SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Społeczne problemy architektury (przedmiot o treściach społecznych) |
Kod przedmiotu | 06.4-WI-ArchD-SpołPr- 17 |
Wydział | Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska |
Kierunek | Architektura |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra inżyniera architekta |
Semestr rozpoczęcia | semestr letni 2017/2018 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
1.Celem w zakresie wiedzy jest zapoznanie studenta z wybranymi współczesnymi społecznymi problemami architektury w kontekście występujących w danej sytuacji czynników społecznych, geopolitycznych, ekonomicznych, ekologicznych itd.
2.Celem w zakresie umiejętności jest nauczenie studenta stosowania w praktyce zasad kształtowania przestrzeni w skali architektonicznej i urbanistycznej w celu ograniczenia występowania problemów społecznych wynikających z kultury projektowania przestrzeni, jak również umiejętności właściwej diagnozy problemów już istniejących i wypracowywania rozwiązań mających na celu ograniczenie ich występowania w przestrzeni zastanej.Jednocześnie celem jest uświadomienie studentom negatywnych skutków społecznych podejmowania niewłaściwych decyzji projektowych, niepopartych dogłębną analizą problemów występujących w danej przestrzeni, związanych z rzeczywistą działalnością użytkowników przestrzeni.
3.Celem w zakresie kompetencji personalnych i społecznych jest przygotowanie studenta do pracy w zespole i analizy wybranych aspektów funkcjonowania społeczności lokalnych, identyfikacji i wskazania obszarów wymagających interwencji. Przygotowanie i przeprowadzenie analiz, pozwalających na pogłębienie wiedzy na temat wybranego aspektu funkcjonowania społeczności lokalnych. Dodatkowym celem jest przygotowanie studenta do planowania działań mających poprawić sytuacje w oparciu o zebrane dane zastane i wywołane (przygotowanie rekomendacji).
Formalne: brak.
Nieformalne: brak.
Program wykładów:
Nowe problemy, nowi użytkownicy przestrzeni - człowiek i jego nie-pełnosprawności, zwierzęta w mieście, natura jako tworzywo architektoniczne i cel architektury. Przestrzeń dostępna dla wszystkich (niepełnosprawność, wykluczenie społeczne lub kulturowe różnorodność etniczna i religijna, gettoizacja, gendryfikacja, przestrzeń dla dzieci). Projektowanie uniwersalne w kształtowaniu przestrzeni publicznych, przestrzeni zamieszkania, terenów rekreacyjnych dostosowanych do potrzeb jak najszerszych grup społecznych. Rola partycypacji społecznej w przekształcaniu struktur miejskich, budowanie relacji społecznych poprzez działania architektoniczne. Nowe miasto (nowe idee, funkcje, struktura) - realizacja zasad Nowej Urbanistyki i jej wpływ na wygląd współczesnych miast, idea Cittaslow, Smart City, eco-village, agro-urbanistyka, Miasto Przyjazne Starzeniu Się itd. Architektura społeczeństwa informacyjnego - zombie urbanizm, hipster urbanizm, architektura pokolenia i-generation, radykalizm miejski, rola mobilności / elastyczności w architekturze. Architektura w ujęciu antropologicznym - podstawowe zagadnienia. Przestrzenne aspekty bezpieczeństwa / przestępczości, idea przestrzeni bezpiecznej.
Program ćwiczeń projektowych:
Zakres opracowań analitycznych obejmuje opracowanie w grupach analizy wybranego obszaru pod kątem występujących na danym i możliwych do zdiagnozowania społecznych problemów związanych z kształtowaniem i użytkowanie przestrzeni oraz zbadanie i uchwycenie elementów przestrzeni ukształtowanych i funkcjonujących prawidłowo w odniesieniu do danego aspektu:
Przedstawienie w formie schematów graficznych propozycji rozwiązania wybranych zagadnień skorelowanych z tematyką wykładów.
Opracowanie prezentacji dotyczącej wybranych zagadnień problemowych ilustrowanych przykładami krajowymi i światowymi o tematyce uzupełniającej i rozszerzającej wybrane kwestie omawiane na wykładach. Wygłaszane prezentacje stanowią dla studentów przyczynek do podjęcia dyskusji problemowej służącej pogłębieniu umiejętności analitycznej oceny jakości przestrzeni zbudowanej pod kątem diagnozy występujących problemów społecznych.
Metody podające: wykłady – przekaz konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny, informacyjny, prelekcja.
Metody poszukujące: ćwiczenia – metoda analityczna i projektowa, studia przypadków z towarzyszącą dyskusją i analizą bazujące na wygłaszanych prezentacjach, praca w grupach - analizy terenowe rzeczywistych sytuacji w przestrzeni miejskiej oraz w obiektach i zespołach architektonicznych na podstawie przeprowadzonych wizji lokalnych.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady:
Student poddaje się weryfikacji wiedzy dotyczącej problematyki społecznych problemów architektury i urbanistyki, której podstawą jest pozytywny wynik kolokwium zaliczeniowego (wg skali ocen min. 3,0 – maks. 5,0) oraz obecność na wykładach. Zasady ustalania oceny: ocena osiągnięcia efektu kształcenia w kategorii: wiedza, umiejętności i kompetencje jest wynikiem zaliczenia przedmiotu na podstawie kolokwium z progami punktowymi:
Zasada ustalania oceny z wykładu:
Ocena z kolokwium zależna jest od progów procentowych uzyskanych na podstawie pozytywnych odpowiedzi:
Ćwiczenia:
Student poddaje się weryfikacji postępów w zdobywaniu wiedzy poprzez przygotowanie i wygłoszenie w formie prezentacji multimedialnej krótkiego opracowania dotyczącego wybranych zagadnień problemowych z zakresu społecznych problemów architektury w Polsce i na świecie oraz opracowanie zestawu analiz problemowych wybranego obszaru pod kątem występujących na nim konkretnych problemów społeczno - kulturowych oraz prostych metod ich rozwiązania dostosowanych do profilu społecznego mieszkańców danego obszaru.
Oceną końcową z seminarium jest wyliczenie na podstawie: przygotowanej i wygłoszonej prezentacji, przygotowanych i złożonych opracowań analitycznych dotyczących wybranego obszaru Zielonej Góry, listy obecności oraz aktywności na zajęciach, zaangażowania i systematyczności w pracy, samodzielności w wypowiedzi ustnej oraz umiejętności obrony własnych poglądów. Potwierdzeniem wykonanych zadań jest złożenie w terminie ustalonym z prowadzącym pracy analitycznych oraz prezentacyjnych w formie dokumentującej postęp prac.
Warunkiem otrzymania pozytywnej oceny końcowej z przedmiotu jest zaliczenie części ćwiczeniowej i wykładowej, wszystkie formy prowadzonych zajęć muszą być zaliczone na ocenę pozytywną. Oceną końcową osiągniętych efektów kształcenia jest średnia uzyskanych przez studenta ocen z wykładów i ćwiczeń.
Sala wykładowa i seminaryjna z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w rzutnik multimedialny oraz ekran projekcyjny.
Zmodyfikowane przez dr hab. inż. arch. Bogusław Wojtyszyn, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 18-05-2017 13:43)