SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Dydaktyka szczegółowa - metodyka nauczania muzyki w II etapie edukacyjnym - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Dydaktyka szczegółowa - metodyka nauczania muzyki w II etapie edukacyjnym
Kod przedmiotu 03.2-WA-EASMP-DSM2-Ć-S14_pNadGen25BN7
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anna Łuczak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przygotowanie teoretyczno – praktyczne do wykonywania zawodu nauczyciela w II etapie edukacyjnym (klasy IV – VI szkoły podstawowej).

Planowanie pracy w klasie do zajęć muzycznych różnego typu.

Rozwiązywanie problemów metodycznych w zależności od warunków uczenia – nauczania.

Rozwijanie uzdolnień muzycznych.

Kształtowanie umiejętności samodzielnego rozwiązywania problemów muzycznych.

Wymagania wstępne

Student posiada wiedzę z zakresu:

- psychodydaktyki i pedagogiki muzyki,

- zasad muzyki,

- harmonii,

- śpiewu,

- gry na instrumencie.

Zakres tematyczny

  • Zagadnienia dotyczące form i metod nauczania muzyki w klasach IV - VI.
  • Kryteria doboru repertuaru wokalnego dla młodzieży.
  •  Instrumenty stosowane w muzykowaniu.
  •  Realizacja ruchowa tematów rytmicznych oraz rytmów piosenek.
  •  Interpretacja ruchowa utworów instrumentalnych.
  •  Zabawy ze śpiewem i inscenizacje.
  • Tworzenie form.
  • Improwizowanie krótkich melodii z uwzględnieniem powtórzenia, zmiany i kontrast.
  • Kształtowanie form: ABA, Ronda, wariacji.
  • Słuchanie muzyki z młodzieżą 11 – 13-letnią – założenia programowe.
  •  Kształcenie wyobrażeń słuchowych.
  •  Polskie tańce narodowe.
  • Pieśni ludowe i patriotyczne.
  • Tematyczne i metodyczne planowanie lekcji.
  • Przykładowe plany i scenariusze zajęć dla klas IV, V, VI.
  • Zakres wiadomości i pojęć oraz metody ich odpowiedniego przekazu.
  • Zadania nauczyciela muzyki na poszczególnych poziomach nauczania.
  • Muzyczne opracowanie opowiadań i wierszy.

 

Metody kształcenia

  • Metoda analityczno – percepcyjna (głównie przy pracy nad piosenką lub utworem instrumentalnym.)
  • Metoda problemowo – odtwórcza (głównie podczas samodzielnej pracy na angażowaniu myślenia i inwencji muzycznej uczniów do rozwiązywania określonego problemu o charakterze twórczym).
  • Metoda problemowo – analityczna (ma ona zastosowanie głównie w nauce słuchania muzyki).
  • Metoda ekspozycji.
  • Metoda organizowania i rozwijania działalności muzycznej.
  • Klasyczna metoda problemowa i ekspresyjna.
  • Metoda praktycznego działania.

·      Elementy muzykoterapii w edukacji.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

  • Każda nieobecność (oprócz 1 dozwolonej) zaliczona na konsultacjach.
  • Zaliczone wszystkie prace semestralne: referat, projekt multimedialny, opracowanych 6 konspektów (po 2 do klasy 4, 5, 6), przygotowany rozkład materiału do klasy 4, 5, 6).
  • Posiadanie na każdych zajęciach materiałów metodycznych do ćwiczeń: podręcznik, przewodnik metodyczny, piosenka, cd z nagranym utworem do słuchania muzyki).
  • Kolokwium.

 

Literatura podstawowa

  1. E. Lipska, M. Przychodzińska, Drogi do muzyki, Warszawa 1999r.
  2. K. Bulla, Słuchanie muzyki, Warszawa 1971r.
  3. Z. Burowska, Słuchanie i tworzenie muzyki w szkole, Warszawa 1980r.
  4. Z. Ciechan, Nauczyciel i Twórczość muzyczna uczniów, Warszawa 1980r.
  5. R. Wawrowska, Muzyka i ruch, Warszawa 1988r.
  6. D. Malko, Zasady muzyki i kształcenie słuchu, Warszawa 1992r.
  7. B. Schaeffer, Dzieje muzyki, Warszawa 1983r.
  8. A. Metera, Muzykoterapia. Muzyka w medycynie i edukacji, Leszno 2002r.
  9. .R.Ławrowska, Uczeń i nauczyciel w edukacji muzycznej, Kraków 2003r.
  10. red.M.Zalewska – Pawlak, Sztuka wobec zakresów wolności człowieka liberalnego, Łódź 2009r.
  11. red.A.Michalski –Tożsamość pedagogiki muzyki, Gdańsk 2012r.

Literatura uzupełniająca

  1. E. Rogalski, Muzyka w pozaszkolnej edukacji estetycznej, Bydgoszcz 1992r.
  2. B. Gogol-Drożniakiewicz, Działalność społeczno – wychowawcza nauczycieli wychowania muzycznego w pracy pozalekcyjnej i pozaszkolnej, Bydgoszcz 1993r.
  3. K. Stasińska, Instrumentarium Orffa w szkole, Warszawa 1986r.
  4. A. Misior-Waś, T. Wójcik, Sztuka (plastyka, muzyka) program nauczania dla klas IV – VI, Kielce.
  5. red.A. Białkowski, Standarty edukacji kulturalnej, W-wa 2008r.
  6. B. Piotrowska, Muzykoterapia, Jelenia Góra 1998r.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 14-04-2017 10:39)