SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Praktyka w zakresie nauczania muzyki w II etapie edukacyjnym - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Praktyka w zakresie nauczania muzyki w II etapie edukacyjnym
Kod przedmiotu 05.1-WA-EASMP-PRM2-Ć-S14_pNadGenL3D9Y
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anna Łuczak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem praktyki jest:

  • formowanie stylu pracy nauczycielskiej,
  • kształcenie właściwych umiejętności i nawyków,
  • wdrażanie do samodzielnego stosowania zdobytej wiedzy.
  • udział w całokształcie życia szkoły ze szczególnym uwzględnieniem nauczania przedmiotu „muzyka” w klasach IV - VI,
  • przygotowanie do realizacji różnorodnych form działalności muzycznej na terenie szkoły i środowiska.

W trakcie praktyki następuje kształtowanie kompetencji dydaktycznych przez zapoznanie się ze specyfiką szkoły, w której praktyka jest odbywana. W szczególności – poznanie realizowanych przez nią zadań dydaktycznych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, pracowników, uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzonej dokumentacji.

 

Wymagania wstępne

Niezbędna jest znajomość z zakresu:

  • psychologii rozwojowej,
  • psychologii poznawczej,
  • psychodydaktyki muzyki,
  • pedagogiki muzyki,
  • wiadomości i umiejętności muzycznych na poziomie ukończonej szkoły muzycznej I stopnia.

Zakres tematyczny

PRZYKŁADOWA TEMATYKA:

1.     Rytmy i melodie.

2.     Gdzie szukać muzyki.

3.     Zabawy twórcze ze śpiewem.

4.     Akompaniament perkusyjny do piosenek.

5.     Forma ABA i ronda.

6.     Chorał gregoriański. Początek wielogłosowości.

7.     Muzyczne rozmowy.

8.     Wariacja rytmiczno – melodyczna na wybrany temat.

9.     Zróżnicowane środki wyrazu.

10.   Różnorodność polskich melodii ludowych.

11.   Muzyka ludowa w twórczości polskich kompozytorów.

12.   Inscenizacja na wybrany temat.

13.   J. S. Bach.

14.   Budowanie muzyki.

15.   Najwybitniejsi twórcy sonat.

16.   Triola i synkopa. Zapis i tworzenie.

17.   Konkurs piosenki.

18.   Kształcenie poczucia harmonii.

19.   Akustyczne podstawy muzyki.

20.   Klasycy wiedeńscy. W. A. Mozart.

21.   Gitara. Kształcenie poczucia dynamiki.

22.   Śpiewana poezja, przeboje z różnych lat.

23.   Polskie tańce narodowe.

24.   F. Chopin.

25.   Kształcenie poczucia tempa i rytmu.

26.   Muzyka symbolicznym językiem uczuć i myśli.

27.   St. Moniuszko. Opera znana i nie znana.

28.   Muzyka programowa.

29.   Taniec neapolitański z baletu „Jezioro łabędzie” P. Czajkowskiego.

30.   Teatr muzyczny, operetka, musicale.

Metody kształcenia

  • Metoda analityczno – percepcyjna (głównie podczas pracy nad piosenką lub utworem instrumentalnym).
  • Metoda problemowo – odtwórcza (problemowy charakter metody dotyczy zagadnień muzycznych do samodzielnego rozwiązywania przez uczniów).
  • Metoda problemowo – analityczna (ma głównie zastosowanie w nauce słuchania muzyki).
  • Metody podające (opis, opowiadanie, wyjaśnienie).
  • Metody poszukujące (pogadanka heurystyczna, zabawy, gry).
  • Metody waloryzacyjne (inscenizacja, teatrzyk).
  •  Elementy muzykoterapii w edukacji.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

  • Przygotowanie konspektów lekcji i projektów multimedialnych.
  • Przeprowadzenie lekcji muzyki w wyznaczonych klasach (IV, V, VI) w szkole ćwiczeń.
  • Omówienie na konsultacjach zrealizowanego materiału w szkole (ocena, uwagi, spostrzeżenia, wnioski).
  • Organizowanie i przygotowanie (łącznie z oprawą muzyczną) uroczystości i przedstawień szkolnych, przedstawień edukacyjnych,bali, konkursów, itp.

 

Literatura podstawowa

1.       E. Lipska, M. Przychodzińska, Drogi do muzyki, Warszawa 1999r.

2.       K. Bulla, Słuchanie muzyki, Warszawa 1971r.

3.       Z. Burowska, Słuchanie i tworzenie muzyki w szkole, Warszawa 1980r.

4.       Z. Ciechan, Nauczyciel i Twórczość muzyczna uczniów, Warszawa 1980r.

5.       R. Wawrowska, Muzyka i ruch, Warszawa 1988r.

6.       D. Malko, Zasady muzyki i kształcenie słuchu, Warszawa 1992r.

7.       B. Schaeffer, Dzieje muzyki, Warszawa 1983r.

8.       A. Metera, Muzykoterapia. Muzyka w medycynie i edukacji, Leszno 2002r.

9.       Red. I. Chyła - Szypułowa, STUDIA ARTYSTYCZNE Akademii Świętokrzyskiej, Wieloaspektowy wymiar sztuki wzbogacający humanistyczne treści edukacyjne, Kielce 2007.

Literatura uzupełniająca

1.       E. Rogalski, Muzyka w pozaszkolnej edukacji estetycznej, Bydgoszcz 1992r.

2.       B. Gogol-Drożniakiewicz, Działalność społeczno – wychowawcza nauczycieli wychowania muzycznego w pracy pozalekcyjnej i pozaszkolnej, Bydgoszcz 1993r.

3.       K. Stasińska, Instrumentarium Orffa w szkole, Warszawa 1986r.

4.       A. Misior-Waś, T. Wójcik, Sztuka (plastyka, muzyka) program nauczania dla klas IV – VI, Kielce 2000r.

5.       P. Cylulko, Muzykoterapia w rehabilitacji ruchowej, Warszawa 1998r.

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 14-04-2017 10:47)