SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Historia muzyki - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Historia muzyki
Kod przedmiotu 03.2-WA-EASMP-HMU-Ć-S14_pNadGenHDUU9
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Rafał Ciesielski, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 - - Zaliczenie 

Cel przedmiotu

- zapoznanie studentów z podstawowym faktami i wiadomościami z zakresu historii muzyki w kontekście historii powszechnej i historii kultury

- zaznajomienie z twórczością muzyczną w perspektywie historycznej, z reprezentatywnymi dla poszczególnych epok kierunkami, stylami i dziełami muzycznymi,

- nabycie umiejętności rozpatrywania zjawisk w ramach ich wzajemnych oraz zewnętrznych wobec nich uwarunkowań i kontekstów

- pobudzanie i rozwijanie wrażliwości estetycznej,

- inspirowanie i przygotowanie do samodzielnego korzystania z wiedzy o muzyce i pogłębiania swej kompetencji w dziedzinie muzyki.

Wymagania wstępne

- II, III, IV semestr – zaliczony semestr poprzedni

Zakres tematyczny

Wykłady

ROMANTYZM

1. – 2. Romantyzm w muzyce – idee estetyczne, stylistyka, gatunki, twórcy

3. Symbole epoki – pieśń, liryka fortepianowa

4. Fryderyk Chopin

5. Idea muzyki programowej

6. Synteza wątków romantycznych – opera i dramat muzyczny

7. Kierunki narodowe w muzyce XIX i początku XX wieku

8. Stanisław Moniuszko. Muzyka polska II połowy XIX wieku.

9. Przemiany estetyczne i stylistyczne w muzyce II połowy wieku XIX

WIEK XX i WSPÓŁCZESNOŚĆ

10. - 11. Impresjonizm. Debussy. Ravel.

12. – 13. Awangardy muzyczne i pluralizm stylistyczny w muzyce I połowy XX wieku (Strawiński, „ Les Six”, Schönberg, Bartok, Prokofiew, Szostakowicz…)

14. - 15. Muzyka II połowy XX wieku (Varese, Nono, Boulez, Ligeti, Stockhausen, Messiaen…)

Ćwiczenia

1. - 2. Pieśń romantyczna: F.Schubert, Piękna młynarka

3. – 4. Romantyczna liryka fortepianowa: F.Chopin, Preludia

5. - 6. Muzyka programowa (wybrane przykłady)

7. - 9. Opera romantyczna: R.Wagner, Tannhäuser

10. Kolokwium (romantyzm)

11. – 12. Przełom impresjonizmu: C. Debussy, Preludia

13. – 14. Postawy estetyczne w muzyce XX i XXI stulecia - twórcy i dzieła (wybór)

15. Kolokwium (wiek i współczesność)

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, ćwiczenia, praca z dokumentem źródłowym (partytura, nagranie, artykuł)

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia – zaliczenie z oceną. Ocena semestralna wynika z ocen uzyskanych podczas zajęć oraz ocen z kolokwiów.

 

Literatura podstawowa

1. J. M. Chomiński, K. Wilkowska-Chomińska, Historia muzyki, cz. I i II

2. J. M. Chomiński, K. Wilkowska-Chomińska, Historia muzyki polskiej, cz. I i II

3. U. Michels, Atlas muzyki, cz. I, W-wa 2002, cz. II, W-wa 2003

4. D. Gwizdalanka, Historia muzyki, t.I-I Kraków 2 5 - 2011 \5. T. Zieliński, Style, kierunki i twórcy muzyki XX wieku

6. A. Schmidt, Historia jazzu, t. I-III

7. E. Fubini, Historia estetyki muzycznej, Warszawa 1998

8. R. D. Golianek, Muzyka programowa. Idea i interpretacja, Poznań 1998

9. M. Tomaszewski, Chopin. Człowiek, dzieło, rezonans, Kraków 1998

 

Literatura uzupełniająca

 

Encyklopedia Muzyczna PWM, Część biograficzna, red. E.Dziębowska, Kraków 1979-2012

J.M.Chomiński, K.Wilkowska-Chomińska, Formy muzyczne, t. I-V

S. Jarociński, Debussy a impresjonizm i symbolizm

K. Szymanowski, Fryderyk Chopin, Chopin, Fryderyka Chopina mit o duszy polskiej, w: Pisma, t. 1, Pisma muzyczne, red. S. Kisielewski, Kraków 1984

L. Polony, Polski kształt sporu o istotę muzyki, Kraków 1991

A. Einstein, Muzyka w epoce romantyzmu

M. Bristiger, Związki muzyki ze słowem, BRF/4, Kraków 1986

M.Tomaszewski, Od wyznania do wołania. Studia nad pieśnią romantyczną, Kraków 1997

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 14-04-2017 09:42)