i jego realizacja związana jest z rozwojem umiejętności praktycznych w kontekście gry zespołowej. Program obejmuje podstawowe problemy wykonawcze dotyczące orkiestr jazzowych: [1] Interpretacja wykonawcza poszczególnych utworów w kontekście stylu. [2] Rozwijanie poszczególnych elementów gry: rytmika, artykulacja, brzmienie, intonacja, biegłość techniczna, stylistyka, harmonia. [3] Kształtowanie umiejętności operowania różnorodną artykulacją i dynamiką w partiach tutti, background, solli. [4] Kształtowanie i wyrównanie brzmienia poszczególnych sekcji big bandu. [5] Podstawowe zagadnienia dotyczące pulsacji (swingowania); analiza podziału grup ósemkowych w kontekście stosowania różnych rodzajów swingu jak np. triola lub ósemka z kropką. [6] Doskonalenie umiejętności improwizacji w oparciu o harmonię poszczególnych utworów, operowanie formą „open” w partiach improwizacyjnych. [7] Stosowanie typowych dla instrumentów dętych środków sonorystycznych i wyrazowych takich jak shake, glissanda, growl, sub tones. [8] Operowanie barwą instrumentów w różnorodnych rejestrach i tempach. [9] Kształtowanie umiejętności gry a’vista.

 

Repertuar obejmuje kompozycje i aranżacje między innymi autorów:

Sammy Nestico, Billy Strayhorn, Michał Urbaniak, Jerzy Szymaniuk, Christof Griese, Bob Mintzer, Peter Herbolzheimer, Bob Brookmyer, Lennie Niehaus, Dave Barduhn, J. La Barbera, Mike Pendowski, Frank Foster, Sam Jones, Horace Silver, Lester Young, Krzysztof Komeda, Bob Mintzer, Bartosz Pernal.

Metody kształcenia

Praca w dużej grupie – całość orkiestry

Praca w małych grupach – poszczególnych sekcjach big bandu

Praca z wokalistami

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie na podstawie weryfikacji umiejętności w zakresie:

  • znajomości partii instrumentalnych wszystkich utworów realizowanych podczas zajęć w danym semestrze
  • właściwej realizacji poszczególnych głosów w aspekcie problemów wykonawczych (solista, sekcja, orkiestra)
  • uczestnictwa w zajęciach
  • udziału w koncercie lub innych planowanych projektach artystycznych.

Literatura podstawowa

  1. George Wiskirchen: Developmental techniques for the jazz ensemble musicians , Berklee press publication 1961

  2. Discovery jazz collection, 15 selections for developing jazz ensembles/ Hal Leonard Corporation

  3. Kuzmich John jr., Bash Lee, Instrumental jazz instruction, Parker Publishing Company, inc. West Nyack, New York 1984

  4. Sammy Nestico: The professional arranger, Fenwood Music Co., Inc. 1993

  5. Wybrane aranżacje

Literatura uzupełniająca

1. Andy Jaffe: Jazz Harmony, Advance Music 1996

2. Olszewski Wojciech, Amerykański system notacji funkcji harmonicznych, cz. 1, „Muzyk” nr 4, Warszawa 1994

3. Olszewski Wojciech, Amerykański system notacji funkcji harmonicznych, cz. 2, „Muzyk” nr 5, Warszawa 1994

4. Viera Joe, Elementy jazzu, PWM, Kraków 1978

Uwagi


Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Jerzy Szymaniuk (ostatnia modyfikacja: 29-04-2017 10:48)