SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Fortepian - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Fortepian
Kod przedmiotu 03.2-WA-EASMP-FOR-Ć-S14_pNadGenP1E2O
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ryszard Zimnicki
  • prof. dr hab. Dorota Frąckowiak Kapała
  • dr hab. Karol Schmidt
  • mgr Danuta Ługowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

  • rozwijanie umiejętności instrumentalnych, wrażliwości artystycznej i wiedzy metodycznej potrzebnych do samodzielnego opanowywania zróżnicowanego stylistycznie repertuaru fortepianowego i kameralistyki fortepianowej (realizacja partii fortepianu towarzyszącego)
  • poznanie możliwie szerokiego repertuaru -adekwatnego do możliwości wykonawczych i specyfiki percepcji różnych słuchaczy- przydatnego w przyszłej pracy zawodowej animatora, popularyzatora muzyki - w szkolnictwie i placówkach kultury
  • rozwijanie umiejętności czytania a vista

Wymagania wstępne

Zaliczenie semestru 1

Zakres tematyczny

Fortepian  semestr 2

-  utrwalanie cech prawidłowej postawy –rola ułożenia ciała, zawieszenia rąk, oddychania

- kształtowanie aparatu gry, pogłębianie poczucia swobody i elastyczności 

- gamy i pasaże w szybszych tempach w celu rozwoju biegłości motorycznej i aplikaturowej

- prosta faktura polifoniczna i polifonizująca –rozwijanie słyszenia linearnego i niezależności rąk

-  zasady ćwiczenia – ogólne / wyrabianie systematyczności, higieny pracy/- szczegółowe / koncentracja, utrwalanie niewielkich fragmentów, zapamiętywanie potknięć i błędów/. Tworzenie własnych wprawek dla pokonania doraźnych problemów oraz umiejętność ich  trafnego doboru i stosowania w pracy nad utworami.

- kryteria stylowości /wiedza dotycząca utworów z różnych epok, ze szczególnym uwzględnieniem utworów opracowywanych w semestrze/

- pogłębianie wiedzy i umiejętności związanych z pedalizacją / proste sposoby pedalizacji lewy i prawy pedał/ - rozwój samokontroli  słuchowej koniecznej do oceny własnej gry 

- gra a vista – zapoznanie z zasadami usprawniającymi  czytanie a vista i ich wdrażanie  przy czytaniu łatwych i  krótkich utworów fortepianowych 

- wprowadzenie prostych akompaniamentów /partii fortepianu towarzyszącego/i łatwych utworów na cztery ręce - praca nad elementarnymi zagadnieniami kameralistyki

- gra publiczna – prezentacja prostego i krótkiego utworu w warunkach zarysowujących problematykę gry na estradzie /prezentacja gry adresowana do małego grona studentów/ respektowanie i realizowanie poprawnych form zachowania.                          

REALIZACJA TREŚCI PROGRAMOWYCH UZALEŻNIONA JEST OD INDYWIDUALNYCH PREDYSPOZYCJI MUZYCZNYCH I UMIEJĘTNOŚCI PRAKTYCZNYCH STUDENTÓW!

 

 

 

      

 

 

Metody kształcenia

  • wyznaczanie zakresu materiału do samodzielnego przygotowania a następnie sprawdzenie i omówienie na zajęciach
  • pokaz prawidłowej realizacji problemów wykonawczych na przykładzie konkretnego utworu zestawiony z zademonstrowaniem niepoprawnych realizacji techniczno-muzycznych
  • wspólna gra na zajęciach z jednoczesnym proponowaniem konkretnych sposobów ćwiczenia i tworzeniem wprawek przydatnych do pokonania doraźnych problemów technicznych
  • praca indywidualna i dyskusja
  • aktywizacja studenta do gry publicznej 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Formą zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie z oceną. Jego podstawą jest systematyczne uczęszczanie na zajęcia [kontrola obecności], systematyczna praca, opanowanie repertuaru wyznaczonego na początku semestru. Weryfikacja efektów kształcenia  następuje na bieżąco /w semestrze/ podczas pracy nad utworami i wzbogacaniem umiejętności techniczno- muzycznych oraz na podstawie oceny jakości wykonania materiału zaliczeniowego.

Literatura podstawowa

         Etiudy – zbiory etiud  B. Bertiniego, V. Duvernoya, L.Schytte, H.Lemoina, H. Berensa,

               K. Czernego, St.Hellera, A. Loeschorna itp.

        Utwory polifoniczne – „Wybór utworów z XVII i XVIII w.”/ wyd. PWM /,

                J.S.Bach – „ Łatwe utwory”, „Drobne utwory”, „Małe preludia”,

               „Inwencje dwugłosowe", „Suity francuskie ” ; G.F.Haendel „Utwo-

                ry wybrane / wyd. PWM / itp.

      Formy klasyczne – wybory sonatin  -opr. Hoffmann-Rieger, S.Raube /wyd.PWM / ; W.A.Mozart –                   Sonatiny wiedeńskie , Sonaty ; J.Haydn-Sonaty, Drobne utwory /wyd. Peters/; 

          L. van Beethoven – Łatwe wariacje, Ronda, Sonatiny, Sonaty

     Utwory dowolne – Czytanki muzyczne  z I-IV / wyd.PWM /; R.Schumann, P.Czajkowski - Al-

            bum dla młodzieży; Łatwe utwory kompozytorów polskich – F.Chopina, K.Szy-

            manowskiego, J.Garści, W.Lutosławskiego, W.Kilara /wyd. PWM /, wybrane utwory F.Mendelssohna, S.Prokofiewa, D.Kabalewskiego, E.Griega, Fr.Schuberta .F.Chopina itp.

    Akompaniamenty : Utwory zaproponowane przez studentów, oraz akompaniamenty do  utworów z różnych epok na głos,   skrzypce, obój, fagot, flet, trąbkę, itp.,duety fortepianowe –na cztery ręce, dwa fortepiany

     PODANĄ LITERATURĘ NALEŻY TRAKTOWAĆ JAKO PRZYKŁADOWĄ!

Literatura uzupełniająca

A. Foldes ABC pianisty, PWM, Kraków ,1966

W. Chmielowska – Z zagadnień nauczania gry na fortepianie, PWM, Kraków,1971,

H. Neuhaus „Sztuka pianistyczna” PWM, Kraków 1970,

G. Sandor „O grze na fortepianie-gest, wyraz ,dźwięk” , PWN, Warszawa 1994

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 14-04-2017 09:03)