SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Kształcenie słuchu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Kształcenie słuchu
Kod przedmiotu 03.2-WA-EASMP-KSL-Ć-S14_pNadGen9DKWX
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Katarzyna Kwiecień-Długosz, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

1.      Rozwój wrodzonych i nabytych dyspozycji słuchowych ukierunkowany na uzyskanie biegłości w operowaniu materiałem muzycznym: głosem i gestem (stukanie, klaskanie, taktowanie itp.).

2.      Rozwój wrodzonych i nabytych dyspozycji ukierunkowany na słuchowe rozpoznawanie i notowanie struktur muzycznych.

3.      Ćwiczenie pamięci muzycznej i wyobraźni.

4.      Rozwijanie wrażliwości na walory estetyczne utworu i jego poszczególnych elementów.

5.      Kształcenie umiejętności indywidualnego pokonywania problemów słuchowych

Wymagania wstępne

Pozytywnie zdany egzamin wstępny na studia oraz zaliczony II semestr studiów.

Zakres tematyczny

  1. Skale średniowieczne.
  2.  
  3. Czytanie nut głosem oraz realizacja gestem konstrukcji rytmicznych (3).
  4. Zapis struktur rytmicznych, melodycznych oraz melorytmicznych 1- i 2-głosowych.
  5. Dyktando pamięciowe 1-głosowe melodyczne.
  6. Uzupełnianie luk w tekście muzycznym i korekta błędów (1).
  7. Improwizacja kierowana rytmu i melodii (1).
  8. Śpiew jednogłosowy z drugim głosem konstrukcji, wykonywanym na fortepianie.
  9. Proste struktury atonalne.
  10. Wysokość dźwięku w odniesieniu do a1.
  11. Analiza słuchowo-wzrokowa i wykonanie głosem fragmentów partytur wokalnych (1).
  12. Elementy transpozycji.

Metody kształcenia

1.      Ćwiczenia słuchowe: pisemne (zapis symboliczny), ustne (odpowiedź) i głosowe (śpiew, recytacja) i gestowe (taktowanie, dyrygowanie, klaskanie, stukanie).

2.      Praca słuchowo-głosowa z materiałem dźwiękowym wykonywanym na fortepianie lub odtwarzanym z CD (na zajęciach).

3.      Praca samodzielna głosem i gestem – z tekstem muzycznym – podczas zajęć oraz w domu (ewentualne konsultacje).

4.      Dyktanda pamięciowe lub zapisywane symultanicznie, także w formie uzupełniania luk i korekty błędów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

1) W zakresie wiedzy i umiejętności:

-        testy i pisemne sprawdziany słuchowe w zakresie wiedzy i umiejętności rozpoznawania struktur muzycznych (próg 50% poprawnych odpowiedzi);

-        dyktanda w zakresie umiejętności operowania materiałem muzycznym i pamięcią muzyczną (próg 50% poprawnych odpowiedzi);

-        ćwiczenia a vista oceniane na bieżąco.

2) W zakresie umiejętności i kompetencji personalno-społecznych:

-        ćwiczenia głosowe i gestowe przygotowane samodzielnie w toku cotygodniowej pracy własnej i prezentowane indywidualnie, zaliczane na ocenę w czasie zajęć i/ lub konsultacji, w formie ponumerowanych zestawów.

Do zaliczeń i egzaminu jest dopuszczony student, który zrealizuje i zaliczy zadane zestawy ćwiczeń. Egzamin i zaliczenia ze stopniem mają formę testu słuchowego (próg 50% poprawnych odpowiedzi) oraz odpowiedzi ustnej (realizacji ćwiczeń solfeżowych).

Literatura podstawowa

J. K. Lasocki, Solfeż , cz. I, cz. II,  PWM, Kraków 1976 i późn.

M. Wacholc, Czytanie nut głosem, cz. 1, 2, PWM, Kraków 1992, 1994.

J. Dzielska, Materiały pomocnicze do kształcenia słuchu (1), PWM Kraków 1990 i późn.

M. Dziewulska i in., Materiały do kształcenia słuchu, PWM, Kraków 2009 i wcześń.

Literatura uzupełniająca

I. Targońska, Kształcenie pamięci muzycznej (dyktanda z CD), CEA Warszawa, 1991 i późn.

D. Dobrowolska-Marucha, Dyktanda muzyczne, Kraków 1994 i późn.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 14-04-2017 09:45)