SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Funkcje rzeczywiste |
Kod przedmiotu | 11.1-WK-MATT-FunRzecz-S17 |
Wydział | Wydział Matematyki, Informatyki i Ekonometrii |
Kierunek | Matematyka |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | doktoranckie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Egzamin |
Głównym celem wykładu jest uzupełnienie podstawowej wiedzy, którą studenci mają w zakresie analizy matematycznej, o zagadnienia dotyczące funkcji o wahaniu skończonym, ogólnej teorii różniczkowania, a także funkcji półciągłych. Ma to rozwinąć warsztat słuchaczy i pomóc w prowadzeniu przez nich badań.
Znajomość elementarnej analizy matematycznej, a także podstaw teorii miary i całki.
1. Funkcje addytywne przedziału (3 godziny)
2. Funkcje przedziału o wahaniu skończonym. Twierdzenie Jordana o rozkładzie kanonicznym (3 godziny)
3. Funkcje o wahaniu skończonym. Rozkład kanoniczny Jordana i pierwsze twierdzenie Helly’ego (3 godziny)
4. Twierdzenie Vitaliego o pokryciu i twierdzenie Lebesgue’a o punktach gęstości (3 godziny)
5. Różniczkowanie funkcji przedziału. Twierdzenia Lebesgue’a o różniczkowaniu addytywnej funkcji przedziału o wahaniu skończonym i o różniczkowaniu całki (4 godziny)
6. Różniczkowanie funkcji o wahaniu skończonym. Twierdzenie Rademachera (2 godziny)
7. Funkcje przedziału bezwzględnie ciągłe. Twierdzenie Lebesgue’a o rozkładzie kanonicznym (3 godziny)
8. Funkcje bezwzględnie ciągłe (6 godzin)
9. Funkcje półciągłe. Twierdzenie Weierstrassa o osiąganiu kresów i twierdzenie Baire’a o charakteryzacji półciągłości (3 godziny).
Tradycyjny wykład.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Egzamin z problemami o zróżnicowanym stopniu trudności, pozwalającymi na ocenę tego w jakim stopniu student osiągnął efekty kształcenia w stopniu minimalnym.
1. R. Sikorski, Funkcje rzeczywiste, tom I, Monografie Mat. 35, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1958.
1. St. Łojasiewicz, Wstęp do teorii funkcji rzeczywistych, Biblioteka Matematyczna 46, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1973.
Zmodyfikowane przez mgr Natalia Gawłowicz (ostatnia modyfikacja: 01-09-2017 09:33)