SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Warsztaty I |
Kod przedmiotu | 06.9-WM-BEM/IP-T-14_15 |
Wydział | Wydział Mechaniczny |
Kierunek | Budowa i eksploatacja maszyn / Inżynieria produkcji |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | trzeciego stopnia z tyt. doktora |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Projekt | 30 | 2 | 30 | 2 | Zaliczenie na ocenę |
Przygotowanie słuchaczy do prowadzenia prac badawczych i rozwojowych w zakresie problematyki inżynierii mechanicznej i inżynierii produkcji, w tym prac badawczych na stopień naukowy. Zapoznanie ich z metodologią badań naukowych, a w szczególności w doborze tematów i sposobu ich rozwiązywania, w wyborze odpowiedniej literatury i jej właściwego wykorzystywania. Rozwijanie samodzielności myślenia doktoranta, jego krytycyzmu i swobodnego wyrażania opinii w kwestiach naukowych na podstawie publikacji obcojęzycznych. Rozwijanie umiejętności prawidłowego wykorzystania we własnej pracy twórczej wyników
i treści prac innych autorów. Rozwijanie umiejętności rozpoznawania naukowych problemów badawczych i ich formułowania zgodnie z zasadami metodologii nauki oraz formułowania tez i hipotez naukowych; nauczenie się zasad redagowania i prezentacji publikacji naukowych.
1. Wiedza: ma wiedzę na temat faktów, zasad i reguł dotyczących wybranej przez siebie dziedziny wiedzy; zna zasadnicze reguły logiki prac naukowych i badawczych; ma wiedzę na temat faktów, zasad i reguł dotyczących wybranej przez siebie dziedziny wiedzy; zna zasadnicze reguły logiki prac naukowych i badawczych;
2. Umiejętności: posiada podstawowe umiejętności dotyczące rozpoznawania i formułowania zagadnień i problemów badawczych; zna główne wymagania dotyczące metodyki badań naukowych; umie krytycznie oceniać naukową jakość pozyskiwanych informacji na drodze studiów porównawczychi procedur analitycznych,
3. Kompetencje personalne i społeczne: posiada kompetencje w zakresie rzetelnego prowadzenia badań naukowych i zna zasady obiektywnej oceny uzyskiwanych wyników badawczych; potrafi współdziałać w naukowych zespołach badawczych i uczestniczyć w szeroko rozumianej wymianie wiedzy.
Zajęcia warsztatowe prowadzone są w formie piętnastu 2-godzinnych spotkań. Prowadzący przedstawia reguły przygotowywania profesjonalnych prezentacji multimedialnych oraz zasady konstrukcji, przygotowywania i redakcji publikacji naukowych.
W ramach zajęć słuchacze mają za zadanie przygotować, na podstawie obcojęzycznych publikacji, prezentacje w języku polskim i angielskim dotyczące zagadnień związanych z realizowanym tematem pracy doktorskiej. Prezentacje te, oprócz przygotowania merytorycznego, mają również na celu wyrobienie umiejętności formułowania i przekazywania informacji i opinii dotyczących osiągnięć nauki i techniki w danym obszarze badań.
W trakcie poszczególnych prezentacji pozostali słuchacze mają za zadanie:
Analizowane są również w formie panelu dyskusyjnego problemy dylematów związanych z wykonywaniem zawodu naukowca oraz jego roli społecznej.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia seminarium będzie przedstawienie prezentacji dotyczącej pracy doktorskiej oraz prezentacji na wybrany aktualny temat i aktywne uczestnictwo w trakcie innych prezentacji,
Ocena przygotowania referatu i jego prezentacji, poziomu wiedzy związanej z tematyką, udział w dyskusji.
1.Alley M., The Craft of Scientific Presentations, Springer, New York, 2003
2.Cempel C.: Nowoczesne Zagadnienia Metodologii I Filozofii Badań, Wyd. ITE, Radom 2003,
3.Czyżewska M. (red.): Publikacje elektroniczne w rozwoju nauki polskiej. Wyd. WSE, Białystok 2012
4.Grabarczyk Cz.: Rozwój kwalifikacji naukowych nauczycieli akademickich Nauk technicznych. Impuls, Kraków 2012,
5.Kłos Z. (red.): Rozprawy naukowe. Wyd. PP, 2011.
6.Kolman R.: Zdobywanie wiedzy. Oficyna wydawnicza Branta, Bydgoszcz-Gdańsk 2004.
7.Pytkowski Wacław: Organizacja badań i ocena prac naukowych. PWN, Warszawa 1985.
8.Mendel T.: Metodyka pisania prac doktorskich, Wyd. Akademii Ekonomicznej w Poznaniu. Poznań, 2004 r. s
9.Wisłocki K.: Metodologia i redakcja prac naukowych. Wyd. PP, Poznań, 2013.
1.Monografie dotyczące wybranego tematu referatu i pracy doktorskiej uczestników warsztatów
2. Artykuły oryginalne z czasopism naukowych dotyczące wybranego tematu referatu i pracy doktorskiej uczestników warsztatów
Zmodyfikowane przez dr hab. inż. Władysław Papacz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 19-09-2017 11:01)