SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Specjalistyczna literatura muzyczna |
Kod przedmiotu | 03.2-WA-EASMD-SLM-Ć-S14_pNadGen8RNOC |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra sztuki |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest wprowadzenie w zakres tej literatury muzycznej, która ukształtowała idiomatykę dyskursów muzyki filmowej w poszczególnych gatunkach filmu oraz w poszczególnych tradycjach narodowych. Ujęcie to zdaje się szczególnie ważne z punktu widzenia szeroko pojętej edukacji muzycznej ze względu na ogromna popularność filmu i muzyki filmowej wśród szerokich rzesz społeczeństwa. Daje to możność wykształcenia cennego instrumentu w działalności edukacyjnej: dojście do tzw muzyki poważnej poprzez skojarzenia z filmem.
Przyjęcie na studia II stopnia i zaliczenie I roku studiów.
8. Cl Debussy – Popołudnie fauna, M.Ravel – Lever du Jour z baletu Dafnis i Chloe – narodziny idiomu muzyki natury oraz mitologii greckiej z naturą związanej
9. G. Puccini – Tosca akt I , O. Respighi, Pinie Rzymskie – wpływ na kształtowanie się włoskiej muz. filmowej oraz – w drugim przypadku – na Hollywoodzkie ujęcia filmów historyczno-kostiumowych na temat starożytnego Rzymu
10 R. Vaughan Williams – A London Symphony – kształtowanie się idiomu angielskiej muzyki filmowej
11.M.Karłowicz, Odwieczne pieśni, Stanisław i Anna Oświecimowie, W. Kilar Kościelec 1909 – wpływ na oblicze polskiej muzyki filmowej
12. D. Szostakowicz, VII Symfonia Leningradzka, S. Prokofiew, I Koncert fortepianowy, "Romeo i Julia" (fragmenty) – wpływ na kino radzieckie i rosyjskie
13. R.Addinsell, Koncert Warszawski ( z filmu A dangerous Moonlight, 1941)
Wykład połączony z prezentacjami fragmentów poszczególnych kompozycji
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
J. Haraschin, Przewodnik koncertowy
B. Muchenberg, Pogadanki o muzyce cz. 2
Wielka Encyklopedia Muzyczna PWM
Ponadto: literatura stosowna do każdego z zagadnień szczegółowych
1. Jerzy Toeplitz, Historia sztuki filmowej, Warszawa 1969
Zmodyfikowane przez dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 14-04-2017 12:00)