SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Po drugiej stronie tonalności - przedmiot ogólnouczelniany |
Kod przedmiotu | 03.2-WA-UZP-Tonal- 1w-S16 |
Wydział | Oferta ogólnouczelniana |
Kierunek | Oferta ogólnouczelniana |
Profil | - |
Rodzaj studiów | |
Semestr | semestr zimowy 2017/2018 |
Jednostka obsługująca przedmiot | Wydział Artystyczny |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 0 | 0 | Zaliczenie |
Zapoznanie studentów z wybranymi sylwetkami kompozytorów i zagadnieniami z zakresu muzyki XX i XXI wieku.
Wybór niniejszego przedmiotu ogólnouczelnianego przez studenta
1. Jak rozsadzono system dur-moll: wczesne początki wielkiej destrukcji (późny romantyzm: Wagner, Strauss).
2. Urzekający świat impresjonizmu (Satie, Debussy, Ravel, De Falla).
3. Neoklasycyzm - czy powrót do korzeni? (Bartòk, Strawiński, Prokofiew, Bacewicz, Hindemith, grupa sześciu).
4. Rytm - to jest to! (Strawiński, Bartòk, Varèse)
5. Równe prawa dla wszystkich dźwięków. Dodekafonia (Schönberg, Berg, Webern i in.).
6. Wielkie indywidualności XX wieku: Igor Strawiński.
7. Dodekafonia do kwadratu, czyli serializm (Messiaen, Boulez, Stockhausen).
8. Wielkie indywidualności XX wieku: Olivier Messiaen.
9. Barwa - to jest to! Sonoryzm (Ligeti, Xenakis, Lachenmann, Penderecki i druga awangarda) .
10. Muzyka jest wszędzie: John Cage.
11. Wielkie indywidualności XX wieku: Witold Lutosławski.
12. Mniej znaczy lepiej? Minimal music (Reich, Glass, Górecki, Kilar).
13. Półton to o wiele za dużo: muzyka mikrotonalna (Ives, Hába, Partch, Stockhausen i in.).
14. Dźwięk od podszewki: spektralizm (Scelsi, Grisey, Murail, Saariaho, IRCAM).
Wykład konwersatoryjny – z dyskusją.
Wykład z prezentacją multimedialną obejmującą materiały dźwiękowe, filmowe i fragmenty partytur.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunki zaliczenia: min. 50% obecności na wykładzie
B. Schaeffer, Mały informator muzyki XX wieku, PWM Kraków, 1987I. Lindstedt, Sonorystyka w twórczości kompozytorów polskich XX wieku, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2010Ch. B. Rae, Muzyka Lutosławskiego, PWN, Warszawa, 1996
C. Cox, D. Warner (red.), Kultura dźwięku, teksty o muzyce nowoczesnej, słowo / obraz terytoria, Gdańsk, 2010
T.A. Zieliński, Style, kierunki i twórcy muzyki XX wieku, Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, Warszawa, 1981
W. Rudziński, Muzyka naszego stulecia, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1995
E. Antokoletz, Muzyka XX wieku, Wydawnictwo POZKAL, Inowrocław, 2009
9. Wybrane numery czasopism Res Facta i Glissando oraz materiały dostępne w Internecie.
Zmodyfikowane przez mgr Renata Kubiak (ostatnia modyfikacja: 26-04-2017 09:24)