SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Algebry Banacha i C*-algebry - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Algebry Banacha i C*-algebry
Kod przedmiotu 11.1-WK-MATT-AlgBanICAlg-S17
Wydział Wydział Matematyki, Informatyki i Ekonometrii
Kierunek Matematyka
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów doktoranckie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. Marian Nowak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin

Cel przedmiotu

Po ukończeniu wykładu z teorii algebr Banacha i C-algebr student powinien być przygotowany do samodzielnego studiowania zagadnień związanych z teorią algebr operatorowych i teorii spektralnej operatorów oraz prowadzenia badań naukowych w tej dziedzinie. 

Wymagania wstępne

Zaliczone kursy: topologia ogólna, teoria miary i całki , analiza funkcjonalna.

Zakres tematyczny

Wykład                        

  1.  Algebry Banacha.

      Podstawowe własności i przykłady. Elementy analizy spektralnej algebr Banacha.

      Twierdzenie Mazura–Gelfanda. Ideały maksymalne w algebrach Banacha.

      Funkcjonały multiplikatywne. Przestrzeń reprezentatywna przemiennych algebr Banacha. Homomorfizm Gelfanda.

   2. C*-algebry.

       Podstawowe własności i przykłady. *-homomorfizmy.

       Elementy analizy spektralnej C*-algebr. Rachunek funkcyjny  w przemiennych C*-algebrach. Twierdzenie Gelfanda-Najmarka-Segala.

   3. Algebry operatorowe.

      Topologie operatorowe. Miary spektralne.

      Algebry operatorowe. Algebry von Neumanna.

Metody kształcenia

Tradycyjny wykład połączony z metodą seminarium naukowego.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Egzamin z problemami o zróżnicowanym stopniu trudności, pozwalającymi na ocenę, czy student osiągnął efekty kształcenia w stopniu minimalnym.

Literatura podstawowa

 1. J. Conway , A Course in Functional Analysis, Springer- Verlag, 1990.

 2. J. Conway, A Course in Operator Theory, AMS, vol.21, 2000.

Literatura uzupełniająca

 1. B. MacCluer, Elementary Functional Analysis, Springer, 2009.

 2. W. Rudin , Analiza Funkcjonalna, PWN, Warszawa 2001.

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Natalia Gawłowicz (ostatnia modyfikacja: 01-09-2017 13:58)