SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Śpiew klasyczny / Śpiew estradowy - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Śpiew klasyczny / Śpiew estradowy
Kod przedmiotu 03.2-WA-EASMP-SKE-Ć-S14_pNadGenBKO1W
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. Bogumiła Tarasiewicz-Ciesielska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

W odniesieniu do śpiewu klasycznego: Przygotowanie studenta do pracy głosem. Opanowanie warsztatu niezbędnego do swobodnego poruszania się w muzyce wokalnej w oparciu o muzykę klasyczną.

W odniesieniu do śpiewu estradowego: Przygotowanie studenta do pracy głosem. Opanowanie warsztatu niezbędnego do swobodnego poruszania się w muzyce estradowej. Kształtowanie osobowości wokalisty estradowego.

Wymagania wstępne

Zaliczenie z przedmiotu: „Emisja głosu” lub „Emisja głosu dziecięcego”.

Zakres tematyczny

W odniesieniu do śpiewu klasycznego:

1. Przyswojenie zagadnień teoretycznych w podanym niżej zakresie: a) trema i sposoby jej opanowania, b) wokalna estetyka wykonawcza i jej historyczna zmienność.

2. Rozwijanie i usprawnianie techniki wokalnej pod względem skali, barwy, dynamiki, nośności, biegłości.

3. Praca nad oddechem.

4. Prawidłowe wykonanie w ciągu semestru poniższych utworów (minimum): a) G. Concone, Szkoła śpiewu op.9 – 3 ćwiczenia, b) N. Vaccai, Praktyczna metoda włoskiego śpiewu (lub zbiór ćwiczeń innego kompozytora) – 2 ćwiczenia, c) dwa utwory dowolne (aria, pieśń)

W odniesieniu do śpiewu estradowego:

1. Przyswojenie zagadnień teoretycznych w podanym niżej zakresie: a) trema i sposoby jej opanowania, b) wokalna estetyka wykonawcza i jej historyczna zmienność.

2. Rozwijanie i usprawnianie techniki wokalnej pod względem skali, barwy, dynamiki, nośności, biegłości.

3. Praca nad oddechem.

4. Wykorzystanie prawidłowej emisji w repertuarze rozrywkowym.

5. Kryteria doboru repertuaru.

6. Prawidłowe wykonanie w ciągu semestru poniższych utworów (minimum): a) standard jazzowy, song, musical, piosenka, piosenka aktorka, piosenka biesiadna – 4 utwory,  b) etiudy wokalne (wybór) - 3 utwory.

Metody kształcenia

Ćwiczenia, pokaz, praca z książką.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Aktywne uczestnictwo w zajęciach, poprawne zrealizowanie minimum repertuarowego. Udział w koncercie lub popisie studenckim.

Literatura podstawowa

W odniesieniu do śpiewu klasycznego:

  1. Sobierajska H., Uczymy się śpiewać, Warszawa 1972
  2. Sipowicz J., Ja i mój głos, 2009
  3. Tarasiewicz B. Mówię i śpiewam świadomie, Kraków 2003
  4. Tarasiewicz B., Potyczki z tremą. Koncert jako metoda aktywizowania pracy studenta, w: Media i metody wspomagające jakość kształcenia, red. K. Jankowski, B. Sitarska, C. Tkaczuk, Siedlce 2005

W odniesieniu do śpiewu estradowego:

  1. Sobierajska H., Uczymy się śpiewać, Warszawa 1972
  2. Sipowicz J., Ja i mój głos, 2009
  3. Tarasiewicz B. Mówię i śpiewam świadomie, Kraków 2003
  4. Tarasiewicz B., Potyczki z tremą. Koncert jako metoda aktywizowania pracy studenta, w: Media i metody wspomagające jakość kształcenia, red. K. Jankowski, B. Sitarska, C. Tkaczuk, Siedlce 2005
  5. The New Jazz Real Books – Jazz Classics Choice Standards, Pop-Fusion Classics for all instrumentalists and vocalists (vol. 1-3)
  6. Songs, G. Gershwin, New York 1982
  7. Oh, Freedom, Spirituals-Work und Protestsongs, ed. Hans-Jurgen Taube, Berlin1982,
  8. Zagraj to sam, 1993-2012 

Literatura uzupełniająca

  1. Martienssen-Lohmann F., Kształcenie głosu śpiewaka, Kraków 1953
  2. Bregy E., Elementy techniki wokalnej, Warszawa 1974

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 14-04-2017 09:54)