SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Historia muzyki - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Historia muzyki
Kod przedmiotu 03.2-WA-EASMP-HMU-Ć-S14_pNadGenHDUU9
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Rafał Ciesielski, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 - - Egzamin

Cel przedmiotu

- zapoznanie studentów z podstawowym faktami i wiadomościami z zakresu historii muzyki w kontekście historii powszechnej i historii kultury

- zaznajomienie z twórczością muzyczną w perspektywie historycznej, z reprezentatywnymi dla poszczególnych epok kierunkami, stylami i dziełami muzycznymi,

- nabycie umiejętności rozpatrywania zjawisk w ramach ich wzajemnych oraz zewnętrznych wobec nich uwarunkowań i kontekstów

- pobudzanie i rozwijanie wrażliwości estetycznej,

- inspirowanie i przygotowanie do samodzielnego korzystania z wiedzy o muzyce i pogłębiania swej kompetencji w dziedzinie muzyki.

Wymagania wstępne

- II, III, IV semestr – zaliczony semestr poprzedni

Zakres tematyczny

Wykłady

MUZYKA POLSKA WIEKU XX I WSPÓŁCZESNOŚCI

1. - 2. Młoda Polska w muzyce. Karol Szymanowski.

3. - 5. Muzyka polska 1918-1939-1949-1956…

6. – 8. Muzyka polska w II połowie wieku XX i współczesności (Lutosławski, Penderecki, Górecki, Kilar, Szalonek, Szymański, Mykietyn…)

CHRONOLOGIA STYLISTYCZNA MUZYKI JAZZOWEJ

9. – 10 . Drogi do jazzu. Ragtime. Jazz nowoorleański. Dixieland.

11. Jazz jako wyznacznik amerykańskiej kultury muzycznej (swing)

12. – 13. Nowe propozycje – bebop, cool, free jazz...

14. Inspiracje jazzem: Gershwin, Ravel, Strawiński, Copland, Bernstein..., “Trzeci nurt”.

15. Musical – produkt amerykańskiej kultury muzycznej

Ćwiczenia

1. Symfonika Mieczysława Karłowicza

2. Z poglądów Karola Szymanowskiego

3. - 4. Muzyka polska: 1949…, 1956…

5. – 6. Awangarda i tradycja w muzyce polskiej XX wieku (K.Penderecki, Pasja wg św. Łukasza) 

7. Kolokwium (muzyka polska wieku i współczesności)

8. Z twórczości Witolda Lutosławskiego

9. – 10. Geneza muzyki jazzowej

11. – 12. Elementy formalne i stylistyczne muzyki jazzowej

13. - 14. Współczesna polistylistyka muzyki jazzowej (wybrane nurty i twórcy). Inspiracje jazzem – inspiracje w jazzie

15. Kolokwium (muzyka jazzowa)

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, ćwiczenia, praca z dokumentem źródłowym (partytura, nagranie, artykuł)

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia – zaliczenie z oceną. Ocena semestralna wynika z ocen uzyskanych podczas zajęć oraz ocen z kolokwiów.

Wykład - egzamin: 1. część pisemna - test (zaliczenie na podstawie uzyskania 50% punktów+1 pkt. - ocena dst.), 2. część ustna (po zaliczeniu części pisemnej). 

Literatura podstawowa

1. J. M. Chomiński, K. Wilkowska-Chomińska, Historia muzyki, cz. I i II

2. J. M. Chomiński, K. Wilkowska-Chomińska, Historia muzyki polskiej, cz. I i II

3. U. Michels, Atlas muzyki, cz. I, W-wa 2002, cz. II, W-wa 2003

4. D. Gwizdalanka, Historia muzyki, t.I-I Kraków 2 5 - 2011 \5. T. Zieliński, Style, kierunki i twórcy muzyki XX wieku

6. A. Schmidt, Historia jazzu, t. I-III

7. E. Fubini, Historia estetyki muzycznej, Warszawa 1998

8. R. D. Golianek, Muzyka programowa. Idea i interpretacja, Poznań 1998

9. M. Tomaszewski, Chopin. Człowiek, dzieło, rezonans, Kraków 1998

 

Literatura uzupełniająca

Z. Helman, Neoklasycyzm w muzyce polskiej XX wieku, Kraków 1988 

A. Chłopecki, Pasja jako znak, „Ruch Muzyczny” 1975/4

R. Chłopicka, Tradycja gatunkowa w Pasji..., Spotkania muz. w Baranowie, 1977

L. Polony, Poetyka muzyczna Mieczysława Karłowicza, Kraków 1984

K. Szymanowski, Wychowawcza rola kultury muzycznej w społeczeństwie, Warszawa 1984

K. Szymanowski, Fryderyk Chopin, Chopin, Fryderyka Chopina mit o duszy polskiej, w: Pisma, t. 1, Pisma muzyczne, red. S. Kisielewski, Kraków 1984

L. Polony, Powikłania ideologii estetycznej w powojennym pięćdziesięcioleciu, w: Muzyka polska 1945-95, Kraków 1996

K.Baculewski, Polska twórczość kompozytorska 1945-1984, Kraków 1986

L. Polony, Polski kształt sporu o istotę muzyki, Kraków 1991

Encyklopedia Muzyczna PWM, Część biograficzna, red. E.Dziębowska, Kraków 1979-2012

J.M.Chomiński, K.Wilkowska-Chomińska, Formy muzyczne, t. I-V

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 14-04-2017 10:09)