SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Funkcje rzeczywiste - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Funkcje rzeczywiste
Kod przedmiotu 11.1-WK-MATT-FunRzecz-S17
Wydział Wydział Matematyki, Informatyki i Ekonometrii
Kierunek Matematyka
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów doktoranckie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. Witold Jarczyk
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin

Cel przedmiotu

Głównym celem wykładu jest uzupełnienie podstawowej wiedzy, którą studenci mają w zakresie analizy matematycznej, o zagadnienia dotyczące funkcji o wahaniu skończonym, ogólnej teorii różniczkowania, a także funkcji półciągłych.  Ma to rozwinąć warsztat słuchaczy i pomóc w prowadzeniu przez nich badań.

Wymagania wstępne

 Znajomość elementarnej analizy matematycznej, a także podstaw teorii miary i całki.

Zakres tematyczny

1. Funkcje addytywne przedziału  (3 godziny)

2. Funkcje przedziału o wahaniu skończonym.  Twierdzenie Jordana o rozkładzie kanonicznym (3 godziny)

3. Funkcje o wahaniu skończonym.  Rozkład kanoniczny Jordana i pierwsze twierdzenie Helly’ego  (3 godziny)

4. Twierdzenie Vitaliego o pokryciu i twierdzenie Lebesgue’a o punktach gęstości  (3 godziny)

5. Różniczkowanie funkcji przedziału.  Twierdzenia Lebesgue’a o różniczkowaniu addytywnej funkcji przedziału o wahaniu skończonym i o różniczkowaniu całki  (4 godziny)

6. Różniczkowanie funkcji o wahaniu skończonym.  Twierdzenie Rademachera  (2 godziny)

7. Funkcje przedziału bezwzględnie ciągłe.  Twierdzenie Lebesgue’a o rozkładzie kanonicznym (3 godziny)

8. Funkcje bezwzględnie ciągłe  (6 godzin)

9. Funkcje półciągłe.  Twierdzenie Weierstrassa o osiąganiu kresów i twierdzenie Baire’a o charakteryzacji półciągłości  (3 godziny).

Metody kształcenia

Tradycyjny wykład.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Egzamin z problemami o zróżnicowanym stopniu trudności, pozwalającymi na ocenę tego w jakim stopniu student osiągnął efekty kształcenia w stopniu minimalnym.

Literatura podstawowa

1. R. Sikorski, Funkcje rzeczywiste, tom I, Monografie Mat. 35, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1958.

Literatura uzupełniająca

1. St. Łojasiewicz, Wstęp do teorii funkcji rzeczywistych, Biblioteka Matematyczna 46, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1973.

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Natalia Gawłowicz (ostatnia modyfikacja: 01-09-2017 09:33)