SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Po drugiej stronie tonalności - przedmiot ogólnouczelniany - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Po drugiej stronie tonalności - przedmiot ogólnouczelniany
Kod przedmiotu 03.2-WA-UZP-Tonal- 1w-S16
Wydział Oferta ogólnouczelniana
Kierunek Oferta ogólnouczelniana
Profil -
Rodzaj studiów
Semestr semestr zimowy 2017/2018
Jednostka obsługująca przedmiot Wydział Artystyczny
Informacje o przedmiocie
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Katarzyna Kwiecień-Długosz, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 0 0 Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z wybranymi sylwetkami kompozytorów i zagadnieniami z zakresu muzyki XX i XXI wieku.

Wymagania wstępne

Wybór niniejszego przedmiotu ogólnouczelnianego przez studenta

Zakres tematyczny

1. Jak rozsadzono system dur-moll: wczesne początki wielkiej destrukcji (późny romantyzm: Wagner, Strauss).  

2. Urzekający świat impresjonizmu (Satie, Debussy, Ravel, De Falla).

3. Neoklasycyzm - czy powrót do korzeni? (Bartòk, Strawiński, Prokofiew, Bacewicz, Hindemith, grupa sześciu).

4. Rytm - to jest to! (Strawiński, Bartòk, Varèse)

5. Równe prawa dla wszystkich dźwięków. Dodekafonia (Schönberg, Berg, Webern i in.).

6. Wielkie indywidualności XX wieku: Igor Strawiński.

7. Dodekafonia do kwadratu, czyli serializm (Messiaen, Boulez, Stockhausen).

8. Wielkie indywidualności XX wieku: Olivier Messiaen.

9. Barwa - to jest to! Sonoryzm (Ligeti, Xenakis, Lachenmann, Penderecki i druga awangarda) .

10. Muzyka jest wszędzie: John Cage.

11. Wielkie indywidualności XX wieku: Witold Lutosławski.

12. Mniej znaczy lepiej? Minimal music (Reich, Glass, Górecki, Kilar).

13. Półton to o wiele za dużo: muzyka mikrotonalna (Ives, Hába, Partch, Stockhausen i in.).

14. Dźwięk od podszewki: spektralizm (Scelsi, Grisey, Murail, Saariaho, IRCAM).

Metody kształcenia

Wykład konwersatoryjny – z dyskusją.

Wykład z prezentacją multimedialną obejmującą materiały dźwiękowe, filmowe i fragmenty partytur.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunki zaliczenia: min. 50% obecności na wykładzie

Literatura podstawowa

 B. Schaeffer, Mały informator muzyki XX wieku, PWM Kraków, 1987I. Lindstedt, Sonorystyka w twórczości kompozytorów polskich XX wieku, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2010Ch. B. Rae, Muzyka Lutosławskiego, PWN, Warszawa, 1996

 C. Cox, D. Warner (red.), Kultura dźwięku, teksty o muzyce nowoczesnej, słowo / obraz terytoria, Gdańsk, 2010

 T.A. Zieliński, Style, kierunki i twórcy muzyki XX wieku, Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, Warszawa, 1981

W. Rudziński, Muzyka naszego stulecia, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1995

 E. Antokoletz, Muzyka XX wieku, Wydawnictwo POZKAL, Inowrocław, 2009

 

Literatura uzupełniająca

  1. K. Stone, Music Notation in the Twentieth Century: A Practical Guidebook, New York, W. W. Norton, 1980
  2. Alex Ross, The rest is noise. Farrar, Straus and Giroux, Nowy Jork, 2007
  3. B. Schaeffer, Wstęp do kompozycji, PWM Kraków, 1976
  4. M. Szoka, George Crumb, Muzyka onirycznych wizji i magicznych formuł, Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, Łódź, 2011
  5. J. Luty, John Cage. Filozofia muzycznego przypadku, Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław, 2011
  6. D. Cichy (red.), seria: Nowa muzyka amerykańska, Nowa muzyka brytyjska, Nowa muzyka niemiecka, Korporacja Ha!art, Kraków, 2010
  7. J. Topolski, Widma i czasy. Muzyka Gérarda Griseya, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa, 2012
  8. J. Szerszenowicz, Inspiracje plastyczne w muzyce. Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, Łódź, 2012

    9.  Wybrane numery czasopism Res Facta i Glissando oraz materiały dostępne w Internecie.

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Renata Kubiak (ostatnia modyfikacja: 26-04-2017 09:24)