SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Media i technologie komunikacyjne |
Kod przedmiotu | 06.9-WM-IBezp-P-32_15gen |
Wydział | Wydział Mechaniczny |
Kierunek | Inżynieria bezpieczeństwa |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Laboratorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z podstawami wspomagania procesu edukacyjnego nowymi mediami, ze współczesnymi technikami komputerowymi oraz technologią informacyjno-komunikacyjną.
Brak wymagań wstępnych.
Techniki multimedialne a projektowanie i konstruowanie środków edukacyjnych; media, mass media, multimedia, hipermedia, multimedialne materiały; projektowanie procesu edukacyjnego z zastosowaniem multimediów; multimedialna strategia nauczania.
Media i komunikowanie masowe a system społeczny (media a rozwój społeczno-gospodarczy; społeczeństwo: masowe, informacyjne, sieciowe, medialne). Komunikowanie uwzględniające współczesne techniki multimedialne (środki i formy komunikowania, modele procesu komunikowania).
Wspomaganie edukacji/pracy multimedialnymi środkami poznawczymi. Przegląd i porównanie oferty rynkowej: encyklopedie multimedialne, kasety wideo, pakiety edukayjne, programy internetowe, podręczniki multimedialne, zestawy do multimedialnego wspomagania doświadczeń, programy multimedialne, programy komputerowe.
Wykorzystanie komputerowego sprzętu i oprogramowania do tworzenia prezentacji multimedialnych. Wielomedialne materiały prezentacyjne – podstawowe cechy prezentacji, zalecenia dotyczące teksu i czcionek, barwy i dźwięku, animacji i wideo; wskazówki odnoszące się do prowadzenia pokazu. Tekst i grafika oraz film i dźwięk w prezentacjach multimedialnych. Grafika: rastrowa, wektorowa 2D, wektorowa 3D.
Zastosowanie technik hipertekstowych w edukacji/pracy. Nawigacja internetowa; prawidłowe wyszukiwanie i selekcja danych tekstowych, cyfrowych oraz multimedialnych; formy prezentacji danych; gromadzenie i archiwizacja danych tekstowych, liczbowych, graficznych oraz medialnych z wykorzystaniem technik internetowych; tworzenie prezentacji i stron WWW oraz kształtowanie poprawnego doboru parametrów elementów składowych.
Nowoczesne narzędzia technologii informacyjnej i komunikacyjnej podnoszące atrakcyjność i skuteczność procesu nauczania-uczenia się: tablica interaktywna; cyber biurko; e-lerning, itp.
Interaktywne źródła informacji i ich wykorzystanie w edukacji/pracy. Medioteka – centrum informacyjne. Warsztat informacyjny a edukacja medialna.
Przygotowanie i demonstracja prezentacji multimedialnej i/lub stron WWW przydatnych w realizacji treści programowych studiowanej specjalności (Projekt multimedialnej prezentacji przydatnej w realizacji treści programowych studiowanej specjalności. Projekt prezentacji i stron WWW przydatnych w realizacji treści programowych studiowanej specjalności).
Tematy do samodzielnego opracowania:
Wykorzystanie środowisk multimedialnych systemów operacyjnych – Windows XP/Vista.
Kompresja danych w nowoczesnej realizacji procesu edukacyjnego. Komunikacja internetowa wspomagająca wymianę informacji.
Wybrane techniczne środki nauczania – ich rola i zadania w procesie nauczania-uczenia się. Cyfrowy aparat fotograficzny, kamera cyfrowa, skaner, projektor multimedialny, komputer (komputerowe oprogramowanie, Internet), telewizja satelitarna.
Nowe trendy w komunikacji użytkownik-komputer. Ergonomia obsługi, interfejs użytkownika, wsparcie obsługi przez użytkowników z dysfunkcjami (rozwiązania sprzętowe i programowe).
Zajęcia laboratoryjne, ćwiczenia praktyczne, dyskusja problemowa.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie na ocenę laboratoriów odbywa się na podstawie ocenionych projektów i sprawdzianów. Wykład zaliczany jest w pisemnego sprawdzianu. Ocena wypadkowa ustalana jest na podstawie średniej z ocen z laboratoriów i wykładu z jednakową wagą.
Zmodyfikowane przez dr hab. Eunika Baron-Polańczyk, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 28-04-2017 09:28)